Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Stutter i spel

Så jag har skrivit om detta problem förr, men nu har det hänt lite. Så problemet är i princip bara att frame time i majoriteten av spel drar upp nog för att det ska börja rycka. Det är oftast bara en bild som tar mycket längre tid, men ibland är det 2-3 på rak. I Rise of the Tomb Raider är detta dock ett konstant problem, frame time går upp och ner konstant. Detta verkar dock vara ett eget problem eftersom att på dessa konstant ojämna frame time så får jag rycken också. Så det spelet går inte att spela för tillfället.
Jag har de senaste drivrutinerna, uppdaterat windows, bios och alla drivrutiner jag kunnat hitta. Jag har dragit tillbaka overclocks och även underklockat, testat ram minnen. Jag har gjort det mesta folk har rekommenderat. Har gjort saker jag inte nämnt också, kommer inte ihåg precis allt. Efter att jag upgraderat processor blev problemet bättre i några spel, men finns fortfarande i många spel och är väldigt störande. Ser inte ut att vara någon form av överhettning eller throttling. Har funderat på om PSU:n inte kan ge nog med kraft ibland? Verkar dock inte som att sånt händer, men ser det som en möjlighet. Bara att skriva ifall det behövs någon ytterligare information. Hoppas det finns någon här som kan hjälpa ^^

Specs
Operativsystem: Windows 10
Processor: Intel Core i7 8700k
Processorkylare: Corsair Hydro H100i V2
Moderkort: MSI Z370 Gaming M5
Minne: 1x Crucial Ballistix Sport DDR4 2400MHz 8GB och 1x Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2400MHz 8GB
Grafikkort: MSI GTX 1080 Gaming X
Hårddisk: 1x Crucial MX300 2.5" 7mm 525GB och 1x Corsair Force LE 240GB
Nätaggregat: EVGA 600W
Övrig kylning: 1x140mm utblås, 2x140mm insug i lådan och 2 120mm utblås på radiatorn
Skärmar: Asus Rog Swift PG278QR och en Acer Predator XG270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Jag har aldrig testat att köra dual channel med två olika minnessorter. Men det är väl aldrig att rekommendera. Vad händer om du bara kör en modul åt gången? Är minnena stabila i övrigt? Min gissning är nätagget eller det faktum att du kör två olika sorters minnen. Om du har ett annat nätagg så testa med det också.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

Går minnena i rätt hastighet och så?

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

@Chris_Kadaver: Har tyvärr inget extra agg. Och jag har testat med bara en av stickorna, eller ja, har testat båda var för sig vilket tyvärr inte hjälpte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

@Loxus: Det ser dem ut att göra. Kan ta och kolla lite nogare på det imorgon.