Permalänk

Sony 9305 vs LG B7

Står i valet och kvalet mellan dessa två inför sommarens fotbolls VM.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/lg-oled65b7v/243215.9119/
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/sony-kd65xe9305baep/1002496.9119/

Prisskillnaden här är 6000, men eftersom TV:n ska köpas på företaget så är den egentliga prisskillnaden kanske 3500ish.

Förutsättningar rum: Inget nedsläckt "biorum". Ett vanligt vardagsrum med ganska stora fönster och en del ljusinsläpp. Inte alls omöjligt att en taklampa är tänd då och då.

Avstånd från TV (spelar väl kanske ingen större roll eftersom båda TV är 65): 3 meter.

Tittar på: Netflix, 2-3 filmer i veckan, mycket fotboll, och vanligt slötittande på random kanaler (HD-box). Fotbolls-VM är en STOR anledning till att köpa ny tv. Möjligen att jag skaffar 4k Netflix, även om jag förstått att det inte finns så väldigt många titlar.

Läst en del reviews på båda apparaterna, och verkar inte råda några tvivel om att LG är den bästa TV:n. Men som jag läst det så är ljusa rum en av de få saker som Sonyn slår LG:n på fingrarna i? Men frågan är om ett vanligt vardagsrum ens är att betrakta som ett "ljust rum"? Och är LG:n ens "dålig" i ljusa rum?

För 3500 kr skillnad kanske man ändå ska gå LG? Kan inte bestämma mig, helt enkelt.

Förresten. Ni som har en 4K TV, vad tittar ni på för något i 4K? Läste på Viaplay att man behöver en intel 7 processor, och what not. För mig med en i5 så antar jag att det betyder ny dator innan jag kan se viaplay i ultra HD?

Ni som läser detta och har en B7, sitter ni i ett "vanligt" vardagsrum?

Något som jag glömt att fråga som ni tycker är värt att berätta, gör gärna det!

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det menas inte i5 eller i7 utan sjunde generationens intel CPU, dock hur det är med detta vad som krävs mer precist vet jag inte exact då jag inte har nått Viaplay abb.

Vad jag vet så klarar Viaplay appen som finns i dessa TV 4K, så behövs inte någon dator för detta.
Netflix är inga problem med 4K med appen i TV, men finns ju bara minimalt med 4K där, blir väl med tiden mer.

Finns inte så mycket i 4K ännu, Youtube har en del, sen så finns ju 4K blu-ray förstås

LG b7/c7 funkar bra i ljusare rum, dock inte i direkt sol, men det gör ingen TV, och om det är nästan direkt sol drar man för gardiner eller liknade..

Vi har två ganska nya LG, den ena 65C7 OLED den andra minns inte riktigt nummer, men ny skaplig 55" LCD som sovrums TV, LCD är bra, men OLED TV är bättre, märks bäst med filmer i hög kvalite..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

OLEDs främst styrka är svärtan, och denna kommer du inte märka av speciellt i ett ljust rum. Spontant låter det som Sonyn skulle vara ett bättre köp för dig då den kan bli mycket ljusare om situationen skulle kräva det.

Vad gäller 4K-material är alla Netflix-producerade serier sedan en ganska bra bit tillbaka 4K, så det finns en del. Utöver det kollar jag på 4K Blu-rays, och om man inte vill ha fysisk media är iTunes på Apple TV bästa stället för 4K-filmer (tror inte jag har sett en enda film på Netflix som varit 4K, förutom deras egna då.)

Permalänk
Inaktiv

I min åsikt så bör dessa TV inte ens jämföras. Finns ekonomin borde alltid OLED inhandlas före LCD. Du kommer inte bli missnöjd med OLED oavsett förutsättningarna.
Även i brist på 4K material så kommer kontrasten i OLED-tv:n göra att bilden blir otroligt bra. Jag har själv en 2017 LG OLED i ett "väldigt ljust" vardagsrum och det fungerar fint. Vill inte ens kolla på LCD-tv längre då bilden upplevs sämre pga. kontrasten.

Permalänk
Medlem

C7! Om du nu tänker satsa på en 65" OLED-TV så köp denna: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/l...

21 990 kr.

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta är ett sådant där underbart lyxproblem, att välja mellan två av de bästa TV-apparaterna från 2017.

Jämfört med en plasma från den tiden det fanns 42-tummare kommer OLED:n att upplevas som ofantligt mycket mer ljusstark. Båda kommer därför fungera och vara bra för det rummet. Sida vid sida kommer Sony XE9305 att se bättre/tydligare ut i ljust rum tack vare den höga ljusstyrkan. OLED:n ser i sin tur bättre ut i ett mörkt rum tack vare den djupare och jämnare svärtan.

Var för sig utan chans till jämförelse skulle de flesta inte tänka på dessa skillnader.

Permalänk

Tack för alla svar hittills. Lutar nog mer och mer åt LG:n ändå. Solen lyser ju inte rakt in i mitt vardagsrum, men släpper såklart in en hel del ljus ändå (en stor altandörr till vänster om TV:N). Men inget direkt solljus på TV:n.

Sen är det väl bara att inse att 5-6 månader om året är solljus det minsta problemet vi har här i Sverige. Och om bilden då blir optimal av att jag INTE tänder taklampan, så kan jag såklart låta bli att göra det. Jag kommer ju dock aldrig bli någon "mörkläggare" som drar för gardiner osv.

Jag kommer för övrigt från en 5 år gammal 45 tums samsung F5505. Så nöjd lär jag ju bli oavsett.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bennolenno:

Jag kommer för övrigt från en 5 år gammal 45 tums samsung F5505. Så nöjd lär jag ju bli oavsett.

Ah, sorry - blandar ihop - många med snarlika frågor. Men ja, du lär inte uppleva OLED:n som för ljussvag i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag har en Sony 9305 sedan några månader. Är fantastisk nöjd med bilden (4K HDR från Netflix är makalöst snyggt!) och tycker att den har bra ljud för en TV. Tror inte att du blir besviken om du väljer den

Dock så tycker jag att den ibland kan vara störig med menysystem och streaming. Det kan sega ner sig med respons på knapptryck och ibland så svarar inte den inbyggda Chromecasten i TVn om man inte startar om. Så om sådana saker gör dig rasande så kanske det är värt lite extra för LGn!