Nvme M2 Samsung 970 EVO 500GB för varm eller inte? hjälp!

Permalänk
Avstängd

Nvme M2 Samsung 970 EVO 500GB för varm eller inte? hjälp!

Tjena har köpt Nvme M2 Samsung 970 EVO 500GB och är lite orolig över temperaturen när disken jobbar eller benchmarkas då den blir 58 grader som max och jag undrar om det är för mycket för en M2 ssd är de det? köpte en sån här på inet och trodde det skulle hjälpa att kyla ner den lite men nej då se länk - https://www.inet.se/produkt/6912311/alphacool-hdx-m-2-ssd-80m.... Disken sitter granne till grafikkortet om det har stor betydelse? men iaf behöver jag vara nått orolig för detta med temperaturen för disken?

Med vänlig hälsning Gamerfreak87.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk

Värme över 40 grader är olämpligt för en SSD M.2. då prestandan påverkas. Kylaren är bara till nytta om dess värme förs bort därifrån. Jag rekommenderar en liten lågvarvig 60mm fläkt som läggs över disken. Min M.2. håller därför 30 grader.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: Snabb googling säger att det inte är skadligt.

Dock tipset som Waxinator gav är väl enklaste och billigaste lösningen om inte annat.

Permalänk
Medlem

Alphacool "kylflänsen" ser inte ut som den hjälper mycket. Bättre att satsa på en riktig kylfläns då. Typ EKs https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...

Permalänk
Medlem

Min 950 Pro kan bli 110 grader + utan problem vid skrivning och idel läge efter skrivning så kan den utan problem vara så där 80+ och min 950 Pro är över 2 år och enligt Samsung Magican programvaran så är hälsan på SSD bra.

Det är ju bara tuta och köra Pro versionen min har 5 års garanti, 3 års reklamation så skulle den förstöra moderkortet eller något sådan så skulle jag ju bara ta moderkortet på Reklamationsrätten på SSD.

Samma sak med tvättmaskiner skulle den orsaka vattenskada i huset så ingår vattenskadan i Tvättmaskinen Reklamationsrätt då får ju företaget som sålt den stå för skadorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jodiodine:

@gamerfreak87: Snabb googling säger att det inte är skadligt.

Dock tipset som Waxinator gav är väl enklaste och billigaste lösningen om inte annat.

Okej tack för svar då ska jag fixa en fläkt mot den

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UMJ:

Min 950 Pro kan bli 110 grader + utan problem vid skrivning och idel läge efter skrivning så kan den utan problem vara så där 80+ och min 950 Pro är över 2 år och enligt Samsung Magican programvaran så är hälsan på SSD bra.

Det är ju bara tuta och köra Pro versionen min har 5 års garanti, 3 års reklamation så skulle den förstöra moderkortet eller något sådan så skulle jag ju bara ta moderkortet på Reklamationsrätten på SSD.

Samma sak med tvättmaskiner skulle den orsaka vattenskada i huset så ingår vattenskadan i Tvättmaskinen Reklamationsrätt då får ju företaget som sålt den stå för skadorna.

@UMJ

Du har missförstått det hela, disken throttlar när den går varm och du får diskprestanda som en mekanisk disk.

Om jag vore du så skulle jag fixa kylning för disken på en gång.
Då disken sänker prestandan vid 70 grader.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Samsung-950-Pro-M-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Min 950 Pro kan bli 110 grader + utan problem vid skrivning och idel läge efter skrivning så kan den utan problem vara så där 80+ och min 950 Pro är över 2 år och enligt Samsung Magican programvaran så är hälsan på SSD bra.

Min förra 960 Evo gick också hiskeligt varm. 70-100 grader även med E.K fläns. Har nedgraderat till en sata m.2 men ligger ändå högt. 60-80 grader. Nu sitter m.2 kontakten på undersidan av MB där ingen fläkt kommer åt. Blir en bakugn. Nåväl allt fungerar ändå som det ska och uppnår samma testresultat som reviews. Räcker gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@UMJ

Du har missförstått det hela, disken throttlar när den går varm och du får diskprestanda som en mekanisk disk.

Om jag vore du så skulle jag fixa kylning för disken på en gång.
Då disken sänker prestandan vid 70 grader.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Samsung-950-Pro-M-...

Du min 110 graders varm disk skriver 2200+ MB och över 1300MB i skriv och läs visst den har tappad ett par MB i sekunden men det får man nog räkna med efter alla dessa år, jag har då inga problem med dessa och den är knappast i närheten som mekaniska diskar.

Har dock aldrig testad 2.5" SSD någonsin kanske dessa skulle bli det.

Skrivet av Wcx:

Min förra 960 Evo gick också hiskeligt varm. 70-100 grader även med E.K fläns. Har nedgraderat till en sata m.2 men ligger ändå högt. 60-80 grader. Nu sitter m.2 kontakten på undersidan av MB där ingen fläkt kommer åt. Blir en bakugn. Nåväl allt fungerar ändå som det ska och uppnår samma testresultat som reviews. Räcker gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo och när min 950 Pro var ny så gick den över vad Samsung skriv och läs hastigheter var i testerna med över 100 MB, nu har den sjunkit typ 20-100 på läs och skriv men den ligger fortfarande över 2200/1300 i läs och skriv, med tanke på sina år på naken så är jag fortfarande nöjd, ska dock uppgradera snart till 970 PRO.

Då jag tycker min 256GB börja bli lite väl liten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UMJ:

Du min 110 graders varm disk skriver 2200+ MB och över 1300MB i skriv och läs visst den har tappad ett par MB i sekunden men det får man nog räkna med efter alla dessa år, jag har då inga problem med dessa och den är knappast i närheten som mekaniska diskar.

Har dock aldrig testad 2.5" SSD någonsin kanske dessa skulle bli det.

Jo och när min 950 Pro var ny så gick den över vad Samsung skriv och läs hastigheter var i testerna med över 100 MB, nu har den sjunkit typ 20-100 på läs och skriv men den ligger fortfarande över 2200/1300 i läs och skriv, med tanke på sina år på naken så är jag fortfarande nöjd, ska dock uppgradera snart till 970 PRO.

Då jag tycker min 256GB börja bli lite väl liten

@UMJ
Min går ner till ca 400mb/s när den går över 90 grader, fast inget som märks sådär.
Har du någon special modell då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@UMJ
Min går ner till ca 400mb/s när den går över 90 grader, fast inget som märks sådär.
Har du någon special modell då?

Jag kör ju bara Samsung 950 Pro NVMe det är ju ingen speciellt på M.2 slots. När jag skriver och läser för kolla speed på disken så går den upp i 2200 MB LÄS 1300 MB i skrivning i samma veva så är tempen över 110 grader om man skulle kolla tempen mendans den skriver och läser i CrystalDiskMark och med Open Hardware Monitor för testa temptraturen.

Får som inga större problem det är ju bara så M.2 är de blir väldigt varma just för att kretsarna är så små och skrivs på väldigt små ställen, är man rädd om disken kan man ju med hjälp av Samsung Magican sätta Over Provisioning vilket gör att den endast skriver på en ännu mindre del så när den delen är slut så skapar man en ny man skulle då bara nöta på vissa delar än hela disken på engång.

Det är ju inte direkt tempen som gör att den kommer skrivas ner i hastighet utan hur tung du håller på kopiera, kör du Crystal Magic Mark så märker du att tyngre filer drar ner hastigheten gentemot lättare filer. Vilken skriv och läs du har beror snarare på vilken belastning du har på filen du kopierar.

Ser stor skillnad i hastighets kopierning om jag kopierar en 4 eller 8K fil gentemot en vanlig simpel 1080p eller 720p fil.

Funktionen förkoras med OP
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2272644/samsung-ssd-...

Permalänk
Medlem

det verkar vara kontrollerkretsen som går varm vid hög skriv och läslast och det är inte så konstigt då allt processas där och skall genom samma port på PCIe

Skriv och läsarbetet på själva minnet sprids på mycket större yta och ger lägre temperatur än hot-spot som bildas i en del av core på kontroller-kretsen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waxinator:

Värme över 40 grader är olämpligt för en SSD M.2. då prestandan påverkas. Kylaren är bara till nytta om dess värme förs bort därifrån. Jag rekommenderar en liten lågvarvig 60mm fläkt som läggs över disken. Min M.2. håller därför 30 grader.

Hur sätter jag dit 60mm fläkt när jag har grafikkortet ivägen? :/ min M.2 port på mitt moderkort sitter innanför grafikkortet. vad ska jag sätta fast det med? skruva fast går ju inte och tejp eller lim på ett moderkort kan man väl knappast ta? :/

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Tjena har köpt Nvme M2 Samsung 970 EVO 500GB och är lite orolig över temperaturen när disken jobbar eller benchmarkas då den blir 58 grader som max och jag undrar om det är för mycket för en M2 ssd är de det? köpte en sån här på inet och trodde det skulle hjälpa att kyla ner den lite men nej då se länk - https://www.inet.se/produkt/6912311/alphacool-hdx-m-2-ssd-80m.... Disken sitter granne till grafikkortet om det har stor betydelse? men iaf behöver jag vara nått orolig för detta med temperaturen för disken?

Med vänlig hälsning Gamerfreak87.

Skrivet av gamerfreak87:

Hur sätter jag dit 60mm fläkt när jag har grafikkortet ivägen? :/ min M.2 port på mitt moderkort sitter innanför grafikkortet. vad ska jag sätta fast det med? skruva fast går ju inte och tejp eller lim på ett moderkort kan man väl knappast ta? :/

Oroa dig inte över <80 grader.
Och så länge tempen går ner efter tunga jobb så har du ju skaplig kylning ändå.
Och F.Ö. så gillar nand värme, det är kontrollern som kanske möjligtvis kan påverkas av höga temperaturer.
Sitter du och kopierar stora mängder fram och tillbaka på samma disk eller kör stora benchmarks 24/7 så behöver du inte bry dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Oroa dig inte över <80 grader.
Och så länge tempen går ner efter tunga jobb så har du ju skaplig kylning ändå.
Och F.Ö. så gillar nand värme, det är kontrollern som kanske möjligtvis kan påverkas av höga temperaturer.
Sitter du och kopierar stora mängder fram och tillbaka på samma disk eller kör stora benchmarks 24/7 så behöver du inte bry dig.

okej så 56 grader i spelandet är inget att oroa sig över samt benchmarks vid 56 som högst.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

okej så 56 grader i spelandet är inget att oroa sig över samt benchmarks vid 56 som högst.

Inget som helst att oroa sig för.
Rena rama semestern för disken jämfört med många andra installationer skulle jag tro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Inget som helst att oroa sig för.
Rena rama semestern för disken jämfört med många andra installationer skulle jag tro

Okej tack då ska jag hålla mig lugn hehe

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5