[Nordea] känner mig så förbannad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det ända man betalar är rättan hos kronofogden och jag har skrivit till kronofogden för att göra upp en plan för att betala av skulden men dom vill inte samarbeta med en.

Så för att jag ens ska kunna betala hela rätten och en del av skulden så måste jag ha fast jobb som jag inte ens har.

Okej.. Så du sitter här och grinar om ett köp på Ebay, när du har ett Electronkort, som du har för att du har skulder och inte kan få ett annat kort. Meanwhile går köpet ändå igenom och du lägger 3500 kr på delar till ett SAN, som 99,99% av alla människor verkligen inte behöver, istället för att pröjsa av skulden. Dessutom skriver du längre upp i tråden "jag har pengar", vilket gör mig väldigt provocerad och då är jag inte ens fodringsägare. Till sist visar det sig att du inte ens har fast jobb.

Jag har ett några tips:

1. Sluta gnäll
2. Fixa jobb
3. Betala av din skuld
4. Spara pengar
5. Använd dina sparade pengar till det du tycker är viktigt för dig

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av superegg:

Jag får ingen avbetalningsplan.

4k tänker inte ens rättan.

Jag köpte den för att jag ska ha den till mitt SAN inte till internet.

Om du inte löser skulden eller jobb och kan få avbetalning så är det högst troligt att det blir utmätning av egendom, då ryker ditt San i utmätning.

Jag har ingen aning om vad "rätten" /"rättan" betyder dock i detta fallet. Om du menar räntan, så är nog skuldsanering nästa steg.

BTW, att skita i att betala det du kan är som att jag skiter i hyran, för att jag saknar en tusenlapp. Sedan bränner jag alla pengarna på toapapper och tuggummi då det är min stora hobby. Helt oresoneligt resonemang!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du inte löser skulden eller jobb och kan få avbetalning så är det högst troligt att det blir utmätning av egendom, då ryker ditt San i utmätning.

Jag har ingen aning om vad "rätten" /"rättan" betyder dock i detta fallet. Om du menar räntan, så är nog skuldsanering nästa steg.

BTW, att skita i att betala det du kan är som att jag skiter i hyran, för att jag saknar en tusenlapp. Sedan bränner jag alla pengarna på toapapper och tuggummi då det är min stora hobby. Helt oresoneligt resonemang!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar räntan.

Jag vill betala men den summan som jag kan betala är för låg tycker dom.

När jag prata med dom sist så ville dom att jag skulle betala en jättehög summa per månad för att ens kunna tänka av räntan så sa jag till dom att jag bara kan betala en liten summa men det verka dom ogillar sen gick det inte prata med dom mera.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Antar att det inte bara är jag som är nyfiken på hur en 23 åring kan hamna hos kronofogden med en skull som skulle ta 30 år att betala tillbaka, känns som att vi då snackar miljonbelopp i ursprungssumman.

Om du inte kan få en avbetalningsplan så är skuldsanering ett alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Antar att det inte bara är jag som är nyfiken på hur en 23 åring kan hamna hos kronofogden med en skull som skulle ta 30 år att betala tillbaka, känns som att vi då snackar miljonbelopp i ursprungssumman.

Om du inte kan få en avbetalningsplan så är skuldsanering ett alternativ.

Kanske inte 30 år men när jag räknar på det om jag betalar 3 tusen per månad så skulle det ta nästan 10 år att betala av hela skulden.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Antar att det inte bara är jag som är nyfiken på hur en 23 åring kan hamna hos kronofogden med en skull som skulle ta 30 år att betala tillbaka, känns som att vi då snackar miljonbelopp i ursprungssumman.

Om du inte kan få en avbetalningsplan så är skuldsanering ett alternativ.

Det är säkert en jävla massa smålån med skyhög ränta, då kan det nog vara ganska mycket mindre än en miljon. Oavsett borde nog TS söka hjälp för att hitta ett jobb och ändra sitt beteende.

Permalänk
Avstängd

@superegg: om du inte vill byta till ett riktigt kort så behåll ditt nuvarande och fortsätt betala med det, justja, det kan du inte. Bit i det sura äpplet och gör som alla andra, skaffa ett riktigt betalkort. 😁👍

Permalänk
Avstängd

Tack alla som kom med förslag på att lösa mitt betala problem.

Skrivet av JSvanberg:

@superegg: om du inte vill byta till ett riktigt kort så behåll ditt nuvarande och fortsätt betala med det, justja, det kan du inte. Bit i det sura äpplet och gör som alla andra, skaffa ett riktigt betalkort. 😁👍

Det första så har jag löst det med ebay så allt är betalt det var inget fel på kortet.

Det kortet som jag har nu betalar jag 12 kronor per månad det kortet som ni vill att jag ska skaffa kostar med 12 kronor per månad och en års summa som är på 144 kronor så för mig känns det inte värt det då kortet funkar för mig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara jag ser det positiva i att @superegg labbar med serverteknik och lär sig grejer? Det kan gott och väl leda till ett jobb inom branschen.

Jag tycker hela tråden är ganska sorglig och full av en massa pekpinnar. Ni vet inget om hur hans köpbeteende i övrigt ser ut, eller hur han hamnat med alla dessa skulder. Ge upp den här häxjakten. Om ni inte har något snällt att skriva, skit i det. Om TS vill ha hjälp med sina skulder så startar han säkert en tråd om det där han beskriver sin situation. Annars blir det bara som tråden ovan.

Sedan får jag säga att 3.500 kr för en 10G-switch är otroligt billigt. Senast jag skulle köpa något sådant (nytt iofs) kostade de säkert 80 kkr/styck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kanske inte 30 år men när jag räknar på det om jag betalar 3 tusen per månad så skulle det ta nästan 10 år att betala av hela skulden.

Jag ser i din signatur att du har det tufft och det kanske är gör det svårt att hitta ett heltidsjobb. Men låt oss ponera att du hittar ett heltidsjobb med där minimilönen är 20k vilket gör att du får ut iaf 15k i månaden. Då du inte jobbar nu så antar jag att du bor hemma och har därmed inte utgifter för mat och husrum. Vilket gör att du borde kunna betala iaf 7 500 kr i månaden.

Om du betalar 3k i kronor i månaden i 10 år på ett lån som har 8% i ränta så är lånet på 250k, detta skulle då betalas av på 3 år.
Om lånet är mindre och räntan är högre,

  • 200k och 15% ränta, så tar det 2 år och 9 månader.

  • 150k och 22% ränta, så tar det 2 år och 1 månad

Så om det som @kakann säger

Skrivet av Kakann:

Det är säkert en jävla massa smålån med skyhög ränta, då kan det nog vara ganska mycket mindre än en miljon. Oavsett borde nog TS söka hjälp för att hitta ett jobb och ändra sitt beteende.

Är i så fall en fördel, för det innebär att det är en mindre summa att betala av, så länge du tar tag i situationen i tid.

Då vi inte har mer konkret information så är det enbart spekulationer, men lite ala lyxfällan stil med att sälja rubbet, skaffa jobb och aggressive betala av på lånet med en snål budget fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Är det bara jag som tycker att det är ser det positiva i att @superegg labbar med serverteknik och lär sig grejer? Det kan gott och väl leda till ett jobb inom branschen.

Jag tycker hela tråden är ganska sorglig och full av en massa pekpinnar. Ni vet inget om hur hans köpbeteende i övrigt ser ut, eller hur han hamnat med alla dessa skulder. Ge upp den här häxjakten. Om ni inte har något snällt att skriva, skit i det. Om TS vill ha hjälp med sina skulder så startar han säkert en tråd om det där han beskriver sin situation. Annars blir det bara som tråden ovan.

Sedan får jag säga att 3.500 kr för en 10G-switch är otroligt billigt. Senast jag skulle köpa något sådant (nytt iofs) kostade de säkert 80 kkr/styck.

Jag fick massa skulder när jag var 15 - 16 år men det är inget som jag tycker om att prata om.

Den 10G-switch är från 2008 den bruka liga på runt 15k på ebay men då säljare inte vet om den funkar till 100% så sålde han den till det priset.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Den 10G-switch är från 2008 den bruka liga på runt 15k på ebay men då säljare inte vet om den funkar till 100% så sålde han den till det priset.

Ah, defekt. Ja det förklarar priset. Tyckte det var lite väl lågt!

Hoppas att det inte sabbar för din labb. Mitt tips är att inte köra något över det SAN:et innan du vet att det funkar korrekt. Annars kan du komma att råka ut för datakorruption, och det är inge kul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Ah, defekt. Ja det förklarar priset. Tyckte det var lite väl lågt!

Hoppas att det inte sabbar för din labb. Mitt tips är att inte köra något över det SAN:et innan du vet att det funkar korrekt. Annars kan du komma att råka ut för datakorruption, och det är inge kul.

Han skriv inte att den är defekt utan att den har testat med ström men han har inte gjort mera tester.

Sen kan det hända att någon port kanske inte funkar men det gör inte så jättemycket.

När jag får hem den ska jag undersöka den noga och kanske öppna upp den och se hur det ser ut inne i den.

Men tolka du det som den är helt defekt på ebay?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Han skriv inte att den är defekt utan att den har testat med ström men han har inte gjort mera tester.

Sen kan det hända att någon port kanske inte funkar men det gör inte så jättemycket.

När jag får hem den ska jag undersöka den noga och kanske öppna upp den och se hur det ser ut inne i den.

Men tolka du det som den är helt defekt på ebay?

Nej, jag har inte sett ebay-länken, så jag har inte tolkat något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Nej, jag har inte sett ebay-länken, så jag har inte tolkat något.

https://www.ebay.com/itm/Dell-PowerConnect-8024F-24-Port-10-G...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem

Det där tolkar jag som att enheten "ska funka" men är otestad annat än att den lyser när man kopplar in den.

Om det inte är lögn så är ju sannolikheten för att den funkar rätt hög.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det där tolkar jag som att enheten "ska funka" men är otestad annat än att den lyser när man kopplar in den.

Om det inte är lögn så är ju sannolikheten för att den funkar rätt hög.

Därför jag fick lite panik då den ena bliv såld på en gång därför denna tråd kom upp lite snabbt.

Jag kunde inte motstå att köpa den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Om du kan, så försök att komma överens med de du är skyldiga. Det kan ta ner skulderna betydligt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag har sett lite posts här och där från dig och även läst tråden i din signatur för länge sen så jag vet att du har det svårt och har bett om hjälp här på forumet med jobb osv. Jag kommer dock säga vad många andra har sagt.

NYTTA GÅR FÖRE NÖJE.

En av de första sakerna mina föräldrar lärde mig var att ALDRIG ta lån till annat än hus (och möjligtvis bil). Studielån räknas inte här. Man ska aldrig köpa något man inte har råd med för att de dels blir dyrare än vad det hade kostat men sen handlar du med pengar du inte har.

Jag kan inte riktigt förstå hur du har massa skulder från innan du blev myndig då man inte har rätt att ingå i kontrakt, du kan inte handla på faktura och du kan inte handla för mer än du har på kontot.

Min slutsats är alltså att du slutar handla saker du inte nödvändigt behöver. Dina prioriteringar i livet borde vara:
1. Andas
2. Äta/dricka/sova
3. Betala av skulder.
4. Annat

Du hävdar även att du har pengar men sen hävdar du att du inte har råd att betala skulderna. Jag förstår helt enkelt inte.

Jag är lika gammal som du är men vi lever i två helt skilda världar. Jag hoppas innerligt att du löser detta men du måste verkligen ändra dina prioriteringar. Jag t.ex. hade gärna velat ha de "leksaker" du köper och har mer än väl råd med det men det är mina sparpengar vilket är något jag väljer att behålla till ett viktigt köp senare i livet. Jag rekommenderar att du börjar göra samma sak när du tar dig ur fällan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Sötast
Skrivet av superegg:

Tack alla som kom med förslag på att lösa mitt betala problem.

Det första så har jag löst det med ebay så allt är betalt det var inget fel på kortet.

Det kortet som jag har nu betalar jag 12 kronor per månad det kortet som ni vill att jag ska skaffa kostar med 12 kronor per månad och en års summa som är på 144 kronor så för mig känns det inte värt det då kortet funkar för mig.

Skrivet av superegg:

Jag fick massa skulder när jag var 15 - 16 år men det är inget som jag tycker om att prata om.

Den 10G-switch är från 2008 den bruka liga på runt 15k på ebay men då säljare inte vet om den funkar till 100% så sålde han den till det priset.

Vill inte låta bitter eller så....

Men du köper något som eventuellt är TRASIGT för 3500KR men du vill inte fixa ett bättre kort för att det är dyrt?

Dagens tips:

Om du inte hade köpt något som eventuellt är trasigt (och om den inte är det är ett totalt onödigt köp, vill gärna veta hur du motiverar 24Portar på 10GBE hemma - VAD skulle du kunna behöva den till hemma? Använda 1% av max prestanda?) så hade du kunnat haft ett visa i inte mindre än 24! ÅR! 3500kr/144 (144 per år)

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Vill inte låta bitter eller så....

Men du köper något som eventuellt är TRASIGT för 3500KR men du vill inte fixa ett bättre kort för att det är dyrt?

Dagens tips:

Om du inte hade köpt något som eventuellt är trasigt (och om den inte är det är ett totalt onödigt köp, vill gärna veta hur du motiverar 24Portar på 10GBE hemma - VAD skulle du kunna behöva den till hemma? Använda 1% av max prestanda?) så hade du kunnat haft ett visa i inte mindre än 24! ÅR! 3500kr/144 (144 per år)

Spelar ingen roll, han kan inte få något VISA-kort med massa skulder.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst på begäran och pga. urspårning*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...