Problem med Lenovo W530: slakta eller reparera

Permalänk
Medlem

Problem med Lenovo W530: slakta eller reparera

Jag har en Lenovo 530.
1. Strömbrytare sitter på tangentbordet.
2. Strömbrytaren slutar fungera.
3. Jag går från/till strömsparläge genom att öppna och stänga locket.
4. Öppna och stänga locket slutar fungera - jag kan inte slå på datorn.

Är det lönt att byta tangentbord? Kan jag göra något för att förvissa mig om det? Jag har redan testat att ta ut batteri och ansluta med nätsladd - ingen skillnad.

Eller är det bättre att slakta datorn?

Permalänk
Medlem

Fungerar tangentbordet utöver strömknappen? Du kan sätta på Power on AC i bios (om du kan starta datorn) för att kunna starta datorn. Tangentborden är rätt billiga:
https://se.eetgroup.com/i/FRU04W3051-Lenovo-Keyboard-SWEDISH

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte kan starta datorn så vet jag just ingenting.

Kan moderkortet ha pajat?

Visst, ett nytt tangentbord är hyfsat billigt, men trist om det inte hjälper.

Permalänk
Medlem

@allp: Har du tillgång till en docka för den maskinen? Det finns en strömknapp på dockan.
Jag vet att jag har sett en pinout för kontakten men jag kan inte hitta det nu.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@allp: Har du provat montera loss kontakten till tangentbordet & powerbutton och sedan montera tillbaka det?
Det kan hända att kontakten börjar glappa med åren.

Det brukar vara 4-5 skruvar från undersidan för att lossa tangentbord, en hyggligt enkel manöver.

Edit:
Kinesisk howto

Permalänk
Medlem

Jag har en Lenovo Y700, på den slutade startknappen att fungera och ingen garanti gällde. Den kan man starta genom att föra in ett gem, smal penna mm på vänstra sidan i mitten i ett litet hål. Kanske finns det samma möjlighet på din dator.

Permalänk
Medlem

Tack för tips - jag ska kolla när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem

Tyvärr inget "reset-hål" på min dator, märkligt nog.
Och att ta bort tangentbordskontakt och sedan sätta tillbaka det gjorde ingen skillnad.

Andra idéer?

Permalänk
Medlem

Utöver strömknapp på en docka så är detta det enda jag kan tänka på. Äldre maskin men jag tror inte knappen för power har förändrats.
https://www.google.se/search?q=thinkpad+keyboard+connector+pi...:

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Ett trix som kanske funkar för dig med?

https://www.thingiverse.com/thing:850356

Permalänk
Medlem

Har du fingeravtryck aktiverat? Det kan du starta datorn med.
Testade precis på min Thinkpad T420 och ja. Pinne 19 koppla mot en skruv jättekort.
De numren som man ser är mycket mer otydliga (mindre) på min men det finns 3 vita linjer som representerar pinne 5,15,25. Jag bara tog en kabel och petade på pinne 19 med andra sidan höll jag mot en skruv och datorn startade

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14