Permalänk
Medlem

Laptop för studier

Hej!

Ska plugga till hösten och behöver köpa en laptop, kommer sitta med webbutveckling och jobba med projekt i Visual Studios.
Behöver inte vara värstinggrejer för gaming m.m.
Alltid varit en person som föredragit stationär, så jag har inte så bra koll på laptop-marknaden. Därför är jag här för att ta emot rekommendationer!

-Önskemål är att tangentbordet är skönt att skriva på och standardstorlek, dvs separat numpad.
-Upplysningsbart tangentbord är ett plus men inget krav
-Inte bli allt för överhettad vid arbete längre perioder
-Inte allt för tung, under 2kg

Minimum Specs:
Skärmstorlek 15'6"
8-16GB ram
CPU i7 Quad-core
2GB gpu
SSD 250GB
Batteritid 6h

Budget 10.000kr men är beredd att köpa begagnad för att komma undan billigare, behöver bara överleva 2 år för skolarbete.

Har i dagsläget en Asus N53SN
intel i7 Quad-Core 2630QM, 2.0Ghz
DDR3 8GB 1333Mhz (plats för 16gb)
HD 500GB 7200rpm
GeForce GT550M 2048MB

Den känns otroligt seg att sitta med, om man byter ut till SSD och uppgraderar RAM (om möjligt) är den OK då? Den har dock rejält med år på nacken och är från 2011, så är kanske mer värt att investera i en ny än att uppgradera gamla Bettan?
Håller på att få psykbryt av att klicka på Chrome och behöva vänta 10 sekunder på att browsern startar upp.

Permalänk
Medlem

@zaibuf:

Uppgradera din nuvarande dator och installera valfri Linux distribution, så slipper du slösa 10k på nånting eftersom du ändå kommer få en ny dator när du väl börjar jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esoteric:

@zaibuf:

Uppgradera din nuvarande dator och installera valfri Linux distribution, så slipper du slösa 10k på nånting eftersom du ändå kommer få en ny dator när du väl börjar jobba.

Låter som ett bra förslag, måste googla runt lite om det ens går att uppgradera denna med en SSD. Vet att det finns en till slot för ram åtminstone, men då datorn är 7 år gammal så är inte direkt marknaden så givande..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Mycket svåra önskemål:
-Inte allt för tung, under 2kg

Minimum Specs:
Skärmstorlek 15'6"
8-16GB ram
CPU i7 Quad-core
2GB gpu
SSD 250GB
Batteritid 6h

Diskret GPU, 15", lång batteritid och låg vikt. Det är väl i princip Surface book som finns då.
Om du ändå kör desktop hemma hade jag rekommenderat att skaffa en vettig 13-14" thinkpad. Bra tangentbord, lång batteritid. Dock försvinner ju dGPU oftast, behöver du dock det för studierna?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Mycket svåra önskemål:
-Inte allt för tung, under 2kg

Minimum Specs:
Skärmstorlek 15'6"
8-16GB ram
CPU i7 Quad-core
2GB gpu
SSD 250GB
Batteritid 6h

Diskret GPU, 15", lång batteritid och låg vikt. Det är väl i princip Surface book som finns då.
Om du ändå kör desktop hemma hade jag rekommenderat att skaffa en vettig 13-14" thinkpad. Bra tangentbord, lång batteritid. Dock försvinner ju dGPU oftast, behöver du dock det för studierna?

haha, har som sagt inte så bra koll på laptop-marknaden. Googlade runt lite bara vad andra rekommenderade. Behöver väl inte vara exakt under 2kg, väger den lite mer är väl det ok också. Men däromkring har jag som riktmärke, vill att den ska vara smidig att ta fram och bära runt på.
Det som jag vet att jag måste ha är dock 8-16GB ram, i7a och en SSD.

Skärmstorleken känner jag dock att 15'6 är rätt bra, det jag kör på med nu och skulle jag gå mindre behöver jag sitta med datorn uppe i ansiktet.

Batteritid på 6h är väl inte så lång? Är väl ganska standard? Sett de med 9h men även de med 5h.
Vet att min gamla laptop från 2011 har 5h, så bör väl finnas bättre idag som standardmodell?

Just nu är jag dock inne lite på första svaret, att försöka uppgradera min nuvarande laptop. Läser runt lite om det går att sätta en SSD i den, ram vet jag att jag kan lägga till.

Permalänk
Medlem

@zaibuf:

Ja, ett annat förslag är att om du ändå kommer jobba med webbutveckling och inte någon tung databehandling så föreslår jag att du sänker dina krav, exempelvis, 8gb ram, ingen extern GPU (vet dock inte om det var det du syfta på), CPU i7 kan du sänka till en i5 med valfri modell, och SSD till 128gb om du inte planerar på att installera spel eller ladda ner filmer och därefter installerar du exempelvis Ubuntu på den.

Med såna krav kan du säkerligen hitta en dator för ungefär 5-6k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esoteric:

@zaibuf:

Ja, ett annat förslag är att om du ändå kommer jobba med webbutveckling och inte någon tung databehandling så föreslår jag att du sänker dina krav, exempelvis, 8gb ram, ingen extern GPU (vet dock inte om det var det du syfta på), CPU i7 kan du sänka till en i5 med valfri modell, och SSD till 128gb om du inte planerar på att installera spel eller ladda ner filmer och därefter installerar du exempelvis Ubuntu på den.

Med såna krav kan du säkerligen hitta en dator för ungefär 5-6k.

Tack för tipset. Har beställt en SSD på 120gb och 8gb ram till, kom undan rätt billigt. Helt klart bättre än att punga ut 10 lax för en ny!

Permalänk
Medlem

@zaibuf: Smart val, hoppas allting går bra för dig på din nya utbildning! Glöm inte att installera Ubuntu eller liknande