Testpilot: AOC Agon AG352UCG6 - välvd och ultrabred med G-Sync och 120 Hz

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC Agon AG352UCG6 - välvd och ultrabred med G-Sync och 120 Hz

AOC lanserar en uppdaterad variant av sin ultrabreda gamingskärm AG352UCG. Testpiloten "Niczo" undersöker vad denna nytappning har att erbjuda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

~10000 SEK för en skärm med skärmkanter ifrån 2008, avsaknad av IPS panel och bara 300 cd/m2 är för mycket pengar IMHO. Visst kostar G-Sync en slant att implementera, men har väldigt svårt att tro att detta är den avgörande faktorn här.

Jag är i ett behov att anförskaffa en ny skärm med denna upplösning, men tror nog jag avstår ifrån denna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tzunamii:

~10000 SEK för en skärm med skärmkanter ifrån 2008, avsaknad av IPS panel och bara 300 cd/m2 är för mycket pengar IMHO. Visst kostar G-Sync en slant att implementera, men har väldigt svårt att tro att detta är den avgörande faktorn här.

Jag är i ett behov att anförskaffa en ny skärm med denna upplösning, men tror nog jag avstår ifrån denna.

Personligen föredrar jag en VA panel över IPS, den höga kontrasten är trevlig.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Oavsett vad är skärmen alldeles för dyr för vad man får. När ska en skärm komma med minimala skärmkanter? Det finns ju redan på tv-apparater så..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzunamii:

~10000 SEK för en skärm med skärmkanter ifrån 2008, avsaknad av IPS panel och bara 300 cd/m2 är för mycket pengar IMHO. Visst kostar G-Sync en slant att implementera, men har väldigt svårt att tro att detta är den avgörande faktorn här.

Jag är i ett behov att anförskaffa en ny skärm med denna upplösning, men tror nog jag avstår ifrån denna.

9000kr är den listad för på Inet, fortfarande för högt i min åsikt men hamnar den runt 8000kr likt föregående modell tycker jag den ligger bra till prismässigt mot liknande skärmar med VA-paneler.

Själv är jag sugen på HDR-skärmar av denna typ som förhoppningsvis rullar in lite längre fram, men de kommer förstås gå på en slant.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Personligen föredrar jag en VA panel över IPS, den höga kontrasten är trevlig.

Brukar inte den höga kontrasten på en VA-panel komma till bekostnad på förlorade detaljer i skuggpartier/lågdagrar (som kommer fram när man betraktar skärmen mer från sidan)? Men kanske har blivit bättre på senare år – har en skärm med VA-panel från 2007 så ska kanske inte utgå från den.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

All cred till Testpiloten, det var en trevlig recension

Men jag skulle även vilja se @Laxpudding ta sig an denna skärm med mätinstrument och liknande för att se dess fulla potential och brister

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyCor:

All cred till Testpiloten, det var en trevlig recension

Men jag skulle även vilja se @Laxpudding ta sig an denna skärm med mätinstrument och liknande för att se dess fulla potential och brister

Skärmen använder ju samma panel som Z35P. Så den lär garanterat ha runt samma responstider (uppemot max 50ms) och samma nackdelar (eftersläp, black crush osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Skärmen använder ju samma panel som Z35P. Så den lär garanterat ha runt samma responstider (uppemot max 50ms) och samma nackdelar (eftersläp, black crush osv)

Jo absolut, men det är inte bara panelen som spelar roll. Det handlar också om vad för elektronik i övrigt företaget väljer att kombinera med panelen. Med andra ord olika skärmar med olika paneler kan ha ganska stora skillnader

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vet inte riktigt varför, men foten gillar jag inte alls...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺

Fick en kort stund med skärmen när @Niczo var förbi för lite dubbelkoll.

Panelkontrasten är 2100:1 och reglaget för ljusstyrka ger som följer:

Brightness

Ljustyrka

100

350 nits

80

300 nits

45

200 nits

22

120 nits

11

80 nits

0

33 nits

Färgmässigt är det ganska bra, definitivt good enough-nivå, även om blåskiftningen i skuggtoner är problematisk. I alla fall när man väl upptäckt hur det skiftar. Egentligen inte så fasligt blått, inte mer än de flesta LCD:er. Men den snabba skiftningen där blått tappas där grönt och rött ligger kvar på samma nivåer (det vill säga gult) gör att det blåa står så tydligt mot att mellantonerna går mot gult.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tackar! Kommer du ta dig an skärmen djupare än så?

Permalänk
Bildexpert 📺

@PsyCor: Nej, det är för många andra skärmar som jag aldrig hinner att ta tag i. AG352UCG6 är alldeles för lik föregångaren.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@PsyCor: Nej, det är för många andra skärmar som jag aldrig hinner att ta tag i. AG352UCG6 är alldeles för lik föregångaren.

Full förståelse för det

En tanke, skulle det vara vettigt att kanske lägga till den infon med bild du postade i recensionen? Just det du mätte är nog rätt bra info för en intressent

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tack, det här verkligen ett stort lyft för min testpilot!

@PsyCor:

Det är min testpilot så det är nog jag som får ta mig an det isåfall. Ska se vad jag kan ordna! Inför den här testpiloten har jag läst på en del om LCD-teknik och färgkalibrering men tyvärr kommer jag inte i närheten av Thomas-sensei.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@Laxpudding:

Tack, det här verkligen ett stort lyft för min testpilot!

@PsyCor:

Det är min testpilot så det är nog jag som får ta mig an det isåfall. Ska se vad jag kan ordna! Inför den här testpiloten har jag läst på en del om LCD-teknik och färgkalibrering men tyvärr kommer jag inte i närheten av Thomas-sensei.

Det var en väldigt bra recension så tro inget annat! Men om du kan lägga till bilden och de siffror för brightness / candela-nivån så blir det nog än mer hjälpsamt för en potentiell köpare

Men har man inte mät/testverktyg för monitorer så är det svårt att få fram de siffror som @Laxpudding plockade fram där