Kan Windows/Realtek Bass Boost inställningen "förstöra" hörlurar?

Permalänk

Kan Windows/Realtek Bass Boost inställningen "förstöra" hörlurar?

Jag köpte dessa hörlurar: https://www.djservice.se/artikel/audio-technica-ath-m20x?gcli...
Dom har väldigt cleant ljud men inte så mycket bass. Vilket är bra eftersom att man ändra sånt i inställningar om man vill ha mer bass. Det är det jag brukar göra. Jag har de senaste Realtek drivrutinerna och då finns det en inställning med "Bass boost". Jag höjde den till "Frequency: 50 Hz" och "Boost Level: 24 dB".
Vissa kanske tycker att det är lite eller mycket. Jag vet inte men det jag undrar är, kan det förstöra hörlurarna på något sätt/förkorta "livstiden" på hörlurarna eller vad man ska säga. Funderar inte på att köpa nya med mer bass utan är nöjd med dessa.
Tack i förväg
//Affeltrucken

Permalänk
Moderator

Du kan använda en equlizer som förändrar ljudet som går till lurarna så du ökar styrkan på låga frekvenser och till skillnad från programvara så kan du känna efter i real time hur mycket du behöver öka/minska toner. mjukvaraprogram som alla moderkortstillverkare släpar med sig är skit, "EXTREME BASS BOOOSSTTT!!!111!!11111" och "3XTR3M3 CRYSTAL SLEAR AUDIO" and shit like that är pest och pina som förstör ljudet mer än det hjälper genom att utan att man vet vad den gör. Har testat sånt och ljudet var mycket skönare utan massa mjukvaruskit och går att förbättra men en enkel equlizer

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Rekordmedlem

Nej du kan förvrida tonkurvan hur som helst, den i sig kan aldrig förstöra en hörlur men du måste ju tänka på att aldrig överbelasta hörluren, ökar du basen med 24 dB så måste du självklart även tänka på att du när du uppnår maximalt ljudtryck i basen så är övriga ljud 24 dB lägre i nivå än om du haft en rak tonkurva.
Det handlar alltså inte om att basen plötsligt kan spela 24 dB starkare utan om att övriga register kommer att spelas 24 db lägre innan du överstyr ljudet i basen eftersom ljudtryckskapaciteten inte påverkas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.