Billig strömsnål och tyst dator som nav i hemautomation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kristianstad
Registrerad
Okt 2010

Billig strömsnål och tyst dator som nav i hemautomation

Hej,
Jag söker en billig strömsnål samt tyst dator som kan användas till hemautomation.
Jag tänkte naturligtvis ha den igång 24/7 och köra:

* Windows 10
* Z-Wave med Domoticz
* RFXcom med Domoticz
* ISpy eller liknande för mina Hikvision kameror
* Virtuell linux server för ibland vill jag leka med något

Vill kunna koppla in tangentbord och skärm och ha som "surfdator" när så behövs.
Jag har SSD och några riktigt gamla chassi (stora ATX) liggande om man kanske kan ha nytta av dom med lite nytt inuti - förslag mottages tacksamt"

Har kollat på Intel NUC Kit Celeron J3455, är det kanske bästa alternativet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Har du redan kollat på olika Atom-baserade system? Många av dessa är extremt strömsnåla (min X5-8300 låg på 2-3 watt vid idle) och många är dessutom passivt kylda. Prestandan är givetvis begränsad, och hur virtualiseringsstödet ser ut törs jag inte svara på.

Vill du ha något större vet jag att det finns hyfsat kompakta system baserade på AMD A1 eller vad deras enklaste processor kallas. Dessa går ofta att hitta kompletta med 500-1000 GB HDD, 4 GB minne och DVD-brännare för inte många hundralappar alls på begagnatmarknaden och även om de inte är lika energieffektiva som en Atom i miniformat så är de ofta väldigt strömsnåla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jun 2005

Intel nuc drar väääldigt lite ström, alltid ett bra alternativ.

Är du snål, är bästa köpet en begagnad laptop. Prestandan i ditt fall kan vara det mesta sen Core2duo.
Laptops drar väldigt lite ström, så det är alltid ett bra alternativ. Där kan du komma undan med en tusing beroende på vad du kan få tag på.