Permalänk
Medlem

Hackig VPN

Har ett återkommande problem med mitt VPN där uppkopplingen fungerar bra ett tag men sedan går ner, ibland flera gånger i timmen. Den kommer tillbaka av sig själv efter några minuter, har inte stenkoll men skulle säga efter 2-5 minuter ungefär. Har levt med det i ett par år säkert, och tänkte äntligen försöka klura ut vad det kan tänkas bero på.

Testade VPN-leverantörer (samma problem med alla):
- NordVPN
- ExpressVPN
- HMA
- Har testat samtliga inställningar som leverantörerna erbjuder plus en mängd olika servrar. Ingen skillnad.

Dator:
- Har faktiskt haft olika, detta har pågått i ett par år som sagt. Just nu en Asus S510 Vivobook med Windows 10. Tidigare bl.a. en Intel NUC. Installerade precis om Win 10 på min Asus (clean installation), tänkte se om det hjälper... Men nej.

Internetabonnemang:
- Många olika i ett antal länder, jag rör mig rätt mycket över jordklotet. Bland annat diverse bredbandsleverantörer i Singapore, Sverige, Thailand, Finland, Storbritannien och Malaysia. Både fast (oftast fiber) och mobilt bredband. Ibland med egen medhavd router (Asus RT-AC68U), ibland med diverse andra routrar.

Några observationer:
- Hastigheterna är OK när uppkopplingen väl funkar, 80-90 % av linan.
- Eventuellt går uppkopplingen ner först när jag har qbittorrent igång med några torrents. Är inte helt hundra på om detta alltid är fallet, men det är väldig sällan jag har VPN igång utan att använda qbittorrent.
- Har haft Kaspersky Total Security men tog bort det efter senaste nyinstallationen av Windows och kör enbart med Windows Defender. Ingen skillnad.

Känns rent spontant att det antingen är qbittorrent det är fel på (den enda parametern som inte förändrats) eller att detta helt enkelt är något som man får räkna med när man har VPN från leverantörerna ovan. Vilket får en att undra om det finns någon stabilare VPN-leverantör. Skulle hellre ta 50-60 % hastighet men bra stabilitet än detta.

Permalänk
Inaktiv

Testa OVPN, om du upplever likadana problem med deras tjänst så har de en kundtjänst/support som är mycket kompetent.

Permalänk
Medlem

@JackA:

Testa en leverantör som har stöd för WireGuard som är nästa generations VPN-protokoll.

Följande VPNer har stöd för WireGuard och erbjuder det gratis (för att snabba på migrationen från OpenVPN till WireGuard)
www.azirevpn.com
www.mullvad.net
www.tunsafe.com

WireGuard har stöd för nästan alla OS:
www.wireguard.com - klient för de flesta OS utan Windows
www.tunsafe.com - klient för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av stdout:

@JackA:

Testa en leverantör som har stöd för WireGuard som är nästa generations VPN-protokoll.

Följande VPNer har stöd för WireGuard och erbjuder det gratis (för att snabba på migrationen från OpenVPN till WireGuard)
www.azirevpn.com
www.mullvad.net
www.tunsafe.com

WireGuard har stöd för nästan alla OS:
www.wireguard.com - klient för de flesta OS utan Windows
www.tunsafe.com - klient för Windows

Tack! WireGuard var nytt för mig, får ta och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Testa OVPN, om du upplever likadana problem med deras tjänst så har de en kundtjänst/support som är mycket kompetent.

FAST när jag informerade dem om att jag bara får ut 1/5 av min hastighet. Så fick jag som svar att "100mbit räcker väl".

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Har ett återkommande problem med mitt VPN där uppkopplingen fungerar bra ett tag men sedan går ner, ibland flera gånger i timmen. Den kommer tillbaka av sig själv efter några minuter, har inte stenkoll men skulle säga efter 2-5 minuter ungefär. Har levt med det i ett par år säkert, och tänkte äntligen försöka klura ut vad det kan tänkas bero på.

Testade VPN-leverantörer (samma problem med alla):
- NordVPN
- ExpressVPN
- HMA
- Har testat samtliga inställningar som leverantörerna erbjuder plus en mängd olika servrar. Ingen skillnad.

Dator:
- Har faktiskt haft olika, detta har pågått i ett par år som sagt. Just nu en Asus S510 Vivobook med Windows 10. Tidigare bl.a. en Intel NUC. Installerade precis om Win 10 på min Asus (clean installation), tänkte se om det hjälper... Men nej.

Internetabonnemang:
- Många olika i ett antal länder, jag rör mig rätt mycket över jordklotet. Bland annat diverse bredbandsleverantörer i Singapore, Sverige, Thailand, Finland, Storbritannien och Malaysia. Både fast (oftast fiber) och mobilt bredband. Ibland med egen medhavd router (Asus RT-AC68U), ibland med diverse andra routrar.

Några observationer:
- Hastigheterna är OK när uppkopplingen väl funkar, 80-90 % av linan.
- Eventuellt går uppkopplingen ner först när jag har qbittorrent igång med några torrents. Är inte helt hundra på om detta alltid är fallet, men det är väldig sällan jag har VPN igång utan att använda qbittorrent.
- Har haft Kaspersky Total Security men tog bort det efter senaste nyinstallationen av Windows och kör enbart med Windows Defender. Ingen skillnad.

Känns rent spontant att det antingen är qbittorrent det är fel på (den enda parametern som inte förändrats) eller att detta helt enkelt är något som man får räkna med när man har VPN från leverantörerna ovan. Vilket får en att undra om det finns någon stabilare VPN-leverantör. Skulle hellre ta 50-60 % hastighet men bra stabilitet än detta.

Har du kört qbittorrent på alla datorer du haft under åren?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

FAST när jag informerade dem om att jag bara får ut 1/5 av min hastighet. Så fick jag som svar att "100mbit räcker väl".

Jag brukar maxa 170mbit med tjänster som använder OpenVPN protokollet. IPSec brukar vara snabbare.

Har 500mbit fiber via BBB.

Här är vad jag får uppkopplad mot VPN med TunSafe som kör WireGuard protokollet, ~530mbit:
https://imgur.com/il376Zx

Utan VPN, ~560mbit:
https://imgur.com/p43jIEu

Upload blir i princip samma vare sig jag är uppkopplad med VPN eller utan.

VPN servern jag är uppkopplad mot ligger i Amsterdam så rätt trevliga värden speciellt då
då servern jag testar mot utan VPN ligger närmare. När jag använder Chrome ist för FF så blir
det dock sämre värden av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Har du kört qbittorrent på alla datorer du haft under åren?

Hade uTorrent i några år men bytte till qbittorrent när jag fick reda på vilka som äger uTorrent. Tror jag bytte 2015. Tror inte jag hade dessa VPN-problem då, men jag minns inte exakt.