Permalänk

inkoppling av ljusslinga

Tjena!

Tänkte höra om någon vet om man kan koppla en ljusslinga så den kontrolleras av datorn.
De är nämligen såhär att ja funderar på att köpa nåt liknande ( https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/belysning/ljusslinga/... )
o så i min dator atm har ja moderkort och RAM som har rgb belysning som ja styr o ändrar på MSI program i datorn så kan själv ändra färg o allt möjligt.

Min fråga är då, går det att koppla den slingan så att den kan styras ochvara sammankopplad på nåt sätt med det andra och så ja kan sköta den via detta programmet då?

Permalänk
Medlem

@PrOxY_1337: Vad jag vet så går det inte att styra en sådan slinga med dator :/ Men är det så att du vill ha en RGB slinga i datorn eller vill du ha den till typ skrivbord?

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Avstängd

Ska du ha den i datorn är denna mer praktisk.
Den du länka har ju 220 volt kontakt.
Plus att denna fästs av magneter.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Ja min tanke är ju att ja ska ha en sån slinga eller iaf liknande slinga med RGB som ja ska ha runt om som ja skulle vilja kunna styra tillsammans med kontrollern som ja har i datorn där ja ändrar på mobo osv

Permalänk

om du har ett Asus rog så ser det ju ut att vissa modeller har en header på moderkortet för att koppla in externa RGBslingor som sen kan styras med moderkortets mjukvara Asus Aura Lighting control

har du inte Asus kolla manualen kanske ditt moderkort erbjuder något liknande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Okej ja ja har ju MSI o dom har ett program som heter MSI Gaming App, där kan ja atm kontrollera Moderkort, RAM och Grafikkort.

Permalänk
Skrivet av PrOxY_1337:

Okej ja ja har ju MSI o dom har ett program som heter MSI Gaming App, där kan ja atm kontrollera Moderkort, RAM och Grafikkort.

kolla manualen om du har någon header på moderkortet att koppla in RGB-slingor i.

eller säg vad du har för moderkort...

t.ex hittade jag att msi x470 gaming pro har en kontakt på moderkortet som heter "JRGB" för att ansluta externa 12V 5050 RGB-slingor på upp till 2m (max 3Ampere).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

kolla manualen om du har någon header på moderkortet att koppla in RGB-slingor i.

eller säg vad du har för moderkort...

t.ex hittade jag att msi x470 gaming pro har en kontakt på moderkortet som heter "JRGB" för att ansluta externa 12V 5050 RGB-slingor på upp till 2m (max 3Ampere).

Z270 GAMING M7 så heter mitt moderkort

Permalänk

ja du har en connector på moderkortet för att ansluta rgb-slingor upp till 2m

kolla manualen sida 26.
.

ä bara att hitta en ledslinga som passar på kontakten alternativt att du gör en adapter.

pin1 +12V
pin2 G
pin3 R
pin4 B

t.ex
https://www.ebay.co.uk/itm/Waterproof-5M-White-5050-SMD-LEDs-...

dock osäker om kontakten passar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Okej okej tack:)
Vad skulle ni här annars rekomendera att göra och hur för att få RGB belysning under all hårdvara samt att kunna sköta och kontrollera det genom datorn?