Bildredigering för teknisk 8-åring

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

Bildredigering för teknisk 8-åring

Min pojk har "ärvt" mitt fotointresse och han har tillgång till en gammal bärbar dator som kör Linux Mint.

Jag har inte så bra koll på bildredigeringsprogram till linux annat än GIMP och Darktable, typ.

Han är, som sagt, 8 år, så det bör vara något som är hyggligt enkelt men han är väldigt tekniskt intresserad så det behöver inte vara något riktat till treåringar med enhörningar och sånt utan att vanligt program riktat till vuxna, fast enkelt. GIMP känns lite onödigt komplext och darktable lika så (och än så länge fotar han inte RAW).
Det hade varit skönt att inte behöva gå igenom och testa alla alternativ.

Man bör kunna beskära, ändra mättnad, kontrast, rotera på frihand (räta upp horisonter), korrigera färgstick och dedär vanligaste grejerna.

Vad skulle ni föreslå?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

GIMP... Ja inte lätt men har allt.
Inkscape, ett från början framförallt vectorverktyg har fått en massa bitmap-funktioner.
Pinta ska vara Linux svar på Paint.Net som är mycket trevligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

Jag föreslår också Pinta.
Jag tycker att GIMP är lite för avancerat för det lilla jag redigerar.

Kolla vad som finns i programhanteraren i Mint. Installera ett par stycken och testa dig fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007

Captain Buzzkill to the rescue:
Fixa så han kan köra nåt standard så att det han lär sig kanske senare blir användbart?
Då kan han ju kika tutorials och liknande.
Läs: photoshop eller lightroom eller nåt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

Tack för svaren. Kollade in Pinta och det verkar hyggligt intuitivt. När jag googlade lite hittade jag ett annat som heter Fotoxx åxå, men det verkar inte lika självklart.

@afrika: Än så länge vill jag inte lägga några pengar på mjukvaror. Om intresset håller i sig så kan han själv få testa olika och välja något senare. Jag använder själv Lightroom/Affinity Photo men ser inte Lightroom som det som det självklara alternativet.
Detta är tänkt att vara en liten introduktion till konceptet "efterbehandling".