Problem med att komma över 1866mhz på ram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2012

Problem med att komma över 1866mhz på ram

Sitter på en Asus Sabertooth p67 och har sen innan haft en i5 2500K och nu en i7 3770K, båda ville ej boota över 1886mhz, mitt mål är 2133.

Har haft 2st olika ram kit samt gett dem generöst med volt och de långsammaste timingsen som det går och även då bara fastnat i post eller loopat, testade att lägga på 1886 och öka bclk och då går fint, upp till ca 2000mhz testat hitils. Men är inte super taggad att gå runt med en för hög bclk klock 24/7, hur högt vågar man gå? eller ska man testa backa någon bios då jag ser folk online med liknande setup kunna överklocka ramen utan problem...

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Det är inte BCLK som är problemet utan IMCn i processorn. Eventuellt har ditt moderkort möjlighet att höja spänningen för denna. Även PLL kan gilla en liten bump i spänning.

Inte alla IMCer klarar av mer än den garanterade hastigheten dock. Din Ivy bridge borde vara betydligt lättare att få fungera!

Skickades från m.sweclockers.com

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2012

@DavidtheDoom: Jo jag gav VCCIO en bump från 1.050 till 1.075, hört att 1.1v ska vara safe så testar väl att öka mer.
Jag gav också ramen en bump till 1.65, högre än så går jag inte förhoppningsvis kan jag dra ner det om jag lyckas få det att boota så jag kan utesluta om det är IMC eller bara envisa ram

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av raubtier:):

@DavidtheDoom: Jo jag gav VCCIO en bump från 1.050 till 1.075, hört att 1.1v ska vara safe så testar väl att öka mer.
Jag gav också ramen en bump till 1.65, högre än så går jag inte förhoppningsvis kan jag dra ner det om jag lyckas få det att boota så jag kan utesluta om det är IMC eller bara envisa ram

Om du pillar på minnesspänningen så använder du dig av XMP då? Eller tweakar du timings själv?

Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2012

@DavidtheDoom: Testat både XMP och manuellt, mina kit är förresten 1600mhz men har väldigt aggressiva timings på 9-10-9-24 vid 1866, så tycker det borde ha kräm kvar för 2133 med snäppet lättare timings?

Vid manuellt testade jag 1.65v med 12-13-12-32, detta bootade sig in på 1600 men ej 2133. Eller hoppas jag på för mycket? Är iofs rätt nöjd med 1866 9-10-9-24. Känns bara som att det vägrar boota oavsett hur generöst jag ställer in det ^^

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av raubtier:):

@DavidtheDoom: Testat både XMP och manuellt, mina kit är förresten 1600mhz men har väldigt aggressiva timings på 9-10-9-24 vid 1866, så tycker det borde ha kräm kvar för 2133 med snäppet lättare timings?

Vid manuellt testade jag 1.65v med 12-13-12-32, detta bootade sig in på 1600 men ej 2133. Eller hoppas jag på för mycket? Är iofs rätt nöjd med 1866 9-10-9-24. Känns bara som att det vägrar boota oavsett hur generöst jag ställer in det ^^

Låter som märkliga timings.
9-9-9-24 är vanligt, förekommer även högre latens på refresh, då är det om multipel om 3 oftast. 27/30/33 etc.

Testa 11-11-11-33 eller 11-11-11-39 bara för om det går att boot:a vid 2000/2133 MHz. Notera dock att det finns sekundära och tertiära timings som man kan tweek:a på med rätt moderkort.

Forumregler