Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Köp av 1440p skärm

Hej!

Jag har mina funderingar över att införskaffa en ny skärm. Det jag gör vid datorn är att spela (mestadels LoL, WoW och CSGO), lite lättare bildredigering och kolla film/serie. Sitter just nu på en BenQ XL2411 som jag redan vid inköp var ganska besviken på eftersom att färgerna verkligen var bedrövliga, så känner att jag vill gå för något vettigt nu som har IPS-panel. Har fått upp ögonen för Acer 27" LED XF270HUA. Men då blir jag lite fundersam över varför den går för så lågt pris i jämförelse med andra 144hz 1440p IPS skärmar? Är det värt att "snåla" och gå för den här eller ska jag lägga på nån tusenlapp i budget och gå för något dyrare, i så fall vad?

Fractal Design Arc | ASUS z97-P | Intel i7 4790K @ Stock | ZOTAC GTX 960 2GB
HyperX 16GB 1866MHz | Corsair TX 650W | Samsung 840 250GB + WD 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariannelund
Registrerad
Nov 2013

@toGz: ska du inte ha gsync skärm om du nu har datorn i signatur

http://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-predator-xb271hua-g-... köpte denna enda jobbiga är väl foten på skärmen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Jag kör själv en ASUS MQ279 både hemma och på jobbet, förutom ASUS helt sannslöst värdelösa support så levererar skärmen bra kvalitet på bild.
Gissar att den säkert fått någon efterföljare då 279;an är några år.

just 1440p skärmar och då i 27" tycker jag känns optimalt, så tror du är på rätt spår med din spec.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

@trebrecks: För att vara helt ärlig så är jag inte så insatt i vad det är för skillnad med att spela med G-Sync jämfört med att spela utan och om det ens är något man märker av i spelen jag spelar. Är det något man verkligen ska sikta för? Skärmen du länkade har tyvärr en TN-panel vilket jag helst vill hålla mig borta ifrån, siktar in mig på en skärm med IPS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2016

@toGz: Det finns massor av videos/guider som går in specifikt på g-sync funktion men kort sagt så gör det spelupplevelsen mer smooth vid lägre framerates (30-90 ish). Dock märks det inte av vid högre fps så om du primärt spelar wow/CS/lol så är det inte nödvändigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

@Carl Uhlhorn: Okej, tack för svar! Då känns det som att G-sync inte är något måste för min del då jag inte brukar ge mig in på speltitlar som är jättekrävande på datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Jag tänkt engefär samma som dig.
Sedan provade jag en freesync skärm och inom en vecka var en ny gsync (då jag kör nvidia) skärm hemma.
Nu kan jag ej spela på en ej gsync/freesync skärm längre.
Kör man med vsync påslaget för att undvika tearing så får man ju halverade fps om fps kryper 0,001 fps under det man kör skärmen i (vilket märks väldigt väl).
Kör man istället utan vsync påslaget så får man tearing (och ja det gäller i stort sett alla spel) och för min del så har tearing alltid varit det mindre irriterande (förutom med ett fåtal spel som ger enorm tearing).

Tex jag har en htpc (intel 2500k@4,5g + nvidia960) som jag ibland spelade litte lättare/mer handkontrolls inrikatde spel på.
Jag har helt slutat med det för jag ej har gsync på tv´n och blir bara irriterad om jag provar.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av toGz:

Hej!

Jag har mina funderingar över att införskaffa en ny skärm. Det jag gör vid datorn är att spela (mestadels LoL, WoW och CSGO), lite lättare bildredigering och kolla film/serie. Sitter just nu på en BenQ XL2411 som jag redan vid inköp var ganska besviken på eftersom att färgerna verkligen var bedrövliga, så känner att jag vill gå för något vettigt nu som har IPS-panel. Har fått upp ögonen för Acer 27" LED XF270HUA. Men då blir jag lite fundersam över varför den går för så lågt pris i jämförelse med andra 144hz 1440p IPS skärmar? Är det värt att "snåla" och gå för den här eller ska jag lägga på nån tusenlapp i budget och gå för något dyrare, i så fall vad?

Den skärmen är bra. Nu är jag ingen skärmfantast, men jag tycker den har allt man kan begära, bra bild, bra fot med bra ergonomi och den ser inte ut som ett rymdskepp. Dock så är det en skärm med adaptiv sync, så det går bara att få den funktionen för AMD:s kort då nVidia valt en egen proprietär standard kallas g-sync. G-sync kompatibla skärmar har en tendens att kosta mer (som du beskriver när du kallar xf270hua för billig), vilket kan vara värt att fundera på när du planerar inför framtiden.

Den stora frågan för dig i det här läget blir då: OM du skulle känna att du behöver byta GPU för att driva din 1440p-skärm, tror du då att du kommer köpa AMD eller nVidia? Är svaret nVidia bör du nog titta på en annan skärm för att känna dig nöjd även efter grafikkortsbyte. Lutar du istället åt ett Vega är detta en skärm att överväga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

@Gruarn: Tack för ett så bra svar. Har läst på lite om G-sync under dagen och det verkar ju vara något som folk hyllar till skyarna. Dock är jag fortfarande lite tveksam på om det kommer vara något jag har så mycket användning för, är väl i WoW som jag kommer ha användning för det. Ursprungs planen var att köpa skärm nu och sen vänta tills nvidia släpper nya grafikkort i juli som det ryktas om, då jag inte kommer spela WoW innan expansionen kommer i augusti ändå. Men som du säger så kanske det är värt att lägga ner lite mer pengar på en skärm med G-sync istället så att jag får ut det maximala av det jag har, för som det ser ut i dagsläget med AMD:s grafikkort är det inget jag har en tanke på att införskaffa.