Apple svarar på varför bolaget stoppat Steam Link för IOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Compliance will be rewarded

Skickades från m.sweclockers.com

Hail Hydra!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Kommer de förbjuda remote desktop appar med? Typ samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

De har redan hindrat köp av spel i nuvarande version, du måste lura Big Picture Mode för att kunna köpa spel genom att manuellt stänga ner gränssnittet och öppna upp det igen. Så de har försökt att ge en anpassad variant som blockerar möjligheten. Köp i spel går dock inte att hindra skulle jag tro, men de är ju okej med att Moonlight och Remotr tillåter det så de ska väl egentligen inte vara några problem. Så som sagt, tillåts andra så bör de tillåta Valve också. Uppdatering av Steamklienten kanske kan hindra att du fular, men för de som vill köpa och inte gå ett par meter till datorn i samma hushåll så kan de ju köra remote desktop/VNC vilket som.

Finns alltså ingen anledning till att inte tillåta Valves app i praktiken. I så fall får du ta bort minst ett tjugotal appar som finns i butiken för att vara konsekvent.

Jo men jag ser var det blir problem. De andra som säljer grejer via apparna som finns p åapp store behöver betala en andel av priset till apple ändå. På samma sätt behöver spotify betala en andel (tror det var ca 20-30%) av deras intäkter till apple om folk väljer att fylla på sitt spotifykonto via appen (så för guds skull betala ej spotify via appen varken på android eller apple). Det är väl troligen så att Moonlight och Remotr har samma deal där. De betalar apple en fin slant vid varje transaktion även om de inte skyltar med det.

Problemet här har väl varit att valve inte har upprättat någon sådan ersättningskanal utan de har väl velat sälja sina spel utan att betala apple en procentsats av intäkterna vilket då har lett till avslag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte varför det gnälls. Dom har skapat produkterna och plattformen. Inga konstigheter.
Passar det inte så är det bara bygga en egen telefon och AppStore så kan man ha 100%.

Men det är klart, är väl girigt av ICA att ta % på varorna dom säljer också!

Nu är ju Appen gratis...

edit: dessutom en streaming app, att Apple skulle ta del av steams försäljning som användare av appen skulle göra, är lika absurt som att tillverkaren av din HDMI kabel mellan skärm/dator skulle ta en del.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Borde gå att lösa utan större bekymmer.släpp en vingklippt version av appen som saknar åtkomst till de delar som ger problem på apples platform.
Vill man ha kvar möjligheten att sälja spel ochskita apples regler så får man fora över pengar I förvägvia webläsaren. Är pengarna väl inne I valves system har apple bra mycket svårare att kräva andelar av cashflödet.

Hur menar du nu? Det är inte en Steam-app, det du föreslår skulle kräva att man designar ett helt nytt Steam för iOS användare med Steam Link, knappast en relevant användargrupp.

Det enda den här appen gör, är att skicka bilden från en dator till en Apple TV, något som man redan skulle kunna göra så fort wireless HDMI eller med en vanlig HDMI kabel.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nu är ju Appen gratis...

edit: dessutom en streaming app, att Apple skulle ta del av steams försäljning som användare av appen skulle göra, är lika absurt som att tillverkaren av din HDMI kabel mellan skärm/dator skulle ta en del.

Ja, i detta fallet är det lite extremt, men det handlar förmodligen om att hålla sin linje.
Säger deras regler att försäljning i apparna inte är tillåtet, så vill dom förmodligen inte börja göra undantag.

Det handlar sen förmodligen inte att som förväntar sig % på strama försäljning, utan att dom ser den som ett hot till minskad egen försäljning?

Hur som bara dumt av Valve? Var man tvungen att ha med försäljning/store?
Hade dom bara implementerat gaming, så hde man helt enkelt fått köpa spelet i fråga på sin PC som ändå behövs för att streama....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo men jag ser var det blir problem. De andra som säljer grejer via apparna som finns p åapp store behöver betala en andel av priset till apple ändå. På samma sätt behöver spotify betala en andel (tror det var ca 20-30%) av deras intäkter till apple om folk väljer att fylla på sitt spotifykonto via appen (så för guds skull betala ej spotify via appen varken på android eller apple). Det är väl troligen så att Moonlight och Remotr har samma deal där. De betalar apple en fin slant vid varje transaktion även om de inte skyltar med det.

Problemet här har väl varit att valve inte har upprättat någon sådan ersättningskanal utan de har väl velat sälja sina spel utan att betala apple en procentsats av intäkterna vilket då har lett till avslag.

Nej, nu missuppfattade du nog. Moonlight är bara en klient för GameStream/GFE, köper du något i spelet du redan har installerat så får inte Apple något, samma med Remotr de ger inget till Apple. Moonlight är gratisprogram utan in-app-köp. Remotr kräver en prenumeration, men saknar i övrigt in-app-köp.

Problemet som är unikt för Valve är att du via Steam Link och Big Picture Mode kan installera gratisspel, annars är det samma sak som Moonlight och Remotr att du får en meny för att starta dina redan installerade spel och strömmar till dina iOS-prylar. Problemet med gratisspelen blir att du får tillgång till nytt innehåll via appen, ta bort den funktionen och de finns inget i reglerna som hindrar Valve. Apple tillåter att man köper grejerna på andra plattformar och konsumerar i en app på iOS, det är bara att du inte får marknadsföra köpen via appen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Hur menar du nu? Det är inte en Steam-app, det du föreslår skulle kräva att man designar ett helt nytt Steam för iOS användare med Steam Link, knappast en relevant användargrupp.

Det enda den här appen gör, är att skicka bilden från en dator till en Apple TV, något som man redan skulle kunna göra så fort wireless HDMI eller med en vanlig HDMI kabel.

Det man exempelvis kan göra är att endast strömma spelen men låta bli att strömma steams användargränssnitt i övrigt. Yes, man behöver väl sätta upp ett gränssnitt för mobilen som visar en lista på de spel man önskar strömma. Det i sig behöver inte vara så omfattande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det man exempelvis kan göra är att endast strömma spelen men låta bli att strömma steams användargränssnitt i övrigt. Yes, man behöver väl sätta upp ett gränssnitt för mobilen som visar en lista på de spel man önskar strömma. Det i sig behöver inte vara så omfattande.

De har redan spärrat köp i Big Picture Mode (när du kör Steam Link från iOS) som sagt.

Permalänk

Det verkliga skälet är att Steam är en app store, dvs en konkurrent till Apples app store.
Dessutom får inte Apple 30% provision på varje försäljning in Steam som de får i sin egen appstore.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det man exempelvis kan göra är att endast strömma spelen men låta bli att strömma steams användargränssnitt i övrigt. Yes, man behöver väl sätta upp ett gränssnitt för mobilen som visar en lista på de spel man önskar strömma. Det i sig behöver inte vara så omfattande.

Det skulle inte hjälpa, du skulle ju då kunna använda användargenererade mods via Steam som då konsumeras på exakt samma sätt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

De har redan spärrat köp i Big Picture Mode (när du kör Steam Link från iOS) som sagt.

Jaha! Ja då låter det ju tämligen bångstyrigt att ändå låsa appen på grund av det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jaha! Ja då låter det ju tämligen bångstyrigt att ändå låsa appen på grund av det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlade inte bara om pengar, det var ju också att användarskapat content inte var något de ville ha. Och Steam workshops går ju också emot det.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det skulle inte hjälpa, du skulle ju då kunna använda användargenererade mods via Steam som då konsumeras på exakt samma sätt.

Ja den delen med flebud för användargenererat innehåll förstår jag mig inte på heller. Sant!
Som om instagram/tumblr, facebookeller Twitter inte har användargenererat innehåll
Hehe.
jädra märklig invändning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaha! Ja då låter det ju tämligen bångstyrigt att ändå låsa appen på grund av det här.

Affären på Steam är alltså fortfarande tillgänglig, men du kan bara "köpa" gratisspel/program. En uppdatering för Steam borde dock lösa hela den biten. Apple gillar inte att du kan installera gratisspelen via Steam Link – så att ta bort den menyn för iOS-användarna istället för att bara blockera köp gör att de hamnar på samma läge som konkurrerande appar. Frågan blir då om de kommer behandlas som de andra apparna eller inte. Inte säkert, men i grunden så är det tillåtet enligt Apples regler när du inte marknadsför köp utanför Apples kanaler. Moonlight och Remotr är klassade som 4+, och du kan ju komma åt samma innehåll från dessa som från Steam.

Appar till mediatjänster behöver inte heller köra alla köp via Apple, Plejmo har t.ex. en app som bara tillåter att du tittar på det du redan hyrt/köpt och saknar den funktionen i appen. Går att göra köpen på hemsidan givetvis, men de skickar inte över dig dit från appen då det vore att bryta mot villkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ser inte riktigt skillnaden på böterna, hade de inte gått med på avtalet hade väll böterna delats ut ändå?

Andra har svarat på den första biten, så jag tar bara den här: Antitrust-rättegångar är dyra, tar lång tid och är svåra att vinna, eftersom beviskraven är så höga. Därför ägnar sig både EU och USA ganska ofta åt att förhandla fram så kallade "consent decrees". Man förhandlar fram ett avtal om vad ett företag får och inte får göra. Om företaget bryter mot detta, blir det böter. Detta är mycket lättare för regeringssidan, eftersom de bara måste visa på ett avtalsbrott, och fungerar som ett "gult kort" för företaget.

I det här fallet kom EU och MS överens om att man måste få välja browser vid första start - det s.k. browserchoice.eu. När MS slutade med den sidan (enligt utsago p.g.a ett misstag, men det vet man ju inte) hade de brutit mot avtalet, och fick böter (e.g. straffskadestånd) p.g.a det. Hade MS hållit sig till avtalet, hade det inte blivit någon böter. Hade MS vägrat att skriva på något consent decree hade de säkert blivit stämda för konkurrensbrott, men hur det hade gått vet ingen. Högst sannolikt hade vi inte sett resultatet än.

Om EU skulle bestämma sig för att Apples taktiker bryter mot EU-lag, hade de säkert valt att börja med ett consent decree. Det skulle exempelvis kunna vara att Apple måste låta användarna installera program utan att använda App Store. Om Apple accepterar detta, blir det inga böter. Om Apple däremot skulle ta bort den möjligheten under perioden som consent decree är giltigt, skulle de få böter (och tvingas återinföra möjligheten).

(Med ursäkt för att jag inte vet vad consent decree heter på svenska.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@mpat: Uppgörelse då uppgörelsen var med EU-kommissionen, och var inget som hade tagits till rätten. Microsoft ingick alltså inte i förlikning eller något skiljedomsförfarande. Det myndigheterna börjar med är helt enkelt utredningar för övrigt. Microsoft hade förlorat målet om WMP med EU och erbjöd en uppgörelse istället för att det skulle gå till rätten.

Permalänk
Medlem

Visst kan man köpa barnspärrar som grund för hela problemet, men det ligger ochså finansiella resonemang i bakgrunden som Apple så klart kommer neka till att dom har.
Om man via Steam appen kan göra in game köp eller köpa och streama spel utan att Apple får sin slant, kringgå man därmed Apples riktlinjer.

Jag kan förstå att Apple har krav där, men då ska dom ha stake ochså att säga det klart och tydligt och inte mummla kring hela skite...... .
Alltid denna hyckleri när det kommer till pengar. Jobbigt!

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Tar både Apple och Google 30% för varje gång jag ex köper inne i spelet typ Clash of Clans 100:- för Jewels/kistor o.s.v (vad det nu kallar för). Detta är in game purchases?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Affären på Steam är alltså fortfarande tillgänglig, men du kan bara "köpa" gratisspel/program. En uppdatering för Steam borde dock lösa hela den biten. Apple gillar inte att du kan installera gratisspelen via Steam Link – så att ta bort den menyn för iOS-användarna istället för att bara blockera köp gör att de hamnar på samma läge som konkurrerande appar.

Apple borde inte bry sig om vilka spel jag installerar på min dator.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Apple borde inte bry sig om vilka spel jag installerar på min dator.

Jo, om du gör det genom deras plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Tar både Apple och Google 30% för varje gång jag ex köper inne i spelet typ Clash of Clans 100:- för Jewels/kistor o.s.v (vad det nu kallar för). Detta är in game purchases?

Ungefär så. Jag vet inte exakt vad de båda tar för avgift men en del går till Google respektive Apple.

Jag har svårt att se problemet. De tillhandahåller en plattform. Google är inte lika beroende av sin, men de båda tar betalt. Ingen vill ha tjänster/appar som underminerar plattformen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Ingen vill ha tjänster/appar som underminerar plattformen.

Jag vill gärna ha tjänster/appar som ger mig mer valfrihet och låter mig göra det jag vill med min hårdvara. Om det innebär att en plattform "undermineras" så betyder det att plattformen är byggd på en grund som kräver total kontroll av plattformens kunder mot deras vilja, och det är inget som är värt att skyddas.

Precis som att jag kan installera precis vad fan jag vill på min PC hemma (även om Microsoft försöker stänga ner denna möjlighet med hjälp av utgåvor av Windows som endast funkar med Store-applikationer...)

Jag är trött på att vara till för plattformar. Tvärtom ska det vara!