Ny skärm till brorsan (mer info i tråden)

Permalänk
Medlem

Ny skärm till brorsan (mer info i tråden)

Hej!
Jag fixade ihop min gamla dator med några nya delar till min bror:

Gamla delar
CPU: I5 750, överklockad till 3,5 GHz vill jag minnas med en riktigt bra CPU-kylare från 2010 (minns inte men den höll min gamla dator konstant under 50 grader i de flesta spel på den tiden)
GPU: ATI Radeon HD 5870
RAM: 8 GB DDR3 1800 MHz vill jag minnas

Nya delar:
Kåpa: Fractal Design Meshify C
Nätagg: Något Corsairs 650 W gold vill jag minnas
Lagring: Samsung 860 EVO 500 GB

Tanken med de nya delarna var att de ska duga i flera år framåt och "räcka till" om han vill byta ut de gamla delarna i framtiden och bygga en ordentlig kvalitetsdator åt sig.

Tidigare har han haft en gammal laptop som han har spelat AoE 2 och typ det senaste Sim City. Mycket annat orkade den datorn inte med, och även AoE 2 började lagga ibland. Han är ingen hardcore gamer men vill kunna spela ibland då han råkar ha lite tid över, så därför fixade jag min gamla dator åt honom. Han är en fan (liksom jag) av Dragon Age-serien och vill kunna spela DA:I, vilket min gamla dator klarar av.

Jag hade en urgammal 720p skärm som jag hade tänkt att skulle duga åt honom men när han såg den så ringde han genast och sade att han nog vill ha en ny, större skärm. Han har ju ingen aning om någonting men han sade att han kunde tänka sig att lägga ut max. 300 € (~3000 kr) på en ny skärm. Såklart så måste skärmen ju inte kosta så nära 300 € som möjligt, och därför vänder jag mig till er på forumet.

Själv har jag kikat på följande (ursäkta de finskspråkiga länkarna, men vi lär handla i denna butik):
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/30288/dkgtn/Asus-VG24...
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/0543/jsksk/Predator-X...

Har någon erfarenheter av dessa skärmar? Själv har jag en Acer GN246HL 144 Hz men den skulle jag inte rekommendera åt någon (den saknar tom. DP). Å andra sidan tvivlar jag på att han i alla fall i nuläget kommer att ha så stor nytta av 144 Hz. Men å andra sidan så är 144 Hz en helt annan värld när man en gång har upplevt det. Borde jag istället satsa på bättre bildkvalitet men "bara" 60 Hz? Det gamla grafikkortet lär ju inte klara så mycket mer än 60 FPS i 1080p i de flesta spel, om ens. Ett krav är att skärmen ska ha DP och DVI (gamla grafikkortet ska helst ha DVI men med tanke på framtiden är DP ett krav).

Så kan man ju också tänka som så att om han i framtiden vill ha en monsterdator så kan han ju köpa en monsterskärm då och köra två skärmar men den som nu kommer att köpas och den framtida monsterskärmen, men detta är ren spekulation.

Alla slags erfarenheter, resonemang och tips är välkomna!

Permalänk
Medlem

144Hz känns inte så viktigt om han bara spelar RPG eller liknande, och med ett HD5870 som du säger, orkar verkligen inte med sådana höga frekvenser i moderna spel.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

@Decster: Så har jag också lite tänkt... Så kanske jag skippar 144 Hz med tanke på vad han rimligtvis kan spela i framtiden överhuvudtaget. Finns det några 60 Hz skärmar i klassen 2000 kr till 3000 kr som du skulle kunna rekommendera? Jag är själv inte så jätteinsatt i skärmutbud. Eller ska jag bara köra på en riktigt vanlig 60 Hz 1080p skärm för ~1500 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Tanken med de nya delarna var att de ska duga i flera år framåt och "räcka till" om han vill byta ut de gamla delarna i framtiden och bygga en ordentlig kvalitetsdator åt sig.

Välj inte bort 144hz, Är stor skillnad i användarupplevelse samt att om tanken är att han kunna uppgradera i framtiden så sitter ett köp utav en 144hz skärm som en smäck.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White