Arctic släpper Alpine – passiv processorkylare för AM4

Permalänk
Melding Plague

Arctic släpper Alpine – passiv processorkylare för AM4

Tillverkaren Arctic satsar på passiv kylning och lanserar Alpine AM4, vilket är en passiv processorkylare för AMD:s sockel AM4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Inte avsett för cpu’er med hög TDP då kanske ?

Jag som såg fram emot en passiv 2700X eller liknande...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Ptja, du kan ju alltid underklocka din 2700X

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Inte avsett för cpu’er med hög TDP då kanske ?

Jag som såg fram emot en passiv 2700X eller liknande...

Man kan ju använda vilken luftkyld processorkylare som helst för att kyla passivt med sålänge den har möjlighet att avlägsna den generade värmen.

Bästa är ju dessa stora dubbla tornkylare.

Du hade säkerligen kunnat ha din stock 2700x passivt kyld med en NH-D15, Dark pro 4 m.fl.

Jag kör min lätt överklockade 4770K semipassivt kyld med en Dark Pro 4.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ta cirkelsåg, såga liten rad på kanterna och böj stålpinne som fäste kläm på en tyst 92mm fläkt
se https://www.youtube.com/watch?v=s2W0Lsf7hec&t=180s

Nu pallar den 2700X

Permalänk
Inaktiv

Intressant kylare som jag skulle kunna köpa om jag först köpa en sådan cpu.

Skrivet av andreas_dock:

Inte avsett för cpu’er med hög TDP då kanske ?

Jag som såg fram emot en passiv 2700X eller liknande...

Det finns större passiva kylare:
http://2.bp.blogspot.com/-69oMECwOHsI/UmVz-BZvflI/AAAAAAAAGn0...
http://www.fanlesstech.com/2013/10/intel-i7-4765t-is-amazing....

Många som jag kräver dock inte helt passiva, om man bara har ett väldigt lätt luftflöde så gör det skitmycket. Datorn får problem annars att få bort värmen. I de flesta bostäder finns det aktiv kylning och det räcker att datorn är tystare än denna.

*edit*
Bild på samma kylare som ovanför fast i ett chassi, jag känner mig nästan tvungen att skaffa en sådan:
https://techreport.com/news/21188/huge-fanless-cpu-cooler-dis...

Permalänk
Avstängd

Kändes ju inte som någon lyxkylare och hur svårt det att kyla 35tdp cpu egentligen men antar det är trevligt med billiga altertiv för många även om man skulle kunna smälla på vilken kylare som helst som passar sockeln och få samma effekt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

De flesta servrarna med sina stora törstiga processorer kör ju "passiv" kylning med om man inte räknar med luftflödet i chassit.

De måste ju mena att den går att köra med stillastående luft annars är det ju detta bara en kylare som säljs utan fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

De flesta servrarna med sina stora törstiga processorer kör ju "passiv" kylning med om man inte räknar med luftflödet i chassit.

De måste ju mena att den går att köra med stillastående luft annars är det ju detta bara en kylare som säljs utan fläkt.

nja helt stillastående kan ju inte luften vara.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Vet inte om du bara vill göra dig viktig eller om du på riktigt inte förstod att jag menade utan yttre aktiv påverkan. Konvektionen är ju svårt att göra något åt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Intressant kylare som jag skulle kunna köpa om jag först köpa en sådan cpu.

Det finns större passiva kylare:
http://2.bp.blogspot.com/-69oMECwOHsI/UmVz-BZvflI/AAAAAAAAGn0...
http://www.fanlesstech.com/2013/10/intel-i7-4765t-is-amazing....

Många som jag kräver dock inte helt passiva, om man bara har ett väldigt lätt luftflöde så gör det skitmycket. Datorn får problem annars att få bort värmen. I de flesta bostäder finns det aktiv kylning och det räcker att datorn är tystare än denna.

*edit*
Bild på samma kylare som ovanför fast i ett chassi, jag känner mig nästan tvungen att skaffa en sådan:
https://techreport.com/news/21188/huge-fanless-cpu-cooler-dis...

Hoppas att någon moddar någonting i galleriet med en sådan...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

De flesta servrarna med sina stora törstiga processorer kör ju "passiv" kylning med om man inte räknar med luftflödet i chassit.

De måste ju mena att den går att köra med stillastående luft annars är det ju detta bara en kylare som säljs utan fläkt.

Dessa burkar är typiskt sett byggda där man förväntar fläktar med högt statiskt lufttryck monterade, så det är inte någon stor skillnad från traditionella luft cpu kylare med fläktar på värmespridaren

på tal om passivt https://youtu.be/9PJOrfpiVwE

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av VadSaDu:

Man kan ju använda vilken luftkyld processorkylare som helst för att kyla passivt med sålänge den har möjlighet att avlägsna den generade värmen.

Bästa är ju dessa stora dubbla tornkylare.

Du hade säkerligen kunnat ha din stock 2700x passivt kyld med en NH-D15, Dark pro 4 m.fl.

Jag kör min lätt överklockade 4770K semipassivt kyld med en Dark Pro 4.

Åhå! Fan va nice, jag köpte precis en Noctua D15 utav @Skypassage här på forumet!
Skall bli intressant detta....

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liket:

De flesta servrarna med sina stora törstiga processorer kör ju "passiv" kylning med om man inte räknar med luftflödet i chassit.

De måste ju mena att den går att köra med stillastående luft annars är det ju detta bara en kylare som säljs utan fläkt.

Dom har även luftkanal som hjälp för att kyla bättre CPU:or skulle gå sönder på en gång utan fläktar som hjälper till.

Mina CPU går lätt upp till 70 grader fast jag har fläktar i serverdator skulle aldrig gå utan fläktar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Fläktar för riktiga serverburkar är rejält mycket kraftigare än de för en vanlig kontorsdator, tippar på att det är minst 3x högre tryck i en rackburk som är korrekt gjort gentemot en stark normal fläkt på en gamingburk... (dock låter de därefter om man kör dem på full styrka... Det finns en anledning till att nästan alla professionella servertorn står i ett mer eller mindre ljudisolerat utrymme... ) Dessutom är de ofta förstärkta med centralfläktar till torngrupper på större anläggningar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Åhå! Fan va nice, jag köpte precis en Noctua D15 utav @Highway264 här på forumet!
Skall bli intressant detta....

Kan tillägga att min Phanteks (typ samma grej som en D15), kan också kyla en X5650 passivt med ingen problem. Temps brukar ligga runt ~40*c.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Fläktar för riktiga serverburkar är rejält mycket kraftigare än de för en vanlig kontorsdator, tippar på att det är minst 3x högre tryck i en rackburk som är korrekt gjort gentemot en stark normal fläkt på en gamingburk... (dock låter de därefter om man kör dem på full styrka... Det finns en anledning till att nästan alla professionella servertorn står i ett mer eller mindre ljudisolerat utrymme... ) Dessutom är de ofta förstärkta med centralfläktar till torngrupper på större anläggningar.

Har en gammal HP server som inte används länge då jag skaffa nya för något år sen men när jag drog igång den så ser man hur gardiner bara blåser undan.

Så man skulle kunna säga att det är en stor lövblåsare.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Kändes ju inte som någon lyxkylare och hur svårt det att kyla 35tdp cpu egentligen men antar det är trevligt med billiga altertiv för många även om man skulle kunna smälla på vilken kylare som helst som passar sockeln och få samma effekt

Jag har en sån här i min HTPC med en i3 6300T. Under vinterhalvåret behövdes ingen fläkt alls i chassit men när sommaren kom förra året fick jag montera i en 500rpm 120mm fläkt som blåser lite försiktigt in i chassit så det åtminstone blir lite genomströmning. Fungerar utmärkt och knäpptyst.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

@Mr_Lazy: Vet inte om du bara vill göra dig viktig eller om du på riktigt inte förstod att jag menade utan yttre aktiv påverkan. Konvektionen är ju svårt att göra något åt.

Menade nog mer att det behövs tilluft och frånluft, att ett slutet utrymme med enbart konvektion inte räcker.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Åhå! Fan va nice, jag köpte precis en Noctua D15 utav @Highway264 här på forumet!
Skall bli intressant detta....

Fläktarna var såpass tysta att tanken aldrig slog mig att plocka bort dem men å andra sidan hade det varit skoj att se 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Sådana här går rätt enkelt att kombinera med t.ex. 500 eller 600rpm fläkt och då blir det mycket effektivare kylning och en fläkt som man troligtsvis inte hör alls. Bara fästa med buntband.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

påminner skarpt om hur cpu kylarna såg ut på P2 tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Kan tillägga att min Phanteks (typ samma grej som en D15), kan också kyla en X5650 passivt med ingen problem. Temps brukar ligga runt ~40*c.

Den ligger inte runt 40c vid full load.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inveramsay:

Jag har en sån här i min HTPC med en i3 6300T. Under vinterhalvåret behövdes ingen fläkt alls i chassit men när sommaren kom förra året fick jag montera i en 500rpm 120mm fläkt som blåser lite försiktigt in i chassit så det åtminstone blir lite genomströmning. Fungerar utmärkt och knäpptyst.

Ja är ju det som är skönt med 35w tdp cpu och kör original på min 6100 tycker den funkar med utmärkt men är steget upp där det rullar i låg rpm året runt med halvpassiv gpu och problemet är lite det med passivt som du är inne på att det är svårt att köra cpu passivt hela tiden och problemet brukar vara att värmen inte försvinner utan sakta ökar hela tiden om man kör tung last längre tid eller varma dagar

bästa är nästan att slänga på någon overkill tornkylare men orkade inte gå den vägen själv när jag ändå behöver mer plats än jag vill lägga pengar på ssd och kommer ha diskar som i.a.f låter men går i vilo snabbt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Man får väl anta att Arctics egna prisuppgifter på hemsidan inte stämmer.
1000 € för AM4-versionen och 10000 € för Socket 115x ...