Thomas väntar otåligt på första 4K-upplösta spelskärmarna i 144 Hz

Permalänk
Melding Plague

Thomas väntar otåligt på första 4K-upplösta spelskärmarna i 144 Hz

Vi har väntat länge och nu verkar det som nästa generations skärmar snart kommer att skickas ut. Den stora frågan kvarstår dock, nämligen vem som blir först ut med testexemplar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Äntligen kommer nästa generations skärmar. Har väntar i flera år på riktiga framsteg inom gaming skärmar. Lite väl dyrt i början men vi måste ju börja någonstans, om ett par tre år kommer vi nog se ett bredare utbud med mer humana priser.

Det viktigaste dock är att man får valuta för pengarna och detta är ett riktigt stort steg framåt.

4K upplösning
HFR, 144Hz minst
VFR G-Sync
Bredfärgrymd
HDR1000 (inte halv bakade hdr 400 o 600)
Dynamisk LED backlight
Quantum Dots

Något tråkigt att den bara är 27tum, 31-32tum hade varit optimalt men det kommer senare.

Trodde för några år sedan att OLED skulle vara "The Shit" vid det här laget bland gaming skärmar men det verkar som utvecklingen av OLED för datorskärmar har eftersatts avsevärt och fortfarande är några år bort.

Man får väll vara glad att gaming världen tar ett stort steg framåt i år med Predator X27 och ROG Swift PG27UQ.

Permalänk
Medlem

AOC blir för för att de börjar på A? Till skillnad från Acer och Asus då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Drömmer mig bort när jag har en 165 hz 4k, OLED skärm att spela på.

Med ett grafikkort som klarar av det.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Var det inte asus som först visade upp en modell under computex förra året? CES kanske det var? Eller har min utbrända gamla hjärna fått allt om bakstjärten?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kan väl tänka mig att Thomas sitter på kontoret och svettas, lika mycket som när man går på första dejten, handen darrar lätt när Thomas sträcker efter glaset av vattnet, Thomas har tittat på klockan nu, hur många gånger det kommer han inte ihåg, han har också börjat trumma med fingrarna...

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Sitter och räknar på hemmariggen med 2 bärbara, en stationär, 2 skärmar och ser att de är dyrare att bara köpa en sådan här skärm...

Tyckte min 1440p PB278QR var dyr på sina 4k...men det är mycket godsaker i dessa nya.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

”Enbart kraven på överföringskapaciteten, särskilt om HDR blandas in”

Antar att det du syftar på Thomas(@Laxpudding) angående det som ökar bandbredden med HDR är 10bit. Har dålig koll på HDR för Windows/spel, hur funkar det, kommer det kräva att man kör en signal med 10bit ycbcr med chroma subsampling eller? Kör de HDR10 specen rakt av?

Kan inte heller tänka mig att skrivbordet kommer funka bra med HDR inom någon överskådlig framtid. Men hur ser implementeringen ut för (exclusive)fullscreen applikationer? Kan man trigga det från applikationen eller krävs det att det ställs från Windows först? Nu körs ju inte tex Netflix i exlusive fullscreen, men gav upp på Netflix i Windows just för att den inte triggar automagiskt
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mer intressant är väl vilken av dem som kommer först genom min ytterdörr?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Och vinnaren får skärmen ni testar, right!? haha
Blir en dyr gpu uppgradering!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

4k kommer nog vara intressant om typ 10 år för mig
1080p duger mer än väl för mig.

Ge mig en IPS med samma fart som en TN i 240hz, thanks.

Permalänk
Medlem

Vad är det för magiskt kabel som kan hantera 144hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Mer intressant är väl vilken av dem som kommer först genom min ytterdörr?

Blir nog inte mycket kvar av skärmen om du ska trycka den genom en dörr

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Asus med med sin swift-serie brukar vara snabba...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

4k kommer nog vara intressant om typ 10 år för mig
1080p duger mer än väl för mig.

Ge mig en IPS med samma fart som en TN i 240hz, thanks.

@Nivity
Jag längtar till 480Hz skärmen

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Så har jag alltid gjort, numera går de flesta paket lätt igenom!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@Mr_Lazy: Så har jag alltid gjort, numera går de flesta paket lätt igenom!

jahaaaa en sån dörr

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

ASUS, känns som ni har bättre kontakt med dem. Däremot lämnar jag AOC som en bubblare just för att de kanske vill snika in sig

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: De delade ju dock bås med AOC på DreamHack summer 2017.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Finns mycket att tycka om inför detta stora tekniska steg.

Först är det ju funktioner till ett pris som inte alls är förvånande att det blev så dyrt, det var förväntat för det är nytt och unikt med 27"-IPS-144Hz-HDR-G-Sync-4K.

Och att jag väntar hellre tills jag ser 32"-IPS-144Hz-HDR-G-Sync-4K. Jag märker redan i 2560x1440 i 27" hur text och symboler i vissa spel skalar överdrivet så man knappt ens ser vad det står, kan väl Half-Life 2 och andra source spel relatera sig till.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Finns mycket att tycka om inför detta stora tekniska steg.

Först är det ju funktioner till ett pris som inte alls är förvånande att det blev så dyrt, det var förväntat för det är nytt och unikt med 27"-IPS-144Hz-HDR-G-Sync-4K.

Och att jag väntar hellre tills jag ser 32"-IPS-144Hz-HDR-G-Sync-4K. Jag märker redan i 2560x1440 i 27" hur text och symboler i vissa spel skalar överdrivet så man knappt ens ser vad det står, kan väl Half-Life 2 och andra source spel relatera sig till.

Har samma tanke, 32 IPS med adaptive-sync (som alla leverantörer bör stödja). bara kommit VA paneler i den storleken, vet inte om IPS nackdelar som hindrar eller inte finns paneler att klippa i den storleken (får mer paneler på 27 tum t.ex). Sen att den storleken säljer dåligt möjligen.

Kan ju hoppas skärmarna uppdateras och inte som tidigare. Där det mest stått still, där inga större förändringar på panelen, utan lite mer funktioner kanske (ibland billigare pris, kan då ha gjort avkall på något). Känns ju som vi kommer få sitta på dessa nya 4k panelerna i flera år innan något nytt kommer och kanske inte ens uppdaterar DP porten, utan tar det med ny 4k skärm som har 160Hz i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Vangen:

Finns mycket att tycka om inför detta stora tekniska steg.

Först är det ju funktioner till ett pris som inte alls är förvånande att det blev så dyrt, det var förväntat för det är nytt och unikt med 27"-IPS-144Hz-HDR-G-Sync-4K.

Och att jag väntar hellre tills jag ser 32"-IPS-144Hz-HDR-G-Sync-4K. Jag märker redan i 2560x1440 i 27" hur text och symboler i vissa spel skalar överdrivet så man knappt ens ser vad det står, kan väl Half-Life 2 och andra source spel relatera sig till.

Skrivet av Broken-arrow:

Har samma tanke, 32 IPS med adaptive-sync (som alla leverantörer bör stödja). bara kommit VA paneler i den storleken, vet inte om IPS nackdelar som hindrar eller inte finns paneler att klippa i den storleken (får mer paneler på 27 tum t.ex). Sen att den storleken säljer dåligt möjligen.

Kan ju hoppas skärmarna uppdateras och inte som tidigare. Där det mest stått still, där inga större förändringar på panelen, utan lite mer funktioner kanske (ibland billigare pris, kan då ha gjort avkall på något). Känns ju som vi kommer få sitta på dessa nya 4k panelerna i flera år innan något nytt kommer och kanske inte ens uppdaterar DP porten, utan tar det med ny 4k skärm som har 160Hz i stället.

32" tycker jag ändå är för litet för 4K.
40"-43" och alla de nämnda godsakerna så kommer jag öppna plånboken om de ligger runt 10-15k.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kommer skärmarna kosta runt 20K hoppas jag inte att de får "utmärkt produkt".

Kan tänka ge 10k för en 4k, 144hz, 32-40", 16:9 ej krökt. Verkar som jag får vänta ett tag på en sådan...:(

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pskjonte:

Kommer skärmarna kosta runt 20K hoppas jag inte att de får "utmärkt produkt".

Kan tänka ge 10k för en 4k, 144hz, 32-40", 16:9 ej krökt. Verkar som jag får vänta ett tag på en sådan...:(

"Kommer skärmarna kosta runt 20K hoppas jag inte att de får "utmärkt produkt"."

PRIS har ju ingenting med hur bra en produkt är.
Utmärkt produkt står inte för pris prestanda.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Såklart att man vill ha en, men jag har verkligen inget behov av den.. Nej mina pengar kommer gå till en BFGD från ASUS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

4k kommer nog vara intressant om typ 10 år för mig
1080p duger mer än väl för mig.

Jag delade samma tanke tills för bara ett tag sedan. Gick sedan över till en annan gyllene ratio enligt mig: 1440p @ 27"! Sjukt nöjd med detta, kör 3 skärmar så. Bang-for-the-buck-faktorn är hög och det är en allmänt sjukt trevlig storleksratio.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Nivity
Jag längtar till 480Hz skärmen

Dock 540p

Spårade skärmen till denna artikel https://www.blurbusters.com/4k-120hz-with-bonus-240hz-and-480...

Intressant som fan. Verkar ju faktiskt vara användbart. Även om exemplet med muspekaren kanske inte ser så användbart ut, men gör ju helt klart skillnad.
Vet ju själv att högre fps gör att jag snabbare kan avgöra vart en flipperkula är på väg nånstans. (synnerverna ser frames som rörelse lättare, och snabbare) så nån praktisk nytta har det ju, även om man kanske objektivt inte alltid ser skillnad.

Swec test, snella?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Jag delade samma tanke tills för bara ett tag sedan. Gick sedan över till en annan gyllene ratio enligt mig: 1440p @ 27"! Sjukt nöjd med detta, kör 3 skärmar så. Bang-for-the-buck-faktorn är hög och det är en allmänt sjukt trevlig storleksratio.

Provade det.
Men tycker dom är för långsamma för fps.

Finns ju dock TN 1440p 27" men då tar jag hellre en 240hz 25" personligen.

Hade jag varit mindre kräsen så hade jag kört vidare på 1440p 165hz ips 27" dock.

Sen tycker jag texten är lite för liten i 1440p, och windows 10 scale gillar jag inte direkt.

Är helt enkelt för van vid mindre skärm och ha den närmare mig. Ha skärmen längre bad är hemskt, även om man köper en större

Permalänk
Medlem

960hz eller inget. Alla finesser drider ja i, fps e KUNG!

Acer kommer först genom dörren såklart.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Kul att se hur nya nvidia generationen kommer matcha dessa skärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"