Windows 10 ger lågt ljud, köpa nytt ljudkort?

Permalänk
Medlem

Windows 10 ger lågt ljud, köpa nytt ljudkort?

Hej, sedan apriluppdateringen av win10 så har jag fått relativt lågt ljud, har googlat och prövat det mesta (drivrutiner, inställningar osv) och har gett upp. Tror enda lösningen är att vänta på realtek att uppdatera sina drivrutiner eller köpa ett nytt internt/externt(?) ljudkort.

Är helt lost på detta. Vad ska jag köpa? Vad ger mest bang for the buck? Kör med ett par philips x2 fidelio lurar till datorn i signaturen. Eller har du en genialisk lösning på mitt problem som jag missat.

Råd uppskattat!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

@pi:
Har du provat klassikern här:
#15579677

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

@pi:
Har du provat klassikern här:
#15579677

Yes,ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Rekordmedlem

Låter mest som ett drivrutinsproblem så jag hade väntat på buggfixarna och om man ska köpa nått så är det ju inte ett ljudkort du behöver utan en hörlursförstärkare eftersom man aldrig bör reglara ljudnivån digtalt då det påverkar dacens prestanda negativt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade i ditt fall köpt ett billigt ljudkort bara för att man kan

Permalänk
Medlem

Tänk om man hade det här problemet. Om jag använder min rift eller hörlurar så måste jag ganska ofta sänka volymen i varenda spel trots att jag har på lägsta i windows. Vafan ska det vara sä högt för?

Permalänk

@pi: Vilken Realtek modell har du? Alc889, Alc1220 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FunkeXMix:

@pi: Vilken Realtek modell har du? Alc889, Alc1220 etc.

Har löst sig, hittade en ny drivrutin som funkade. Tack ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Vill också ha ljudkort på grund av dettta problem.
Vilka bra prisvärda finns det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobertMattiasKarlsson:

Vill också ha ljudkort på grund av dettta problem.
Vilka bra prisvärda finns det?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan rekommendera Sound BlasterX AE-5. En mycket bra DAC, ESS Sabre32. Samt en helt ok hörlursförstärkare, Creatives egna Xamp. Drivrutinen fungerade felfritt på min Windows 10 dator.

LED har jag helt avstängt, har inte kopplat in molexkontakten, det behövs inte. I programvaran som installeras med drivrutinen så kan man slå på "Direct HP" vilket kopplar bort alla effekter och kör rakt ut till inbyggda hörlursförstärkaren för rakt ljud utan några effekter.

Linus har en recension på detta kort och den är katastrofalt dålig, fokuerar noll på ljudkvalite och han tjatar bara om helt oväsentliga saker. Kolla gärna på den, men ha det i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Har löst sig, hittade en ny drivrutin som funkade. Tack ändå!

Moderkortstillverkaren har rätt ofta gamla drivrutiner på sina sidor efter ett tag, då kan det ibland löna sig köra med Realteks egna drivers. Man kan förlora vissa funktioner som kan vara specifika (typ Asus gaming grejer). Men man får oftas bra ljud. Vet inte om det var det som fixade ditt problem.
http://www.realtek.com.tw/downloads/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

Moderkortstillverkaren har rätt ofta gamla drivrutiner på sina sidor efter ett tag, då kan det ibland löna sig köra med Realteks egna drivers. Man kan förlora vissa funktioner som kan vara specifika (typ Asus gaming grejer). Men man får oftas bra ljud. Vet inte om det var det som fixade ditt problem.
http://www.realtek.com.tw/downloads/

Eller så kollar man på andra moderkort som är senare släppta hos samma tillverkare med samma ljudchip och lägger in dessa.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Moderkortstillverkaren har rätt ofta gamla drivrutiner på sina sidor efter ett tag, då kan det ibland löna sig köra med Realteks egna drivers. Man kan förlora vissa funktioner som kan vara specifika (typ Asus gaming grejer). Men man får oftas bra ljud. Vet inte om det var det som fixade ditt problem.
http://www.realtek.com.tw/downloads/

Exakt. Det var via realtek...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6