Wooting Two lanseras via Kickstarter – tangentbord med analog inmatning

Permalänk
Melding Plague

Wooting Two lanseras via Kickstarter – tangentbord med analog inmatning

En uppföljare till det analoga tangentbordet Wooting One lanseras nu via Kickstarter, och en av de stora nyheterna är tillägget av en numpad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns en uppdaterad modell utan numpad. Oh well, har ändå inte pengar att lägga ut just nu.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Inaktiv

Kul att de inte ens mejlat dem som 2016 köpte och trodde på dem när deras första produkt endast låg på ritbordet och dessutom fick stå ut med ETT ÅRS LEVERANSFÖRSENING av Wooting One.

Jag köpte två Wooting One och har inte hör ett pip om att Wooting Two var på gång utan får läsa det på Swec.

Kanske ett special erbjudande för Wooing Two till dem som backade dem 2016 och faktiskt hjälpte dem att starta företaget, trotts massa problem och förseningar, inte skulle vara en sådan dum ide som ett tack.

Permalänk
Medlem

Ajdå. Förbättrad inmatning (för jag antar att switchen fortfarande lider av aktiveringspunkt som inte börjar direkt på 0, för analogt bruk?) var vad jag hoppades på, men istället slappar de på en numpad och sabbar alltihop.

Jag får vänta vidare på en version 3. Med TKL.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
99:e percentilen

Bra att de valt USB‑C! Det är skamligt hur vanligt Micro-USB fortfarande är, inte minst på tangentbord.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Äsch, tyyypiskt att man köper Wooting one utan numpad på rea, bara några få dagar innan kickstartern för tvåan dyker upp
Efter att ha suttit och pillat bara litegrann på den så inser jag hur mycket jag saknar numpaden ... )
Tror inte jag klarar övergången till tenkeyless. Finns risk att den här brädan bara kommer samla damm.

Analoga funktionaliteten är riktigt ball konceptmässigt, men precisionen är ju rätt begränsad på den slaglängd man har, så är ännu lite osäker om vinsten är speciellt påtaglig i praktiken egentligen heller.

Skrivet av backfeed:

Ajdå. Förbättrad inmatning (för jag antar att switchen fortfarande lider av aktiveringspunkt som inte börjar direkt på 0, för analogt bruk?) var vad jag hoppades på, men istället slappar de på en numpad och sabbar alltihop.

Switchen är samma som användes i Wooting one, så tyvärr ingen längre slaglängd för analoga avläsningen. (analoga spannet är 1,5 till 3,6mm och fysiska spannet är ca 4mm)
Dvs tanken med kickstarten är helt enkelt att släppa en (aningens förbättrad) fullsizeversion av vad de redan har... Något jag i och för sig uppskattar, även om den kom för sent för min tajming.

Funderar lite på Wooting two, men vinsten med analog kanske ändå inte är värt att beställa bräda nu och sen vänta till november.
Hade nya även haft en switch med fullt analog spann hade jag nog slagit till! Nu blev det genast svårare att bestämma sig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Wooting One lider just nu av en 2mm (om jag inte minns fel) min aktiveringspunkt. Jag funderar på att sälja mitt då jag har köpt in en A4 Bloody som har 1.5mm aktiverings punk med brytare som känns bättre att trycka på. Plus att jag inte har någon användning av den analoga kan mäta hur hårt tangenten är nedtryckt funktionen på wooting.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Bra att de valt USB‑C! Det är skamligt hur vanligt Micro-USB fortfarande är, inte minst på tangentbord.

Det är väl många gånger till och med mini-USB på tangentbord? Min enda mini-USB kabel i bruk nu sitter i mitt Ducky-tangentbord, hoppas den håller ett tag till för jag är tämligen säker på att jag inte har någon reserv

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Bra att de valt USB‑C! Det är skamligt hur vanligt Micro-USB fortfarande är, inte minst på tangentbord.

Ser inte direkt hur det gör någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Bra att de valt USB‑C! Det är skamligt hur vanligt Micro-USB fortfarande är, inte minst på tangentbord.

Ser ingen mening med detta. Det är inte som om att du kommer att plugga ur och in sladden till tangentbordet så ofta att USB-Cs kan koppla in upp och ner gör någon skillnad. USB-C anslutningar kostar idag ca 2-4 gånger så mycket som Mini USB-B (typ 17kr vs 7kr, big deal) och skillnaden på bandbredd mellan 3.1 och 2.0 påverkar inte tangentbordets prestanda. Typ like flummigt som att köra invävda kablar.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja ha ett tangentbord med analog inmatning? För spel? Vilka typ av funktioner och och vilka typ av spel hade man kunnat använda det för?

Edit: Ok. Jag har sett videon. Nu förstår jag inte hur jag har kunnat leva utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Wooting One lider just nu av en 2mm (om jag inte minns fel) min aktiveringspunkt. Jag funderar på att sälja mitt då jag har köpt in en A4 Bloody som har 1.5mm aktiverings punk med brytare som känns bättre att trycka på. Plus att jag inte har någon användning av den analoga kan mäta hur hårt tangenten är nedtryckt funktionen på wooting.

Wooting one har som jag redan nämnt en ställbar aktiveringspunkt mellan 1,5 - 3,6mm! (åtminstone gäller de måtten enligt Wootings egna spec, jag har inte kontrollmätt om spannet är exakt rätt i praktiken )
Den är hur enkel som helst att ställa inom det spannet via tillhörande Wootility programmet!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Varför skulle man vilja ha ett tangentbord med analog inmatning? För spel? Vilka typ av funktioner och och vilka typ av spel hade man kunnat använda det för?

Jepp, spel i första hand
En av de coola funktionerna är ju att du kan kombinera vanlig hederlig musstyrning i FPS och tredjepersonsspel, tillsammans med analoga kontroller för att gå/springa eller köra bil eller vad det nu kan vara.
Dvs du kan smyga sakta sakta runt hörnen i ett fps utan att behöva använda någon specifik smygknapp, och du kan (i alla fall i teorin) gasa och svänga mjukt ur kurvorna i ett GTA-spel men ändå sikta och skjuta ut från bilen i vilken vinkel du vill osv...

Eller så kan den helt enkelt ersätta en joypad för den som inte trivs med dem

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

109 analoga?.. svårt att komma på behov för >26 (18 med trackir/dyl). Valfri knappangivning är ju bra dock.

2 throttle+throttle-

6 styrposition:
framåt bakåt
upp ner
höger vänster

6 styrrotation:
pitch+ pitch-
yaw+ yaw-
slew+ slew-

6 vy-position:
in ut
höger vänster
upp ner

6 vy-rotation:
pitch+ pitch-
yaw+ yaw-
slew+ slew-

extra? volym/annat upp
extra? volym/annat ner

Permalänk
Medlem

USB-C

Skrivet av mrwu:

Ser ingen mening med detta.

Visst har USB-C kanske ingen betydelse för funktionen, men jag föredrar ändå om fler går över till USB-C så att man tex kan återanvända kablarna enklare. Helst skulle jag se alla nya USB anslutningar bli av typ USB-C oavsett användningsområde (särskilt som jag har en nyare MBP...). Smolket i USB-C bägaren är tyvärr mängden olika och otydliga kabelkvaliteer USB-C dras med.

Permalänk
Medlem

Ju mer jag läser om den ju mer såld blir jag. Enda jag direkt skulle sakna är en rad med makro-knappar på vänstersidan och kanske scrollhjul för att styra volym.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Intressant det där med analoga knappar.
För att skriva text föredrar jag faktiskt platta tangentbord som Logitech Ultraflat X och mitt nuvarande kabelbaserade Apple tangentbord. Vilket ochså funkar rätt bra för gaming.
Men analoga brytare ger ju helt andra möjligheter när det kommer till rörelser och styrning.
Spelar inte mycket alls sen ett antal år tillbaka, men funderar på att skaffa en sån.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Aha, var inne på webhallen och kollade efter wooting, borta! blev inget köp där.
Jag har en enda specifik användning för analoga tangenter. för att "nudga" flipper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Kul att de inte ens mejlat dem som 2016 köpte och trodde på dem när deras första produkt endast låg på ritbordet och dessutom fick stå ut med ETT ÅRS LEVERANSFÖRSENING av Wooting One.

Hmm. Jag är med på deras mailinglista och har fått flera "teasers" om att Wooting Two skulle gå upp på Kickstarter, den första flera månader innan, och förstås ett mail när den kom igång.
Men jag är förstås registrerad på Wootings websida, inte bara på Kickstarter.

Skrivet av Alling:

Bra att de valt USB‑C! Det är skamligt hur vanligt Micro-USB fortfarande är, inte minst på tangentbord.

Nackdelarna med USB C gentemot Micro-B är att du har en kontakt som står ut längre och en sladd som är tjockare därför att den innehåller några gånger fler antal ledare ... eller ... så har du en sladd som funkar med tangentbordet men inte funkar med enheter som behöver den extra bandbredd och de funktioner som kommer med USB C.
Sladdar med USB C-kontakt från OnePlus eller diverse kinesiska tillverkare som förstör din laptop om du försöker ladda med dem är extra "roliga" ...
Det finns förresten sladdar med vändbara A och micro-B - kontakter sedan några år tillbaka.

Men ja, USB typ B, USB 3.0 typ A och B, mini-B och 3.0 micro-B borde förpassas till återvinning!

Skrivet av vargeEEEEn:

Det är väl många gånger till och med mini-USB på tangentbord?

Jag har korta skarvsladdar mellan mini-USB och micro-USB.
Men jag har ändå flera USB-sladdar permanent inkopplade på baksidan av PC:n med olika USB B-kontakter på skrivbordet för de gånger jag behöver koppla in något som har det ena eller det andra ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

109 analoga?.. svårt att komma på behov för >26 (18 med trackir/dyl). Valfri knappangivning är ju bra dock.

För tydlighets skull ska väl nämnas att du inte han ha en aktiv analog axel för varje knapp samtidigt
Per default så emuleras en xbox 360 kontroller, med samma analoga axlar som den har.

Det finns även ett mer generellt directinput läge, som har 10 axlar om jag räknar rätt. (har dock inte testat)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.