Permalänk
Medlem

[Krisberedskap] Checklista

Inledning:
Min tanke med denna tråd är att försöka skapa någon typ av checklista på allt man borde ha hemma utifall att en rejäl naturkatastrof sker i Sverige och vad man bör ha hemma för att vara förberedd.
Målet med checklistan är att den ska täcka behovet för 2 personer i minst 2 veckor.

Jag kommer uppdatera denna lista efter rekommendationer från tråden och annan information jag får tag i. Jag tar första bästa produkt jag hittar på nätet och länkar sedan till nya produkter om vi hittar bättre alternativ. Kvalitet/hållbarhet är det viktigaste kravet.

Förtäring som läggs på listan ska helst ha minst 20 års livslängd. Tipsa gärna med produkter!

Situation:
Ingen el
Inget fungerade vattensystem
Inget fungerade avlopp
Ingen värme i hemmet
Inget internet
Inget fungerande telefonnät 2G/3G/4G/5G
Ingen tillgänglig butik (allt är slut i butiken)

Förvaring:
Källarutrymme

Kommunikationsplan:
Planera med din familj:
Var ska ni mötas vid en kris?
Vad ska ni göra vid en kris?
Hur ska ni kommunicera vid en kris?

Direkt vid kris:
Fylla på badkar med vatten
Matplan utifrån mat i kyl/frys
Utför kommunikationsplan

Kunskap:
Bok - Första hjälpen
Bok - Överlevnad
Bok - Medicinsk förberedelser

Information:
Broshyr
Din säkerhet
DYI Kit

Utbildningar:
Jägarexamen
Första hjälpen

Utrustning:
Solladdare
SOSCharger
Batteriladdare USB AA/AAA
Ficklampa
Radio
Vattenfilter liten
Vattenfilter stor
Värmeskapande ljus
Långlevande ljus
Tändstickor
Multiverktyg
Kniv stor
Kniv liten
Drivmedel
Sprit/gasolkök
Tandborstar
Toalettpapper
Konservöppnare
Filt/Pläd
Hygienartiklar för kvinnor
Engångsartiklar
Papper och pennor

Utrustning extra:
Kontanter
Tändstål
Nödfilt
Sovsäck
Hållbar telefon för SOS
Vissla
Bensin/Diesel generator
Gasmask
Basebollträ/vapen
USB till batteri universal adapter

Underhållning:
Böcker
Pussel
Spel

Medicin:
Första hjälpen
Bandage
Plåster
Receptbelagda läkemedel
Alvedon
Dimor
Sårrengörning

Förtäring:
Vatten
Vattenreningstabletter
Hållbar hundmat
Mat
Tandkräm
Socker
Salt
Honung
Frystorkad mat
Hållbar sprit

Frågor:
Fråga: Hur förvarar man bäst vatten så att det håller sig +20 år?
Svar:
Fråga: Hur förvarar man bäst bensin så att det håller sig +20 år?
Svar:
Fråga:
Svar:

Fortsätt gärna ge tips på saker som saknas i listan, samt tipsa gärna om nya produkter som verkar vara bra kvalitet man önskar man hade i en krissituation!

Stor uppdatering kommer med tips från tråden kommer. Tack till alla som tipsar!

Permalänk
Medlem

vad för typ av katastrof hade du tänkt??..
jordbävning? (vi är inte i närheten av en förkastning)
tsunami? (norge + danmark är i vägen på västkusten)
asteroid nedslag? (inte mycket du kan skydda dig emot om det påverkar dig)
bränder? (förpassa dig till icke-brinnande plats och invänta information)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

vad för typ av katastrof hade du tänkt??..
jordbävning? (vi är inte i närheten av en förkastning)
tsunami? (norge + danmark är i vägen på västkusten)
asteroid nedslag? (inte mycket du kan skydda dig emot om det påverkar dig)
bränder? (förpassa dig till icke-brinnande plats och invänta information)

Inte tänkt mig någon speciell typ av kris, men en där källareförrådet samt boendet är oskadat och det endast handlar om att klara sig tills välfärden är igång igen. Som exempel kanske vi kan ta jordbävning där hela svenska elnätet är totalt förstört och som en konsekvens av detta sker min text Situation:

Permalänk
Medlem

Energidryck och doritos

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

Överlevnads-grejer kan vara en skitskoj hobby och om jag hade tid skulle jag tälta med så lite utrustning som möjligt. Min poäng är att man bör se det som ett intresse om man ska satsa pengar på det idag då hotet är litet.

Men väldigt mycket som nämns är saker man ha nytta av, vem har inte råkat ut för en rejäl förkylning? Har man då basvaror hemma som de rekommenderar för överlevnad så har man räddat dagen. Camping är nyttigt (ut och röra sig, sinnesro etc) och då kommer ens solcell-laddare till nytta. Detsamma ser jag med överlevnadsknivar etc. -Tänk på knivlagen.

Spritköp Spritköp, visst om man Campar ofta.

Nå de grejerna jag har är lite pengar, lättbytt värdeföremål och sedan det ovanför. Jag har 2000kr gömda på olika ställen, det är pengar som räcker till att ta mig till ett ställe.
Att ha mer pengar än så utsätter man sig bara för risker. Just detta att inte kunna få fram pengar snabbt är nog en stor risk som många har.

När jag har tagit mig till det stället jag är säker på så klarar vi oss i några år utan omvärlden, bara det att zombies anfaller grannar kommer och tar för sig gör att det blir kaos.

Skrivet av LudvigLindell:

Energidryck och doritos

Det där sista läste jag fel först och ramlade av min kontorsstol.

*edit*
För att förklara min 2000kr gömda. Jag är ofta långt hemifrån på olika områden, skulle bara mitt Visa-kort slutar att fungera så kan jag få stora problem. Har jag ingen ström i mobilen så fungerar inte busskortet. 2000kr i kontanter är då räddningen och "denna katastrof" kan inträffa när som helst lokalt bara för mig. Och nej de är ej nergrävda i skogen utan i byggnader, jag är ej ute och velar på natten.

Permalänk

En pandemi ex ebola skulle kunna inträffa i europa. Då skulle alla vara tvingade att isolera sig och klara sig själv ganska mycket. Visst nån form av utlämning av mat och förnödenheter skulle kanske finnas men isåfall bara till de gamla och sjuka i första hand. Innan pengar blev en sak så var det mest värdefulla salt, socker och honung detta för att kunna bevara maten längre och ge energi, smakförstärkare och honung antiflamatoriskt och inget bäst före datum. Beroende på situation så kan man behöva lämna sin bostad och ta sig ut på landet ex skogen för att klara sig från plundrare och andra psykotiska människor som för utlopp för sin sjukdom och girighet i ett samhälle utan ordningsmakt.

Permalänk
Medlem

Ett vapen skulle nog komma bra till hands, så jägarexamen låter en som idé.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Ett vapen skulle nog komma bra till hands, så jägarexamen låter en som idé.

Samtidigt finns det folk som har blivit rånade just för de har vapen.
Jag tror lite ligga lågt kan vara något, för min egen del så har jag ett basebollträ.
-Motivering lyder, bara idioter ödslar energi på losers som ej har något att ta ifrån.

I området där jag är säker så har dock i princip alla skjutvapen, men det hjälper ej mycket emot militären som kan beslagta egendom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

vad för typ av katastrof hade du tänkt??..
jordbävning? (vi är inte i närheten av en förkastning)
tsunami? (norge + danmark är i vägen på västkusten)
asteroid nedslag? (inte mycket du kan skydda dig emot om det påverkar dig)
bränder? (förpassa dig till icke-brinnande plats och invänta information)

Elavbrott i 2 veckor?

Finns ganska så många som skulle klara sig dåligt

Inga pengar i plånboken, Swish fungerar inte, mobilnätet utslaget.

Utan el kommer du inte kunna tanka bilen, ladda upp bilder på instagram, inte titta på hemnet och heller inte ringa polisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

En pandemi ex ebola skulle kunna inträffa i europa. Då skulle alla vara tvingade att isolera sig och klara sig själv ganska mycket. Visst nån form av utlämning av mat och förnödenheter skulle kanske finnas men isåfall bara till de gamla och sjuka i första hand. Innan pengar blev en sak så var det mest värdefulla salt, socker och honung detta för att kunna bevara maten längre och ge energi, smakförstärkare och honung antiflamatoriskt och inget bäst före datum. Beroende på situation så kan man behöva lämna sin bostad och ta sig ut på landet ex skogen för att klara sig från plundrare och andra psykotiska människor som för utlopp för sin sjukdom och girighet i ett samhälle utan ordningsmakt.

Nåt större ebolautbrott lär inte ske i europa, främst på grund av att viruset inte överlever många minuter ute i det fria. Det är därför det sällan blir några större pandemier i t ex Kongo och liknande länder. Folk på landsbygden smittar varandra och hinner inte traska bort till grannbyn och smitta dom.
Dock om viruset skulle mutera sig och bli mer resistent så skulle det vara en annan femma om någon lyckades flyga till en storflygplats och smitta lite folk. Om jag inte minns fel så är inkubationstiden så kort som 2 dagar upp till 21 dagar. Var väl nån amerikan som hann flyga hem till Texas och blev sjuk där för några år sedan.

Nå, det gäller i och för sig att vara förberedd, själv bor jag på landet på en halvö så jag får väl barrikadera mig när ryssen eller IS kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

vad för typ av katastrof hade du tänkt??..
jordbävning? (vi är inte i närheten av en förkastning)
tsunami? (norge + danmark är i vägen på västkusten)
asteroid nedslag? (inte mycket du kan skydda dig emot om det påverkar dig)
bränder? (förpassa dig till icke-brinnande plats och invänta information)

Du menar att Sverige inte kan drabbas av naturkatastrofer?
Du var inte med när Gudrun härjade?

Möjliga kriser/katastrofer:

Krig
Storm/orkan
Översvämning
Torka
Snöstorm/isstorm
Pandemi
Terrorattentat
Cyberattack
Kärnkraftshaveri
Handelskrig
Zombieapokalyps

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Var bor du någonstans? Mitt i skogen eller i stan?
Om du är väl förberedd med förnödenheter och dina "snälla grannar" får reda på det så blir du garanterat en måltavla när nöden slår till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Utan el kommer du inte kunna tanka bilen, ladda upp bilder på instagram, inte titta på hemnet och heller inte ringa polisen.

21% av befolkningen kommer dö av tristess inom ett dygn.

OnT kan man ju ta och bunkra upp med några dunkar vatten nu när det finns och ha i källaren. Mörk och sval förvaring så lär det hålla ett halvår.

Sen kan ju andra saker än ebola slå till också. En riktigt pissig storm eller vinterdag i kombination med valfri bantningsmikrob i vattenförsörjningen kan ju bli ett problem om än lokalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Var bor du någonstans? Mitt i skogen eller i stan?
Om du är väl förberedd med förnödenheter och dina "snälla grannar" får reda på det så blir du garanterat en måltavla när nöden slår till.

Lägenhet i en stor stad. Ja, jag misstänker starkt detta också. Jag kommer därför tex ha extra många vattenfilter som jag kan ge till familj och gemenskap.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Du menar att Sverige inte kan drabbas av naturkatastrofer?
Du var inte med när Gudrun härjade?

Möjliga kriser/katastrofer:

Krig
Storm/orkan
Översvämning
Torka
Snöstorm/isstorm
Pandemi
Terrorattentat
Cyberattack
Kärnkraftshaveri
Handelskrig
Zombieapokalyps

Tack för detta, många exempel på vad som kan hända. Jag tycker inte man ska överdriva med att vara krisberedd och tex bygga ett eget skyddsrum eller dylikt, men tycker det är klart man ska klara sig själv i 2 veckor utan att man måste få hjälp av svenska regeringen. Sen som många nämner att ju mer man hjälper sig själv desto mer hjälp kan andra få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Energidryck och doritos

Jag kan bara anta att även den dummaste och snålaste i Sverige har åtminstone dessa 2 förtäringar hemma i rejäl kvanitet. Kan inte riktigt föreställa mig ett svenskt hem utan dem :/

Detta kanske ser ut som ert ICA, men detta är faktiskt en bild från min nuvarande källare.

Permalänk
Medlem

Sprit/gasolkök tycker jag är en ganska bra sak att ha ifall man skulle bli utan ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Jag kan bara anta att även den dummaste och snålaste i Sverige har åtminstone dessa 2 förtäringar hemma i rejäl kvanitet. Kan inte riktigt föreställa mig ett svenskt hem utan dem :/

Detta kanske ser ut som ert ICA, men detta är faktiskt en bild från min nuvarande källare.

https://goo.gl/ukwuGd

https://5.imimg.com/data5/IO/WI/MY-62603118/red-bull-energy-drink-500x500.jpg

Ohh shit, grymt!!!!

Jag skulle köpa RedBull igår i Västerås men det var slut i butiken, nu vet jag vart burkarna är

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Överlevnads-grejer kan vara en skitskoj hobby och om jag hade tid skulle jag tälta med så lite utrustning som möjligt. Min poäng är att man bör se det som ett intresse om man ska satsa pengar på det idag då hotet är litet.

Men väldigt mycket som nämns är saker man ha nytta av, vem har inte råkat ut för en rejäl förkylning? Har man då basvaror hemma som de rekommenderar för överlevnad så har man räddat dagen. Camping är nyttigt (ut och röra sig, sinnesro etc) och då kommer ens solcell-laddare till nytta. Detsamma ser jag med överlevnadsknivar etc. -Tänk på knivlagen.

Spritköp, visst om man Campar ofta.

Nå de grejerna jag har är lite pengar, lättbytt värdeföremål och sedan det ovanför. Jag har 2000kr gömda på olika ställen, det är pengar som räcker till att ta mig till ett ställe.
Att ha mer pengar än så utsätter man sig bara för risker. Just detta att inte kunna få fram pengar snabbt är nog en stor risk som många har.

När jag har tagit mig till det stället jag är säker på så klarar vi oss i några år utan omvärlden, bara det att zombies anfaller grannar kommer och tar för sig gör att det blir kaos.

Det där sista läste jag fel först och ramlade av min kontorsstol.

*edit*
För att förklara min 2000kr gömda. Jag är ofta långt hemifrån på olika områden, skulle bara mitt Visa-kort slutar att fungera så kan jag få stora problem. Har jag ingen ström i mobilen så fungerar inte busskortet. 2000kr i kontanter är då räddningen och "denna katastrof" kan inträffa när som helst lokalt bara för mig. Och nej de är ej nergrävda i skogen utan i byggnader, jag är ej ute och velar på natten.

Spritköp, visst om man Campar ofta. dET VIKTIGASTE

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Glöm inte drivmedel. I Florida töms varenda bensinmack direkt det blir orkanvarning, så jag har stashat upp 2 st. 5gl-dunkar extra bensin hemma.
Utöver det borde du definitvit lägga till första hjälpenkit på listan. Ifall du har möjlighet, gå en kurs i hur du använder den utrustningen också. My two cents.
Den här blev jag rekommenderad att följa, och byggde ett kit efter: https://www.ready.gov/build-a-kit

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Glöm inte drivmedel. I Florida töms varenda bensinmack direkt det blir orkanvarning, så jag har stashat upp 2 st. 5gl-dunkar extra bensin hemma.
Utöver det borde du definitvit lägga till första hjälpenkit på listan. Ifall du har möjlighet, gå en kurs i hur du använder den utrustningen också. My two cents.
Den här blev jag rekommenderad att följa, och byggde ett kit efter: https://www.ready.gov/build-a-kit

Tackar för detta inlägg, ska föra in allt du skrivit! Hade inte en tanke på drivmedel.

Har hört att drivmedel blir dåligt efter ett tag, ska man köpa någon speciell sort som håller länge?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moonblase:

Spritköp, visst om man Campar ofta. dET VIKTIGASTE

Precis jag tänker mig lite som att giant alien bugs från Starship Troopers anfaller, man står där i fästningen beväpnad till tänderna och någon frågar vem tog med whiskyn till fästningen?

-Jag skrev fel menade spritkök. Sedan är sprit bra, men kanske en förbandslåda med Sårtvättare är bättre.

Permalänk
Medlem

Känner att den här tråden kan trigga min paranoida sida, men jag följer den ändå

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Jag har också lite bra prylar hemma, mest för ev. camping eller som en ganska billig försäkring om nu något händer.

https://olightworld.com/olight-uc-magnetic-usb-charger

Den laddaren i kombination med en bra solcellspanel så kan man ladda sina batterier, grymt nöjd med den. Den klarar dom flesta batterityper.

När det kommer till solcellspaneler har jag läst på. Och den bästa panelen som inte kostar skjortan är,
https://www.amazon.de/dp/B01EXZWRAI/ref=pe_386171_38075861_TE...

Bra mycket bättre än den som Clas Ohlson säljer, inte så farligt mycket dyrare heller. Dock prestanda och kvalité i en helt annan liga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Samtidigt finns det folk som har blivit rånade just för de har vapen.
Jag tror lite ligga lågt kan vara något, för min egen del så har jag ett basebollträ.
-Motivering lyder, bara idioter ödslar energi på losers som ej har något att ta ifrån.

I området där jag är säker så har dock i princip alla skjutvapen, men det hjälper ej mycket emot militären som kan beslagta egendom.

Jag tänkte mer på att använda det för matens skull. Självförsvar kommer i andra hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jag har också lite bra prylar hemma, mest för ev. camping eller som en ganska billig försäkring om nu något händer.

https://olightworld.com/olight-uc-magnetic-usb-charger

Den laddaren i kombination med en bra solcellspanel så kan man ladda sina batterier, grymt nöjd med den. Den klarar dom flesta batterityper.

När det kommer till solcellspaneler har jag läst på. Och den bästa panelen som inte kostar skjortan är,
https://www.amazon.de/dp/B01EXZWRAI/ref=pe_386171_38075861_TE...

Bra mycket bättre än den som Clas Ohlson säljer, inte så farligt mycket dyrare heller. Dock prestanda och kvalité i en helt annan liga.

Tackar för inlägget, min åsikt är eftersom detta är för överlevnad bör man inte spara in. Jag uppdaterade min länk till din solcellsladdare istället.

Tar gärna emot tips på bästa sorten av alla produkter. Inköpsställe eller pris spelar ingen roll i denna tråd. Bästa kvalitet/funktioner vinner.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Simoneriksson:

Jag kan bara anta att även den dummaste och snålaste i Sverige har åtminstone dessa 2 förtäringar hemma i rejäl kvanitet. Kan inte riktigt föreställa mig ett svenskt hem utan dem :/

Detta kanske ser ut som ert ICA, men detta är faktiskt en bild från min nuvarande källare.

https://goo.gl/ukwuGd

https://5.imimg.com/data5/IO/WI/MY-62603118/red-bull-energy-drink-500x500.jpg

Whaat!

Kunde inte tro mina ögon att det var bilder från din källare.

Och det är det inte heller

Doritos bilden finns även på youtube:
https://i.ytimg.com/vi/q-0qc7u2F6o/hqdefault.jpg

Redbull bilden finns också på ebay:
https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/z/654AAOSwEaNa6dJG/$_...

Så att ehh..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Whaat!

Kunde inte tro mina ögon att det var bilder från din källare.

Och det är det inte heller

Doritos bilden är från youtube:
https://i.ytimg.com/vi/q-0qc7u2F6o/hqdefault.jpg

Redbull bilden är från ebay:
https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/z/654AAOSwEaNa6dJG/$_...

Så att ehh..

Det var ironiskt inlägg... Kanske borde varit tydligare. Förlåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Ohh shit, grymt!!!!

Jag skulle köpa RedBull igår i Västerås men det var slut i butiken, nu vet jag vart burkarna är

Det är lugnt, dem är kvar i butiken. Jag tillverkar min egen redbull med en mix av ammoniak och kloakvatten. Burken är fin, så därför jag har burkarna som bilden visar.