Permalänk
Medlem

Modekortet som sagt upp sig?

Tjena! sitter på en gammal trotjänare
https://www.inet.se/produkt/1901975/asus-sabertooth-p67
som fungerat felfritt sen inköp tills i fredags, drog igång datorn efter jobbet och den ger mig felmeddelande " CPU fan error "
oookaj... ( har en Nuctua NH-D15, med 1 x 140mm pwm inkopplad ) slängde då in den andra oanvända fläkten och fick samma felkod.
i BIOS säger den "550 - 570 rpm " i rött men den hittar att det sitter en fläkt där, och tempsen i BIOS säger 28-30 grader, och ingen förändrad temp efter 10 min ( normalt där den brukade ligga när jag kollade HWmonitor när datorn funkade )
aja, stängde av övervakning av CPU temp/fan , kommer då till windows loggan, i ca 2 sec, sen får jag BSOD som försvinner efter 1 sec, och sen står den bara i den loopen.

Har ej provat byta ut till 1 minne eller bytt minnes slots.
Datorn känner igen båda SSD diskarna.
fläktarna funkar när man byter plats och varvar upp som det ska.

Kan det vara modekortet som sagt upp sig? :/

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

update, provade byta plats på minnesstickorna, krde med 1 x4gb i slot nr 2, utan framgång.
märkte dock att nätagget sprakade känns mer och mer som ett rostat modekort tackvare halvkasst nätagg? :7

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Låter mer spontant som dött Cmos batteri.
Det ända dit ASUS moderkort göre är att klaga på för lågt varval, detta är definitivt satt rätt högt som standard och klagar den nu så beror det säkert på kasst cmos batteri som lett till att den tappat alla inställningar.
I princip alla mina äldre ASUS moderkort brukade klaga om jag inte ställde in minimum rpm för fläktarna manuellt på mina ASUS brädor med eftermarknads CPU kylare.

Min filserver vägrade boota efter ett disk byte för ett tag seda, det är H97 med i3 4360 och det visade sig att Cmos batteriet var stendött, var bara att byta och ställa in allt igen och detta var på typ ett 3 år gammalt system eller så, vet inte vad för skit CMOS batterier dom skickar med i dag men det var det sämsta jag vart med om på länge.

Du kan rätt enkelt kolla om den mins Cmos inställningarna genom att ställa in något, spara och stänga av datorn sedan drar du ut nätspännigen då Cmos batteriet enbart används när nätspänning saknas.

Betterier fins i alla vanliga butiker för några tior och med tanke på åldern så är det nog dags att byta ändå.

Vad din BSOD beror på vet jag inte, den borde vara stabil även med standard bios inställningar men utan att veta vad du ändrat i bios när det fungerade så är det ju svårt att svara på, kan ju vara Vmem som är förlåg tex om du kär med någon form av OC minne eller liknande.

Permalänk
Medlem

Prova bara formatera och installera Windows
Nätagget lät väl inge bra dock atr det sprakar.
Vad har du för agg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Låter mer spontant som dött Cmos batteri.
Det ända dit ASUS moderkort göre är att klaga på för lågt varval, detta är definitivt satt rätt högt som standard och klagar den nu så beror det säkert på kasst cmos batteri som lett till att den tappat alla inställningar.
I princip alla mina äldre ASUS moderkort brukade klaga om jag inte ställde in minimum rpm för fläktarna manuellt på mina ASUS brädor med eftermarknads CPU kylare.

Min filserver vägrade boota efter ett disk byte för ett tag seda, det är H97 med i3 4360 och det visade sig att Cmos batteriet var stendött, var bara att byta och ställa in allt igen och detta var på typ ett 3 år gammalt system eller så, vet inte vad för skit CMOS batterier dom skickar med i dag men det var det sämsta jag vart med om på länge.

Du kan rätt enkelt kolla om den mins Cmos inställningarna genom att ställa in något, spara och stänga av datorn sedan drar du ut nätspännigen då Cmos batteriet enbart används när nätspänning saknas.

Betterier fins i alla vanliga butiker för några tior och med tanke på åldern så är det nog dags att byta ändå.

Vad din BSOD beror på vet jag inte, den borde vara stabil även med standard bios inställningar men utan att veta vad du ändrat i bios när det fungerade så är det ju svårt att svara på, kan ju vara Vmem som är förlåg tex om du kär med någon form av OC minne eller liknande.

Kör ett par gamla corsair, kommer inte ihåg vad dem heter just nu, men det är ett par 1600mhz standard minnen, inget jag pulat med.
ska kolla med batteriet! tack för tipset.

Skrivet av Nikkeboi:

Prova bara formatera och installera Windows
Nätagget lät väl inge bra dock atr det sprakar.
Vad har du för agg?

ett gammalt corsair hx520, ett av de första modulära.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Kör ett par gamla corsair, kommer inte ihåg vad dem heter just nu, men det är ett par 1600mhz standard minnen, inget jag pulat med.
ska kolla med batteriet! tack för tipset.

ett gammalt corsair hx520, ett av de första modulära.

Okej ja, batteriet vet jsg inget om men det är ju varken jobbigt eller en kostnad så kan väl kanske vara värt
Däremot så hade jag installerat om windows först å sen hålla koll på agget om det fortsätter spöka