Nvidia: "Nästa generations grafikkort dröjer"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Tråkigt, behövs nya kort nu som klarar av 4k i hög FPS på kommane AAA titlar. :/

jag har ingen brådska att spela i 4k.
det är lite väl lyxigt

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

@Wolfkin:
Nvidia har plockat bort sin planerade scentid på hotchips, står bara TBD nu.

Permalänk
Medlem

[ insert Skeletor laughter here ]

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

varför skulle dem släppa något innan AMD? Nvidia kan bara vinna på att vara efter AMD just nu då alla förutom dem som köper AMD oavsett kommer vänta o se vad Nvidia har att komma med.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Wolfkin:
Nvidia har plockat bort sin planerade scentid på hotchips, står bara TBD nu.

Åh tusan, tack för info'n. Så möjligt att nästa generation dröjer ännu längre då, visst är det härligt med bara en aktör i topp segmentet.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte Asus 1080ti Strix i april förra året. Det är dyrare idag än när jag köpte det. Känns lite surrealistiskt när det är teknik vi pratar om.
Känns som en bra "investering" med tanke på att nya kort verkar dröja.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Tråkigt men väntat. Tydliggör konsekvensen av bristande konkurrens, när tidigare har vi fått vänta över 2 år på nästa grafikkortsgeneration?

Men Nvidia är inte ledsna, de säljer stort sett allt de kan tillverka till uppblåsta priser samtidigt som produktionen bara blir billigare.

Min gissning är att de pratar om de nya korten på Hot Chips konferensen i augusti https://www.sweclockers.com/nyhet/25764-nvidia-berattar-mer-o... och att vi får se nya kort tidigast framåt november.

Bortsett från priserna på GDDR så

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Som när intel gick ned på "sparlåga" när amd slutade vara ett hot. Då kan man mjölka, finns ingen anledning att släppa nytt eftersom det finns endå ingen utmanare. Kostsamt att släppa nya grejer med all reklam och pr och utveckling.
Får hoppas amd släpper nått som sätter sprätt på graffe marknaden igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Pascal är en relativt liten krets på en mogen tillverkningssteknik. Finns ingen som helst mening för Nvidia att släppa något nytt när Pascal går åt som smör i solsken.

Skickades från m.sweclockers.com

Pascal är iofs ingen krets utan en arkitektur.

Men ja, GP104 är en liten plutt nvidia kan ta bra betalt för

Permalänk
Medlem

Det bästa AMD skulle kunna göra nu (om de känner att de har bra teknologi på G) är att hålla tysst, pressa det så mycket de kan och sedan släppa något när Nvidia är oförberedda och tvinga dem att reagera istället för diktera. Då kan vi inom GPU få se något likte det vi sett inom CPU på senare tid. Jag år dock försiktigt skeptiskt till om AMD har något de känner är kraftfullt nog att utmana Nvidias möjliga kommande generation i dagsläget.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nähä? Skit i det då!
AMD, har ni något på G som är snabbare än 1080Ti?

Skulle inte tro det. De har iofs Vega 20 på gång, men det skall bara vara till compute och det är oklart hur mycket snabbare det är i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 1080 så jag kan inte klaga allt för mycket, men historiskt har nog GPU utvecklingen aldrig varit så dålig som idag.
Prestandan per krona har aldrig någonsin varit så dålig jämfört med äldre generationer.
AMD behöver en Zen-GPU,.men ryktet är att Navi är en flopp och inget kommer att släppas för än 2019, efter Vega kan det lika gärna bli 2020.
Nvidia behöver iallafall inte skynda sig.

Permalänk
Medlem

Tänker köra mitt 980ti i graven tills priserna inte är ockermässiga... kan dröja misstänker jag.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Tänker köra mitt 980ti i graven tills priserna inte är ockermässiga... kan dröja misstänker jag.

Så jag känner med mitt 290X...Men vill bygga nytt till BF5 :-/ Får kanske kolla efter ngt begagnat.

Om inte annat lutar det åt att eliminera CPU som flaskhals och sen får mitt 290X tuffa vidare ett tag till helt enkelt. Duger rätt gott än trots allt eftersom jag inte tatt steget till 1440p än

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att detta är väldigt bra. Jag hoppas att speltillverkarna blir tvungna att optimera sina spel bättre. Tänker er bilar innan drivmedelspriser och utsläpp kom in i ekvationen.

Idag blir datorerna kraftfullare för varje år och jag vet inte om spelen optimeras i samma takt. Vissa företag, ex. Blizzard verkar vara väldigt duktiga på att optimera sina spel. De spel som körs på konsoler ser fantastiska ut, fast innanmätet i en konsol aldrig kan mäta sig med en modern speldator.

Det må låta bakåtsträvande, men jag tror att grafiken kan bli så mycket bättre om inte Raw power är den enda vägen att gå.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Problem/förseningar med GDDR6 kanske?

Surt är det iaf. Hoppas fortfarande på ett singelkort som kan motsvara (eller förstås helst överträffa) 1080 SLI.

AMD?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jahopp, verkar som att jag kommer använda mitt GTX 1080 längre än planerat.

Bah, jag visste att jag skulle slagit till på ett GTX 1080 Ti under Singles Day istället för att mellanlanda med ett GTX 1080...
Nåja, det var billigt iallafall, idag kostar samma kort 50% mer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skulle inte tro det. De har iofs Vega 20 på gång, men det skall bara vara till compute och det är oklart hur mycket snabbare det är i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas faktiskt att AMD kontrar då de trots allt har öppet mål just nu. Samtidigt kan detta vara en trick från nVidia att låtsas inte ha något nytt på G, vänta på AMDs kontring och då presentera Volta som visar sig svara supersnabb. Kan det tom vara så att de har lite olika produkter på G och väljer den som passar bäst för tillfället? Riktigt apigt om det nu är fallet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Så jag känner med mitt 290X...Men vill bygga nytt till BF5 :-/ Får kanske kolla efter ngt begagnat.

Om inte annat lutar det åt att eliminera CPU som flaskhals och sen får mitt 290X tuffa vidare ett tag till helt enkelt. Duger rätt gott än trots allt eftersom jag inte tatt steget till 1440p än

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, de höga grafikkortspriserna har gjort att jag stannat kvar på 1080p. Hade gärna gått över till 1440p och hade planer för det, prislappen i dagsläget blir för saftig. De höga priserna kombinerat med den höga efterfrågan blir ju i praktiken hämmande för utvecklingen, se bara på hur länge 1080ti har varit top dog... Över 2 år nu...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag hoppas faktiskt att AMD kontrar då de trots allt har öppet mål just nu. Samtidigt kan detta vara en trick från nVidia att låtsas inte ha något nytt på G, vänta på AMDs kontring och då presentera Volta som visar sig svara supersnabb. Kan det tom vara så att de har lite olika produkter på G och väljer den som passar bäst för tillfället? Riktigt apigt om det nu är fallet.

AMD kan uppdatera Vega med snabbare HBM2, vilket är vad jag har haft ögonen på ett tag nu. Det finns numer upp till 2.4GHz, mot 2GHz i Vega 64, och man kan också få 2GHz HBM till motsvarande effekt som vad Vega 56 har idag. Om AMD skulle göra en "Vega 64X" med 2.4GHz HBM, och en "Vega 56X" med 2GHz HBM, skulle de kunna pressa 1080 Ti och 1080, respektive. De skulle inte slå någon av dem, men de skull komma inom 10%, och det är ju inte så illa.

Problemet är att de ändå inte har något bättre i mellanklassen. 1070 regerar fortfarande ohotad i sitt segment, och under den så är det varm och ljudliga 580/570 som gäller. Nu när det visar sig att "Vega M" är en semi-custom så kan nog inte AMD sälja den själva på ett grafikkort, och något annat nytt har de inte förrän det är dags för Navi.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Hehe, jag köpte ett 980Ti för 4 år sedan. Det gick sönder och jag fick ett 1080 i retur för EVGA inte hade några 980ti kvar. Nöjd

Ibland har med högre makter med sig ;=) 980ti är iofsig fortfarande ett helt gångbart kort det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Men vadfan här gick jag å såkde mitt 1080ti inför dethär

Höjden av tokeri, sälja ett toppkort på ett rykte om en eventuell framtida lansering. Visst, hade korten lanserats fick du kanske ett par kronor mer för kortet att sälja det innan... men jag skulle aldrig tycka att dessa kronor skulle vara värt risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Höjden av tokeri, sälja ett toppkort på ett rykte om en eventuell framtida lansering. Visst, hade korten lanserats fick du kanske ett par kronor mer för kortet att sälja det innan... men jag skulle aldrig tycka att dessa kronor skulle vara värt risken.

Jajajja,hoppa av hästen nu!

Permalänk
Medlem

Min teori.
Det kommer inga nya kort innan mining hypen lagt sig och marknaden flödar över av begagnade grafikkort som helt dödar försäljningen av nya.
Då kommer de släppa nya Geforce med en rejäl prestanda ökning mot 1080 för att locka tillbaka kunderna till nyinköp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pi:

se bara på hur länge 1080ti har varit top dog... Över 2 år nu...

1080ti lanserades i mars 2017. https://www.techradar.com/news/nvidia-geforce-gtx-1080-ti-rel....
Tänker du på 1080?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

1080ti lanserades i mars 2017. https://www.techradar.com/news/nvidia-geforce-gtx-1080-ti-rel....
Tänker du på 1080?

Känns som två år iaf 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6