Permalänk
Medlem

Hjälp med "Fan-splitters"

Tjena, i mitt nybygge vill jag gärna använda fler fläktar, moderkortet har endast 3 "fan" uttag (inkl-cpu-fan) jag vill ha två fläktar till i burken. Skulle moderkortet och resten av datorn klara av två fan splitters som gör att två nya fläktar ska snurra??? Är fan-splitters en bra lösning? (3-pin)
Tacksam för alla svar!!!

Permalänk
Medlem

beror på fläktar och vad det står att moderkorten kan driva, vill du vara säker på att det ska fungera kan du alltid skaffa en sådan här: https://www.ebay.com/itm/Swiftech-8-Way-PWM-Splitter-Sata-Ada...

Jag driver 16 fläktar med två av dessa

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Att köra 2-3 fläktar på ett uttag är inget problem, förutom då förstås att det inte går att styra dem individuellt.

Permalänk
Medlem

OK, tack för svaren, då får det bli 2 st, förgreningar!

Permalänk
Medlem

Tänk på att alla fläktar kanske inte funkar klockrent med y-splitters. De kan behöva mer ström än uttaget levererar. Därför är det ofta bättre att ha en hubb som tar ström av nätagget och styrs från en moderkortsheader. Även om fläkten snurrar kan det ge upphov till missljud eller dylikt (exempel är ml-fläktar från corsair, som är kinkiga med strömmen.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Aorus Master z390
CPU: i9-9900K 5,1ghz
GPU: 1080 SLI
RAM: 16Gb Trident Z RGB 3200CL14
Skärm: ASUS MG2790Q 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

Beror HELT pa hur manga watt dom drar och vad dina flaktuttag ar speccade till, goer du fel kan du branna uttaget, sa inte 'bara' att koera pa nej.

Vad foer flaktar och vad foer moderkort snackar vi om?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus Prime Z370-A
8600K - 32GB 3200C13 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

beror på fläktar och vad det står att moderkorten kan driva, vill du vara säker på att det ska fungera kan du alltid skaffa en sådan här: https://www.ebay.com/itm/Swiftech-8-Way-PWM-Splitter-Sata-Ada...

Jag driver 16 fläktar med två av dessa

Hur styr du hastigheten på fläktarna? PWM på mamakakan och genom BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Hur styr du hastigheten på fläktarna? PWM på mamakakan och genom BIOS?

japp. jag har pluggat in den ena i cpu fläkten kontakt, sedan sitter den andra i den första splitter så alla fläktar på radiatorena styrs av av cpu. sedan sitter det två 800rpm vid hdd som en 1800rpm som utblås som styrs separat. (går nästan alltid på fullt) (är helt ljudlöst)

anledningen till att jag kör alla radiatorfläktar på cpu är för många moderkort (åtminstone tidigare) kanske hade 5 pwm uttag men ändå styrdes alla av cpu kontakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

japp. jag har pluggat in den ena i cpu fläkten kontakt, sedan sitter den andra i den första splitter så alla fläktar på radiatorena styrs av av cpu. sedan sitter det två 800rpm vid hdd som en 1800rpm som utblås som styrs separat. (går nästan alltid på fullt) (är helt ljudlöst)

anledningen till att jag kör alla radiatorfläktar på cpu är för många moderkort (åtminstone tidigare) kanske hade 5 pwm uttag men ändå styrdes alla av cpu kontakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Gott.
Beställde 2 sådana med nu. Tack för tipset.
Jag ska köra med push/pull på mina 2st 360 raddar med Noiseblocker eLoop.
Dem har ju inte bra tryck men tysta är dem. Därför tänkte jag push/pull då borde dem prestera lika bra som
endast pull med annan fläkt med högre tryck.