Hjälp vill bygga om min gamla stationära dator

Permalänk

Hjälp vill bygga om min gamla stationära dator

Hej
Jag köpte för ett antal år sedan en Acer Predator G3-605 och är nu lite sugen på bygga om den i ett nytt Datorchassi jag tänker mig detta chassi Corsair Carbide SPEC-04 Red från netonnet. men nu undrar jag om det går att flytta hela inanmätet på min predator till detta chassi istället, tacksam för hjälp.
MVH
David Fast
p.s. en newbie inom datorbygge, med det menar jag att jag aldrig gjort det D.T.

Permalänk

Det borde inte vara några problem sett till passform på grejerna
Du kan stöta på problem med typ frontanslutningar i det nya chassit då ditt nuvarande OEM chassi oftast har egna lösningar med annorlunda stift.
Återkom gärna med resultat!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

@Hassel fd Jompenleet: okej tack så mycket då ska jag prova tar nog ett tag innan jag kan köpa nytt chassi men jag återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidFast:

Hej
Jag köpte för ett antal år sedan en Acer Predator G3-605 och är nu lite sugen på bygga om den i ett nytt Datorchassi jag tänker mig detta chassi Corsair Carbide SPEC-04 Red från netonnet. men nu undrar jag om det går att flytta hela inanmätet på min predator till detta chassi istället, tacksam för hjälp.
MVH
David Fast
p.s. en newbie inom datorbygge, med det menar jag att jag aldrig gjort det D.T.

Verkar som att Acer höll sig till ATX standarden och bjussade t.o.m. på en IO plåt.
Däremot kan det kanske bli problem med nätdelens kablar då ditt tänkta chassi har bottenmonterad PSU medans ACER'n har det i toppen.
D.v.s. sladdarna kanske inte räcker till.
Det finns såklart förlängare till både 24 pins och EPS 4 pin.
Men det kanske är vettigare att skaffa en ny PSU istället.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Verkar som att Acer höll sig till ATX standarden och bjussade t.o.m. på en IO plåt.
Däremot kan det kanske bli problem med nätdelens kablar då ditt tänkta chassi har bottenmonterad PSU medans ACER'n har det i toppen.
D.v.s. sladdarna kanske inte räcker till.
Det finns såklart förlängare till både 24 pins och EPS 4 pin.
Men det kanske är vettigare att skaffa en ny PSU istället.

Okej har du tips på en vettig psu till ett bra pris

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidFast:

Okej har du tips på en vettig psu till ett bra pris

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett par FD Effekt 600W själv, inte modulära men trevliga att jobba med ändå:
https://www.inet.se/produkt/6900029/fractal-design-effekt-600...
Och priset är ju helt rätt.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Har ett par FD Effekt 600W själv, inte modulära men trevliga att jobba med ändå:
https://www.inet.se/produkt/6900029/fractal-design-effekt-600...
Och priset är ju helt rätt.

Ja det var ett pra pris på tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DavidFast:

Okej har du tips på en vettig psu till ett bra pris

Skickades från m.sweclockers.com

Såg att jag bara hade 12 pins på moderkortet och inte 24, kan det finns förlängning till 12 + 4 pins som det är igentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidFast:

Såg att jag bara hade 12 pins på moderkortet och inte 24, kan det finns förlängning till 12 + 4 pins som det är igentligen

12 pin är något Acer-påhitt och ingen standardkontakt. Det går att hitta kablar om man letar lite, t.ex. denna 24-pin till 12-pin eller denna 12-pin förlängningskabel. Men med frakt och importavgifter lär det kosta så mycket att det nog kan vara vettigare att bara leta upp ett begagnat moderkort som följer standarden istället.

Permalänk

Förväxling från 20 +4 till 12+ 4

Hej
Jag köpte nyligen en ny PSU för jag tänkte flytta över mitt moderkort och allt annat till ett nytt chassi så jag kunde ha psu i botten istälet för toppen, men när jag börja greja med det såga jag att det var 12 + 4 pins atx istället för 20 + 4 pins på mitt moderkort.
Så kac undrar om det går att fåtag på en förväxlare från 20 +4 pins till 12 + 4 pins, eller en förlägnings kabel.
Tackar för svar

Mvh David Fast

Permalänk
Medlem

12+4 låter inte som ATX alls

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

@DavidFast *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

12+4 låter inte som ATX alls

Vet inte vad det är trode att det var atx, jag köpte den här datorn för ca 3 årsen tror jag, det var en färdig dator från asus, en asus predetor g3, kan säkert vara en annan sort, än ATX, är nybörjare på det,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Räkna en gång till, det borde vara 12 ledare i kontakten på moderkortet i din Acer-dator.

https://www.ebay.com/itm/10CM-ATX-24Pin-to-12Pin-PSU-Converte...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

AMD eller Intel

Hej
få jag nu håller på att göra om min dator så har jag fundering att gör om helt istället med ny moderkort och cpu då det var svårt att hitta en kabel som är från 24 till 12, så nu undrar jag om man ska ha AMD eller Intel till gaming på datorn.

ska man ha vattenkyling eller fläktkylning, till procesorn,
tack för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidFast:

Hej
få jag nu håller på att göra om min dator så har jag fundering att gör om helt istället med ny moderkort och cpu då det var svårt att hitta en kabel som är från 24 till 12, så nu undrar jag om man ska ha AMD eller Intel till gaming på datorn.

ska man ha vattenkyling eller fläktkylning, till procesorn,
tack för hjälp

Det är väl som att fråga om jag ska köpa Aftonbladet eller Expressen, en smaksak eller prisfråga helt enkelt.

Permalänk

amd eller intel

@57josa: Sant men vad föredrar man undrar jag, då jag är ny i detta område har aldrig hållt på med det innan, då jag oftast köpt färdig byggda datorer, det är ju däeför jag undrar

Permalänk

AMD eller Intel, fläkt/ luft eller Vatten kylning

Skrivet av 57josa:

Det är väl som att fråga om jag ska köpa Aftonbladet eller Expressen, en smaksak eller prisfråga helt enkelt.

Det jag undrar är om man ska föredra AMD eller Intel på procesorn och om man ska ha luft/fläkt kylning eller vatten kylning, sitter och spelar PUBG mycket och har igång discord samdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidFast:

Det jag undrar är om man ska föredra AMD eller Intel på procesorn och om man ska ha luft/fläkt kylning eller vatten kylning, sitter och spelar PUBG mycket och har igång discord samdigt.

Det är fortfarande som jag säger en smak och prisfråga, det fungerar lika bra med Intel som med AMD. Vatten eller luft lika där, fungerar i princip lika bra med vilket som. Men satsa du på AMD där du kan få bra prestanda till en lite billigare peng än om du skulle köpa Intel. Och sen luftkylning som oftast är en mindre kostnad än vattenkylning.

Mitt råd när man ska till att köpa ny dator är först och främst vilken budget man tänkt sig, alltså hur mycket har jag tänkt att det får kosta. Sen skulle jag börja titta på vad jag kan få för dessa pengar. En dator kan kosta allt ifrån 2000:- upp till 35.000:- beroende på vad man tycker sig ha behov av. Vet du vad det får kosta så ser du vad du kan få för pengarna, det har inget med vad det står för namn på grejerna. Frågar du folk här så kommer du att få hur många olika förslag som helst.

Men det är bara ett fåtal med mycket pengar som kan köpa det dom vill ha, resten köper det dom har råd med.

Permalänk

AMD eller Intel

@57josa: okej jag får kolla på det får ju se vad jag kan få för så liten peng som möjilgt men med så bra prestanda som möjligt,
tack för svar

Permalänk

nån som har eller har provat

Hej
Nu kommer jag igen och tjatar
men är det nån som har eller har provat detta uppgraderings paket från net on net som kan säga vad dom tycker om det.
uppgraderingspaket net on net

Permalänk

Grafikkort

Skrivet av DavidFast:

Hej
Nu kommer jag igen och tjatar
men är det nån som har eller har provat detta uppgraderings paket från net on net som kan säga vad dom tycker om det.
uppgraderingspaket net on net

Just det detta här grafikkortet är det okej eller inte
Garfikkort

Permalänk

uppgraderings paket

hej
Har hittat ett uppgraderings paket som jag tror är helt okej faktiskt
men vad tycker ni,
tack för svar..
uppgraderings paket inkl garfikkort
eller det här
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11608323/

]uppgraderingspaket 2 inkl GPU[/url]