MSI lanserar grafikkortsserien Mech 2 för AMD-baserade kretsar

Permalänk
Melding Plague

MSI lanserar grafikkortsserien Mech 2 för AMD-baserade kretsar

I kölvattnet av Geforce Partner Program (GPP) avtäcker MSI den AMD-exklusiva grafikkortserien Mech 2, som inledningsvis består av två modeller ur Polaris-familjen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tar detta snarare som bevis att GPP finns kvar eller nåt annat GPP liknande program som är ännu hemskare då man nu håller det helt bakom stängda dörrer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Kunde ärligt inte bry mig mindre om MSI då mina erfarenheter om dessa är allt annat än ok (aldrig haft en MSI produkt själv). Men just detta är lite oroväckande, som ovanstående påstår är det ju något som är lätt fuffens med detta.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara en Twin Frozr V -kylare i nya kläder.

Permalänk
Medlem

MSI slutar med Gaming X korten för AMD baserade kretsar? Jag som har en RX480 Gaming X...

Det är lugnt, då struntar jag helt enkelt i att köpa något från MSI i framtiden. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Skadan av GPP är redan skedd. AMD har gått miste om att vara med i välkända varumärken som ROG och Gaming X och får nya okända brandingar. Hoppas att Nvidia, MSI och ASUS åker på feta stämningar. Använder Nvidia själv men detta är inte rent spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Aorus Master z390
CPU: i9-9900K 5,1ghz
GPU: 1080 SLI
RAM: 16Gb Trident Z RGB 3200CL14
Skärm: ASUS MG2790Q 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

MSI slutar med Gaming X korten för AMD baserade kretsar? Jag som har en RX480 Gaming X...

Det är lugnt, då struntar jag helt enkelt i att köpa något från MSI i framtiden. ¯\_(ツ)_/¯

Varför? Om jag inte har fel är det är ju fortfarande samma kort och kylare som innan. Endast namn och plast-hölje har ju ändrats. Det kanske bara är jag som inte bryr mig om namnen och plast-höljets utseende alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Varför? Om jag inte har fel är det är ju fortfarande samma kort och kylare som innan. Endast namn och plast-hölje har ju ändrats. Det kanske bara är jag som inte bryr mig om namnen och plast-höljets utseende alls

nvidia har inget att göra med vilka kort sälja’s av tillverkerna under vilket namn. MSI visa att GPP tydligen finns kvar. då ska dem straffas på enda sättet det har nån nytta. genom att inte köpa MSI tills dem sluta att gå med på Nvidia’s trams.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

nvidia har inget att göra med vilka kort sälja’s av tillverkerna under vilket namn. MSI visa att GPP tydligen finns kvar. då ska dem straffas på enda sättet det har nån nytta. genom att inte köpa MSI tills dem sluta att gå med på Nvidia’s trams.

Exakt. Nvidia har inte ensamrätt till ordet "gaming".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Klart att Nvidia kunde lägga ner GPP när skadan redan var skedd, hur länge GPP pågick innan det blev kännt finns det inga direkta uppgifter om.
Tillverkare som hoppade på GPP hade redan beställt kort, kartonger, reklammaterial till nya serien och tagit en ekonomisk smäll och Nvidia måsta varit väl medvetna om att de tillverkarna inte kommer byta tillbaka då det kostar för mycket.
Jag bojkottar de som bytt namn tack vara GPP då jag vägrar stödja dessa fasoner, frågan är bara hur lång tid det tar innan jag "glömmer".
Om de var tvungna att byta namn för att korten inte skulle kunna förväxlas så kunde de bytt namn på nvidias kort om nvidia önskat att den risken skulle minska.

Permalänk
Medlem

Bojkotta MSI, check!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Varför? Om jag inte har fel är det är ju fortfarande samma kort och kylare som innan. Endast namn och plast-hölje har ju ändrats. Det kanske bara är jag som inte bryr mig om namnen och plast-höljets utseende alls

Jag dubbelkollade innan om de såg likadana ut, men de saker som stack ut mest var att sidorna på kortet som finns på Gaming X inte är med, samt att platshöljet nära fästet inte täcker upp helt. Får den att se ut lite som ett mellanting mellan armor och Gaming X. Men mest nog för att den annonserades efter GPPs påstådda död.

Hade det varit Gaming X och de döpt den till Mech2 (Asus har t.ex döpt om ROG till Arez, men har exakt samma utseende, kylare etc, således kan de omöjligen ha olika prestanda) så hade jag varit "hyfsat ok" med det. Men att dra in deras toppresterande modell av ingen anledning för enbart en viss tillverkare känns aningen...fel?

Och om nu Mech2 presterar mycket bättre än Gaming X, flera grader svalare , tystare, 100kr billigare eller vad det nu kan vara. Varför ska då NVIDIA inte få använda den versionen?

Om den presterar sämre, varför ska då AMD vara fast med den versionen?

Känner att de kunde skrota någonting som inte fanns och då sluppit framtida kostnader för att marknadsföra det nya brandet (och utvecklingskostnader för att designa de nya modellerna). Eller så kunde de ha kvar Gaming X och köra Mech2 vid sidan om om de nu investerat så mycket i det. En av de få anledningarna till att de skulle kunna gå med vinst med det är om NVIDIA ger dem pengar under bordet,vilket är någonting jag inte är ok med heller...

Permalänk

Nvidia måste vara företaget med mest fulspel..

Permalänk
Medlem

Nu lär jag väl bli officiellt mördad och idiotförklarad här, men ser inga större problem.
Gillar nVidia, intel, Amd, favoriserar ingen och väljer den som ger mig det jag är ute efter.
Även om nVidias uppsåt må ha varit att skada AMD´s försäljning så bryr jag mig inte.
Jag lägger ingen tid eller energi på det då jag inte tjänar något på det.
Den skada som skett är begränsad då programmet avbrutits, och ingen kommer heller att gå i konkurs på grund av det här. Det är helt enkelt lagar emot betéende som det som skett som behövs, inte fler namn eller smutskastning.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!