MSI visar X399-moderkort med sju M.2-platser och 19 fasers strömförsörjning

Permalänk
Melding Plague

MSI visar X399-moderkort med sju M.2-platser och 19 fasers strömförsörjning

Nytt moderkort för AMD Ryzen Threadripper på menyn när MSI introducerar MEG X399 Creation, vilket bestyckas med påkostad strömförsörjning och stort antal platser för lagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Alla PCIe banor i Threadripper packar AMDs HEDT med funktioner

Permalänk
Livsnjutare 😎

Team #Overkill ...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Entusiast dator 2017
4 kärnor, 16GB ram slö sata ssd disk, 1GB lan

Entusiast dator 2019
32 kärnor, 256GB/512GB ram, en drös m.2 diskar och kanske 2st 10Gbit lan på de bättre moderkorten.

Nä tusan vad trögt utvecklingen går, jag får byta hobby till hattar eller något istället..

Nå som jag har sagt många gånger grymt att det driver på utvecklingen, det mest extrema kommer vara för personer som är därefter. Men dessa grymma prylar kommer garanterat sänka priserna på de mer normala som vi andra kan ha råd att köpa.

Just m.2 platser är något som för mer vanliga användare börjar bli ett problem.

*edit*
Jag ser de mer extrema cpuerna som 8k skärmar, de är riktigt imponerande och jag vill ha. Men när vissa kostar runt 40 000kr/st och jag vill minst ha 2st så blir det att vänta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt MSI själva har de valt att implementera detta för att ha viss marginal om AMD bestämmer sig för att släppa en ny processor med 24 eller 32 kärnor.

Har fått för mig att 32c Threadripper blivit bekräftat

https://www.anandtech.com/show/12906/amd-reveals-threadripper...

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Overkill ja, fast vill man ha backupplatser lokalt så kanske det skulle vara bra att ha

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Overkill ja, fast vill man ha backupplatser lokalt så kanske det skulle vara bra att ha

Kör du backup mot m2 ssd?
#DetGårBraNu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Varför sabba stackars MBO med jävla wifi?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Varför sabba stackars MBO med jävla wifi?

Man kan stänga av det om man inte anväder det lol, bättre med fler funktioner än färre!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Man kan stänga av det om man inte anväder det lol, bättre med fler funktioner än färre!

Han ska väl gnälla över att datorn byggd med detta moderkort nu kostar 34600kr istället för 34570kr eftersom de implementerat trådlöst nätverk.
Ne men jag kan hålla med om att trådlöst nätverk känns bortkastat för detta moderkortet men alltid är det någon som behöver det någon gång.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Jag gillar msi och brukar sikta in mig på deras produkter och moderkortet är imponerande men är så jävla fult att man får ont i ögonen av det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Kör du backup mot m2 ssd?
#DetGårBraNu

Skickades från m.sweclockers.com

Faktum är att jag aldrig haft en SSD drive av någon sort. Är det större risk att SSD tappar data om man jämför med mekanisk drive?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Faktum är att jag aldrig haft en SSD drive av någon sort. Är det större risk att SSD tappar data om man jämför med mekanisk drive?

Tänkte väl mer på priset.
En WD Red på 8TB kostar kring 2500 kr, och en 1TB M2 SSD >3500 kr (8x 3500kr = 28000) .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Faktum är att jag aldrig haft en SSD drive av någon sort. Är det större risk att SSD tappar data om man jämför med mekanisk drive?

HDD kan gå sönder "långsamt" medans SSD är mest troligt att den slutar fungera helt... Sen beror tillfölitligheten mycket på tillverkare... Eg. har en Intel x-25m från innan 2010 och Intel 320 6-7år gammal som fungerar utmärkt har under tiden haft kanske 5 HDD som slutat fungera... Men ovanliga saker som "bit-flips" och liknande tror jag på moderna HDD och SSD ligger på samma nivå annars är ju ur ren mekanisk synpunkt SSD säkrare med inga rörliga delar som kan gå sönder...

Permalänk
Medlem

3 M.2 ssd platser har moderkortet, inte 7, utan 4a är ett extra kort med 4st m.2 platser som man kan sätta på vilket mk som hellst bara man har ledig pci-ex16 plats. Gissar på att man lika gjärna skulle kunna säga att mitt rampage 6 då har 3+4+4+4 (15)M.2 platser då om jag skulle lägga till 3st Asus Hyper m.2 kort.
(fast amd s chip kanske bara stöder 7 vet inte) Trevligt att dom skickar med 1 m.2x4 kort iallafall

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Man kan stänga av det om man inte anväder det lol, bättre med fler funktioner än färre!

Det kostar (lite i jämförelse med resten) men det är ännu en sak som kan gå fel, det gör kortet mer komplext och framförallt måste man vara skapligt desperat att sitta med en sådan dator och suga över wifi.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Faktum är att jag aldrig haft en SSD drive av någon sort. Är det större risk att SSD tappar data om man jämför med mekanisk drive?

Beror på vad du menar med tappar data. Menar du arkivering så är SSD ett absolut NEJ NEJ NEJ, men om du menar i vanlig drift så är SSD relativt säkert och framförallt betydligt mindre känsligt för vibrationer är vanliga HDDs.

Permalänk
Medlem

Vi behöver verkligen gå över till U.2 för desktop... M.2 var ju tänkt att ersätta mSATA vilket syns så tydligt i designen, medans U.2 var tänkt för desktop/server. Tyvärr så har inte U.2 fått något fäste i konsument marknaden.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vi behöver verkligen gå över till U.2 för desktop... M.2 var ju tänkt att ersätta mSATA vilket syns så tydligt i designen, medans U.2 var tänkt för desktop/server. Tyvärr så har inte U.2 fått något fäste i konsument marknaden.

Håller med man skulle kunna slopa de flesta sata platserna också (behålla 2-4 kanske) sen en hel hög u.2 Trist att det inte finns ett enda vettigt moderkort med flera U.2 Åtminstånde så skulle vi behöva pci-e 4a eller fler pci-e linor.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Gissar på runt 5000kr ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Varför sabba stackars MBO med jävla wifi?

Mobiltillverkarna borde följa efter och "sabba" deras mobiler med 3,5mm jack >:

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Avstängd

@anon127948: Vissahar lägre krav på nätförbindelse, kanske man bara uppdaterar mjukvara via nätet?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...