Datorn startar om när jag startar Chrome (ibland)

Permalänk
Medlem

Datorn startar om när jag startar Chrome (ibland)

Hej!

Min dator startar ibland om direkt när jag startar Chrome. Det kan vara direkt när jag startat datorn eller efter att ha använt den i timmar.
Startar jag datorn och direkt öppnar Chrome så rebootar den oftast direkt men öppnar jag t.ex. Edge först och sen Chrome brukar det gå bra.
Jag kan t.ex. använda Chrome, stänga ner programmet och när jag klickar på ikonen från aktivitetsfältet så blir det reboot direkt.
Jag har datorn i signaturen, den är ihopbyggd av Komplett och jag har inga andra problem som jag märkt av. Det började efter uppdateringen av W10 nu i maj (tror jag)
Finns det några crashdumpar jag kan leta efter eller har ni några andra tips på vad jag skall börja felsöka?

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det jag givetvis borde ha gjort först och installerade om Chrome och nu har den inte startat om sen dess.
Ska se om det håller i sig.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Det hjälpte bara en dag, nu startar datorn om nästan varje gång jag startar Chrome efter datorn är nystartad.
Jag har gjort minnestest men inget fel hittas där heller. Uppdaterad windows och senaste grafikkortsdrivrutinerna.

Någon som har en idé om vad mer jag kan tänkas prova?

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Efter att ha avinstallerat grafikdrivrutinerna och installerat dom på nytt så blev jag av med problemet så när som på en random omstart om dagen eller varannan dag.
Fortfarande irriterande att jag inte kan bli av med felet det men får väl bita i det sura äpplet och installera om Windows så småningom.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Vad för "minnestest" har du kört? Jag rekommenderar att du använder DDU (Display Driver Uninstaller) vid ominstallation av grafikdrivrutin. Är det så att det kvarstår efter du har använt DDU kan du även testa att gå tillbaka till en äldre version, om det nu uppstod en tid efter montering/köp.

Permalänk
Medlem

@Endokun: Jag körde Windows memory diagnostics.

Jag har inte testat DDU, har ju hört om det innan så det borde jag ju ha provat förstås.
Ska göra det och se om det gör någon skillnad. Tack för tipset.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

@Mr Steed: Har du en usb-sticka över så gör en bootbar version av Memtest. Läs på mer om memtest på memtest86.com!

Permalänk
Medlem

Ursäkta sen återkoppling, jag har inte kört datorn så tungt så var osäker på om problemet var löst eller inte.
Hittade inga fel på minnet, efter att ha kört DDu i felsäkert läge så funkade det till slut (Hjälpte inte första gången jag körde det i vanligt läge)
Nu har datorn inte startat om någon gång så jag tror problemet är löst. Tack för hjälpen!

Vet inte hur jag sätter Topic till löst?
Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a