Bästa Budget Server Datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Bästa Budget Server Datorn?

Tjenare!

Det är så att jag hade tänkt att köpa hem en server-dator för att öppna några CS:GO serverar med mera. Jag är inte speciellt kunnig när det gäller server-datorer och vad jag ska köpa för något. Gärna så billigt och ljudlöst som möjligt då server-datorn kommer att stå nere i källaren där jag bor. Kan ställa den i ett annat rum men vill inte höra den när jag t.ex. stänger dörren till rummet. Helst inte för dyr heller. En budget på cirka 1500-3000 SEK har jag.

Som sagt, jag är inte så kunnig inom detta område så det uppskattas om ni är så tydliga som möjligt.

*Vad ska jag köpa för server-dator? Prisvärd och så tyst som möjligt.

Hälsningar,
AbbeLabben

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010

Mycket beror på vad "med mera" innebär. Men med den budget är begagnat vägen att gå och troligen konsumenthårdvara som får agera server.

Här finns lite begagnade maskiner, dock inte mycket roligt i den budgeten du har: http://ggsp.se/14-tornservrar. Men för 3500kr får du http://ggsp.se/hp/1784-hp-proliant-ml310e-gen8-v2-xeon-e3-122... vilket inte är helt illa ändå (osb. varken hårddisk eller OS)

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Ska det vara tyst finns det inte mycket på kommersiella servermarknaden som platsar (sen är tyst iofs relativt). HP:s microserver låter inte mycket, även HP:s instegsmodeller av ML10 /ML110 är ganska tystlåtna av sig. Dell har liknande modeller men har inte koll på beteckningarna. Jag skriver instegsmodeller för det är de som är tysta, stoppar man in en varm cpu i en liten burk blir det inte tyst :).

Sen går det ju alldeles utmärkt att "köra server" på vanliga konsumentprylar, de är normalt sett både tystare och billigare. Både att driva och att bygga ut. Serverhårdvara är speciellt, på gott och ont.

Allt beror ju på vilket fokus du har, är målet att serva cs:go, eller är målet att lära dig hantera servrar. - Du väljer

Tittar du på HP:s servermodeller så skulle jag rekommendera generation 8 eller nyare, absolut inte äldre än generation 7. Även om man kan få en äldre väldigt billigt är det högljudda monster som drar mycket ström.

Den är på tyska den här videon, men det är inte så noga, jag tror budskapet går fram ändå https://youtu.be/9VccRUdQDCk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av hjälpsam:

Ska det vara tyst finns det inte mycket på kommersiella servermarknaden som platsar (sen är tyst iofs relativt). HP:s microserver låter inte mycket, även HP:s instegsmodeller av ML10 /ML110 är ganska tystlåtna av sig. Dell har liknande modeller men har inte koll på beteckningarna. Jag skriver instegsmodeller för det är de som är tysta, stoppar man in en varm cpu i en liten burk blir det inte tyst :).

Sen går det ju alldeles utmärkt att "köra server" på vanliga konsumentprylar, de är normalt sett både tystare och billigare. Både att driva och att bygga ut. Serverhårdvara är speciellt, på gott och ont.

Allt beror ju på vilket fokus du har, är målet att serva cs:go, eller är målet att lära dig hantera servrar. - Du väljer

Tittar du på HP:s servermodeller så skulle jag rekommendera generation 8 eller nyare, absolut inte äldre än generation 7. Även om man kan få en äldre väldigt billigt är det högljudda monster som drar mycket ström.

Den är på tyska den här videon, men det är inte så noga, jag tror budskapet går fram ändå https://youtu.be/9VccRUdQDCk

Det stämmer det du skriver, dock vill jag påpeka att det visst finns tysta äldre servrar, har själv en ap-gammal HP ProLiant ML310 G5:a (2007/2008) med en Quad-core CPU och den är tyst som graven, finns ofta ett "Acoustic mode" du kan ställa in i BIOS som gör att fläkten går ner väsentligt i varv.

Nackdelen med de äldre servrarna är, som du skriver, främst strömförbrukningen och med det; värmen de utvecklar.
Sedan finns det givetvis sämre konfigurationer också såsom dem med 1000W nätagg. och dubbla maxade CPU:er från samma årtal och generation, de låter garanterat mycket mer då de är byggda för tyngre laster utan kompromisser.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Okej okej.

Det viktigaste för mig är en så tyst server som möjligt då jag inte har det perfekta stället att ställa den på.