Två datorer som funkar som en

Permalänk
Medlem

Två datorer som funkar som en

Hej.

Jag kör ofta ett tungt bildbehandlings program som kör tunga algoritmer. Jag funderar på att skaffa en till dator så att man kan köra programmet på en dator men utnyttja kraften från båda.

Alltså en program licens, en skärm, två burkar och en / två bildprocesseringar på samma gång. Är det möjligt på något bra sett?

Vill gärna köra Windows 10 om det går.

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra kluster på windows 10. Det är lättare om du istället köpte en ny dator med ett moderkort som har dubbla processorer.

Kör själv en med dubbla processorer och 24 kärnor pga att jag kör virtuella maskiner.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Du kan inte köra kluster på windows 10. Det är lättare om du istället köpte en ny dator med ett moderkort som har dubbla processorer.

Kör själv en med dubbla processorer och 24 kärnor pga att jag kör virtuella maskiner.

Jag kommer att köpa en ny maskin. Så jag kommer att ha två eller tre datorer som jag kommer att köra parallellt. Nu kommer jag att ha en licens per dator Men det hade varit trevligt om man kunde sammköra dom.

Ok, så då finns det inga bra sätt på en Windows 10 maskin alltså.

Permalänk
Medlem

Om du ändå tänkt köpa nytt, kan inte en maskin med en redigt fläskig CPU (tex Threadripper) vara något?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@borgarn: Det du söker kommer inte att fungera med Windows 10 - om ens alls. Det är betydligt bättre att köpa fläskigast möjliga dator som din budget räcker till då. Arbetar programmet med processorn eller går det att lägga jobbet på GPU? Oftast är GPUer sjukt mycket snabbare på denna typ av jobb - om programmet ifråga stödjer det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Jag tror att det närmaste du kommer är Microsoft App-V.

Det går att läsa lite kortfattat vad App-V innebär här: https://www.microsoftpressstore.com/articles/article.aspx?p=2...

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgarn:

Hej.

Jag kör ofta ett tungt bildbehandlings program som kör tunga algoritmer. Jag funderar på att skaffa en till dator så att man kan köra programmet på en dator men utnyttja kraften från båda.

Alltså en program licens, en skärm, två burkar och en / två bildprocesseringar på samma gång. Är det möjligt på något bra sett?

Vill gärna köra Windows 10 om det går.

Du kanske skulle börja med att tala om vad det är för program då det är tämligen avgörande för hur möjligt det är

Permalänk
Medlem

Går säkerligen gå att få igång med vissa program.
Om inte annat om det är en större bildbank eller liknande lär det gå att scripta att flera burkar hämtar jobb från samma mapp.
Men som de nämnt innan så får nu nog mkt bättre prestanda per krona att köpa ett fläskigare system.
Plus att sen sån distribuerad uppsättning lär vara jävla massa pill att hålla rullande.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Förr löste man det på linux med ett Beowulf kluster, men då får du byta OS & förmodligen mjukvara också.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inget generellt sett att få flera datorer som funkar som en. Inte på ett sätt som ger någon prestanda. Det beror (förenklat) på att kommunikation mellan två olika datorer över ett nätverk är mycket långsammare än kommunikation mellan CPU-kärnor i samma dator. Det blir helt enkelt helt andra förutsättningar för applikationen som ska dra nytta av mer CPU-resurser. Om applikationen inte är skriven för att dra nytta av den så skulle applikationen i värsta fall bara gå långsammare utspridd över flera CPU:er, även om man efter mycket utvecklingsarbete fick det att funka. Det är för att applikationen inte är optimerad att jobba på ett sådant sätt, det slutar med att den arbetar ineffektivt.

Så svaret på din fråga är alltså: Nej.

Men om vi istället tittar på en annan fråga: Kan du använda flera datorer för att snabba upp ditt arbetsflöde? Jo, kanske. Det beror på vilket program du har och hur det arbetsflöde ser ut. Ett väldigt primitivt och enkelt sätt vore att du skaffade en KVM, som gör att du snabbt kan växla mellan två datorer. Du sätter sedan upp file shares på ett sådant sätt att du smidigt kan överföra data mellan dina datorer utan att behöva tänka så mycket på det. Då kan du lätt jobba med två projekt parallellt genom att växla mellan dina datorer medan den ena jobbar.

Berätta lite mer om exakt hur du jobbar, så kanske det går att hitta en lösning.

Permalänk
Skrivet av borgarn:

Hej.

Jag kör ofta ett tungt bildbehandlings program som kör tunga algoritmer. Jag funderar på att skaffa en till dator så att man kan köra programmet på en dator men utnyttja kraften från båda.

Alltså en program licens, en skärm, två burkar och en / två bildprocesseringar på samma gång. Är det möjligt på något bra sett?

Vill gärna köra Windows 10 om det går.

Jag är inte säker på sakerna som sökes efter här, men tva och uppåt maskiner funkar hur bra som hällst ihop, inte som en single system image men ett nätverk av independent maskiner. Det närmast vad jag gjort med distcc, som sprider ut kompilation av diverse programmeringsspråk över en del maskiner, och skalar nästan linjärt. Det borde finnas likadanna saker för Windows etc., och jag är inte alls säker på vad du kör however. En stor compliation ger efter för ett jobb som skalar väldigt bra med en större mängd maskiner. Kör du Windows eller Linux?

Beklagar om mina gramatiska fel och andra fel i tekstern, är som sagt inte från Sverige.u

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgarn:

Hej.

Jag kör ofta ett tungt bildbehandlings program som kör tunga algoritmer. Jag funderar på att skaffa en till dator så att man kan köra programmet på en dator men utnyttja kraften från båda.

Alltså en program licens, en skärm, två burkar och en / två bildprocesseringar på samma gång. Är det möjligt på något bra sett?

Vill gärna köra Windows 10 om det går.

Ditt bildbehandlingsprogram behöver ha stöd för det i så fall. Kolla med supporten om det går, annars får du kolla efter annat program. Sedan är det väldigt beroende av vad de har för krav i sin tur på hårdvaran.
Mest troligt så är det enda sättet är att köpa en dator med Dual eller Quad proppar för att det ska gå snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Inaktiv

Its all about the money. Det är ofta inga konstigheter att sprida ut last på flera datorer, men det brukar till att börja med innebära en licens per dator. Programmässigt så har bra program idag olika interface, det kan vara koda inifrån dem till ett gammalt hederligt OLE Interface.
Tar vi excel så kan man göra en egen knapp i ribbon menyn och när man klickar på denna så startas excel på 10 000st maskiner och börjar bearbeta data, det är inte på något sätt svår rent teknisk. Snarare svårt rent praktisk att hitta någon data som det är meningsfullt att jobba med så.
-Lite dyrt med hårdvara och excellicenser, sedan lite jobb att konfigurera dcom eller hur man släpper igenom trafiken mellan datorerna.

Typ alla tekniker idag jobbar på detta sätt idag att de låter en dator jobba med något, sedan fjärrstyr de en ny maskin (t.ex genom RDP), ofta jobbar de då med något helt annat som kan vara att spela, men det skulle kunna vara samma program.
Problemet är som sagt licenserna och det finns inte så mycket att göra åt saken, mer avancerade program kan dessutom ta betalt per core och dylikt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon159643:

mer avancerade program kan dessutom ta betalt per core och dylikt.

This! Man tyckte hårdvara var dyrt - tills man såg vad mjukvarulicenserna för en serverfarm gick på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A