Permalänk
Medlem

Nätagg låter märkligt!

Tjena!

Jag har ett Corsair RM750x i datorn. Har däremot ett problem som är rätt så irriterande! Det är främst när datorn inte används, alltså under nattetid oftast som det börjar väsnas rätt rejält om vad jag misstänker är fläkten (?). Verkar vara ett problem som kommer när den går på lägre varv eftersom ljudet försvinner när jag använder datorn. Ibland kan det börja låta om datorn även när jag använder den men det är sällan, är nästan alltid när den inte används som den börjar väsnas.

Bifogar ett klipp som jag filmat i mörkret precis intill datorn när den väsnas som mest! Skruva upp volymen för att höra oljudet. Vad tror ni detta kan vara? Garantiärende?

https://www.youtube.com/watch?v=Z5By5b_UNtk

MVH

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Tjena!

Jag har ett Corsair RM750x i datorn. Har däremot ett problem som är rätt så irriterande! Det är främst när datorn inte används, alltså under nattetid oftast som det börjar väsnas rätt rejält om vad jag misstänker är fläkten (?). Verkar vara ett problem som kommer när den går på lägre varv eftersom ljudet försvinner när jag använder datorn. Ibland kan det börja låta om datorn även när jag använder den men det är sällan, är nästan alltid när den inte används som den börjar väsnas.

Bifogar ett klipp som jag filmat i mörkret precis intill datorn när den väsnas som mest! Skruva upp volymen för att höra oljudet. Vad tror ni detta kan vara? Garantiärende?

https://www.youtube.com/watch?v=Z5By5b_UNtk

MVH

Lyssnade inte på klippet, men skicka in skiten då du har garanti så slipper du lägga tid och pengar på det.

Edit: Lyssnade iaf. Låt de fixa det. (kolla så det inte bara är nån sladd som nuddar nån fläkt först kanske)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Tjena!

Jag har ett Corsair RM750x i datorn. Har däremot ett problem som är rätt så irriterande! Det är främst när datorn inte används, alltså under nattetid oftast som det börjar väsnas rätt rejält om vad jag misstänker är fläkten (?). Verkar vara ett problem som kommer när den går på lägre varv eftersom ljudet försvinner när jag använder datorn. Ibland kan det börja låta om datorn även när jag använder den men det är sällan, är nästan alltid när den inte används som den börjar väsnas.

Bifogar ett klipp som jag filmat i mörkret precis intill datorn när den väsnas som mest! Skruva upp volymen för att höra oljudet. Vad tror ni detta kan vara? Garantiärende?

https://www.youtube.com/watch?v=Z5By5b_UNtk

MVH

Mysigt, du har fått resonans i din låda

Det uppkommer då vibrationer förstärks då prylar hamnar i självsvängning, om problemet är isolerat till nätdelen skulle jag byta den. Däremot kan vibrationerna leta sig upp i datorlådan och få andra saker att svänga som man kan lyssna efter och kanske se till så att dom sitter bättre genom att dra åt skruvar etc.

Jag har själv lite resonans till och från i min gamla låda från 2010, men det är hanterbart.

EDIT: Tror aldrig du får RMA på detta, men det är bara vad jag tror.

Permalänk

"borde" inte vara nätagget? RM ska ju vara semi-passiv och fläkten inte är igång alls IDLE (aktiveras vid 40% load) ?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2