Fractal Design Meshify C och ESD-armband/matta

Permalänk
Inaktiv

Fractal Design Meshify C och ESD-armband/matta

Hej! Jag har ett chassi som nämns ovan och har börjat oroa mig för ESD och liknande och vill gärna säkra datorn nu när jag ska byta ut en komponent. Jag har läst på så mycket jag kan om området och är nervös inför ESD skador. Jag tänkte köpa ESD Matta och ett extra esd-armband. Jag har däremot läst att lackerade delar på datorn inte är ledande utan isolerade? Därmed är det lönlöst att koppla in esd-armband där. Varenda del av datorn är svart och även skruvarna är svarta tumskruvar. Hur fan gör jag för att skapa en säker miljö att pilla med datorn på? Det finns verkligen ingen del som är grå (ren metall).

Tänkte lägga esd-mattan på ett träbord, alla golv i min lägenhet är gjorda av plast. Tänkte lägga chassit på esd-mattan med alla sladdar ur och koppla mig själv till esd-mattan via esd armbandets krokodilklämma rakt in i gummit genom att bita den från sidan så den får fäste på både upp och nedsidan. Därefter tänkte jag lägga nya komponenter med sina påsar på esd-mattan och ta ut dem genom att hålla i påsen och skyddade delar av komponenten t.ex. plåtdelar eller plastdelar som inte är i kontakt med någon känslig del av komponenten och lägga dem på mattan. Men problemet kvarstår i var ska jag sätta klämman på chassit som går från esd-mattans tryckknapp?

Är tacksam för eventuell hjälp och detta är säkert jätteenkelt för många men jag har inte helt förstått det och de trådar jag läst är från flera år sedan och vill inte återuppliva dem.

Permalänk
Medlem

Stå på ett trägolv med ett träbord där du arbetar med datorn och spring inte med nylonstrumpor på mattor så klarar du dig galant.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Hej Hartassen.

Klart du ska vara försiktig, men jag håller med Våffeljärnet. Risken är inte så värst stor i min erfarenhet.
Jag använder bomullstrumpor eller jobbar ännu hellre barfota, jag brukar lägga mina chassin på vanliga badhanddukar i frotté när jag mekar i datorn, och om du vill lägga ifrån dig någon komponent kan du ha en ESD-påse att lägga dem på, lämpligen den från moderkortet.

Jag kanske mest är skrockfull här egentligen, men jag går och tar på element och kranar och sånt där innan jag börjar - det KAN ju vara jordat

TL/DR: Plast är din fiende, trä och bomull är ok.

EDIT: Det ska allt vara väldigt tjock färg för att det inte ska vara ledande, och eftersom du har plastgolv kan du väl vara barfota då?

TS har plastgolv
Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nej, trotts trägolv eller andra ytor så kan du mycket väl åka dit på ESD-skador. ESD-urladdningar sker när din laddning skiljer sig från datorn och ström därmed överförs mellan er för att jämna ut skillnaden. Då spelar det ingen roll att du står på ett trägolv - även om golvet som sådant kan göra att mindre spänning byggs upp.

Men i så fall skulle det vara effektivare att ställa datorn (metall chassi) på ett stålbord som står direkt på ett stålgolv - där du står barfota. Eftersom er laddning då blir lika.

Jag använder mig utav ett ESD-armband på mitt chassi som är svartlackat överallt precis som ditt. Det jag har gjort var helt enkelt att "repa" chassiet lite (så att den bara metallen kommer fram) på en kant som inte syns när lådan är stängd. Där fäster jag sen klämman till armbandet

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A