Kopia av systemdisken till en SSD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Kopia av systemdisken till en SSD?

Hej!

Hur går jag bäst tillväga för att kopiera hela partitionen av en hårddisk med system, mina filer - ja, allt. anken är att jag ska skapa en kopia på en externt ansluten SSD-disk som jag satt i ett chassi. När kopian är gjord så ska jag flytta SSD'n till laptopen igen, så att allt fungerar "rakt av" som tidigare, bara snabbare. Den ska boota ifrån denna SSD osv.

Har fått tips om Macrium Reflect Free - men det kanske finns bättre lösningar? Jag vill ju inte ha en lös imagefil, utan just en kopia av hårddisken. Finns det några problem med att göra på detta vis?

Ha en go fortsatt helg! =D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I datorn
Registrerad
Aug 2017

@spacedebree: Har använt mig av detta för kloning https://www.easeus.com/backup-software/
Så länge det program du använder stöder kloning till ssd så bör det funka

Windows 7 är bättre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jun 2005

Ladda ner macrium reflect free. Anslut din nya SSD med USB, använd klona hela disken till nya.
Byt diskarna sen, pof allt funkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

@boibo: Precis så jag tänkt det. Tack för infon!

Btw, antar att jag kan välja att klona enbart EN partion (av två?) eller kan jag kopiera två i ett svep?

Ska jag formattera SSD:n till något särskilt filsystem?

Krångligt eller lättanvänt program?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2011

En följdfråga för min situation.

Jag har en ssd 500 gb där jag gjort den i 250 gb, en C där jag har OS och en annan partition. Jag har nu en ny 250 gb ssd, vilket jag vill göra till min C och ha OS på, så jag kan partionera om min 500 gb till totalt 500 och slippa ha 2 st 250 gb.

Kan jag göra samma? Kopiera över C:disken till den nya ssd:n och sen formatera C, kommer allt fungera som normalt? Hur blir då den nya ssd, den kommer ju inte heta C:

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: MSI Z170 Gaming Pro | Processor: Skylake I7 6700K | Processorkylare: Noctua NH-U14S| RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 16 GB 2666MHz | Grafikkort: Geforce 1070 | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W HårddiskSamsung SSD 500 GB, 250 GB, WD 1 TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Hej igen. Det löste sig ganska enkelt med Macrium Reflect Free.

Stort tack för hjälpen!!