Vilka komponenter kan man ta från en Acer Aspire X3475?

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter kan man ta från en Acer Aspire X3475?

Hej, har en Acer Aspire x3475 (Gammal minidator jag köpte på Elgiganten runt 2013) och den krånglar en hel del, startar ibland upp och går som vanligt för att sedan pipa sönder och få BSOD och krascha osv. Så nu har jag tänkt att bygga en ny dator. Det jag undrar är bara vilka komponenter man kan ta från Acer'n och sätta i en ny dator?

Det jag kan tänka mig är alla DDR3 RAM minnena? Eller är det DDR4 som gäller nuförtiden?
Sen kanske processorn om det inte är för svårt?

Detta är datorn: https://www.komplett.se/product/752070#technical-details
Såhär ser datorn ut utifrån: http://items.s1.citilink.ru/686167_v03_b.jpg
Såhär ser den ut inifrån: https://s2.euronics.ee/UserFiles/Products/Images/63719-acer-a...

Tacksam för svar!

Permalänk

@Truxes: beroende på vilken plattform du använder i nya bygger kan du ta med ram. Hårddisk kan du ta med, som extra lagring om inte annat, samt optiska enheten om du har användning för den. Annars är det nog mest saker som skruvar och satakablar som du kan ta.

Vilket grafikkort är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

@Truxes: beroende på vilken plattform du använder i nya bygger kan du ta med ram. Hårddisk kan du ta med, som extra lagring om inte annat, samt optiska enheten om du har användning för den. Annars är det nog mest saker som skruvar och satakablar som du kan ta.

Vilket grafikkort är det?

Okej! Äh, köper oavsett ett nytt grafikkort så pallar ej kolla upp det. Men ram och hårddisk endast? Inte processorn som är på 3.4 ghz?
Om man bygger en ny dator idag ska man alltid köpa ett moderkort som stödjer DDR4 ram eller är det bara onödigt?

Permalänk

@Truxes: Det beror på om du ska ha en nyare cpu (ryzen, skylake,kabylake,coffelake etc). för äldre grejer är det ddr3 som gäller.
Om det är värt det eller inte beror mest på hur mycket du har att lägga.
Du skulle ju såklart kunna använda det moderkort och cpu du har nu, dock blir det inte någon prestandahöjning, och så kan det vara så att moderkortet inte passar i ett vanligt chassi. du kan ju förstås skaffa ett nytt moderkort med stöd för den processorn, men då är det nästan mer värt att lägga pengar på kraftigare grejer.

Permalänk
Medlem

Hmm, tyvärr skulle jag nog säga att det bara är hårddisken som skulle kunna vara värd att spara.
Dvd-läsaren om du har behov av den. Kanske nätagget men mest troligt inte (är nog av billigare sort, inte värt att riskera att paja en ny dator med ett billigt nätagg).

DDR3 ram är för gammalt, om du nu inte väljer att köpa en flera år gammal processor samt moderkort, vilket jag personligen inte skulle säga att det är värt.

Ett 1GB grafikkort räcker inte heller långt. Med all sannolikhet så är det inbyggda grafikkortet i nyare processorer bättre än det du använder just nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Skrivet av Zyie:

DDR3 ram är för gammalt, om du nu inte väljer att köpa en flera år gammal processor samt moderkort, vilket jag personligen inte skulle säga att det är värt.

Nja, håller inte riktigt med, kan vara ganska värt det, med självklart beror det på kostnaden. Så för budget-byggen är det fortfarande ett bra alternativ. Beror självklart helt på vad OP har för budget och behov när det kommer till prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Nja, håller inte riktigt med, kan vara ganska värt det, med självklart beror det på kostnaden. Så för budget-byggen är det fortfarande ett bra alternativ. Beror självklart helt på vad OP har för budget och behov när det kommer till prestanda.

Oftast är det inte mycket billigare att köpa flera generationer äldre cpu/moderkort. Kan inte säga att jag tycker att det är värt att snåla på en hundralapp i de fallen. Visst, köper du begagnat kan det väl ändå vara värt, men känns inte som att det verkade aktuellt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Avstängd

Jag skulle nog säga ingenting. Men de beror ju på vilka krav du har på din dator.
Hårddisken är väldigt gammal och beroende på hur många timmar den gått samt om den börjar gå några småfel så hade jag i bästa fall haft kvar den som en disk för backup.
Om du är beredd på att köpa begagnat så kan minnena vara värda att ha kvar. Ska du köpa nytt så rekommenderar jag allting nytt.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av Zyie:

Oftast är det inte mycket billigare att köpa flera generationer äldre cpu/moderkort. Kan inte säga att jag tycker att det är värt att snåla på en hundralapp i de fallen. Visst, köper du begagnat kan det väl ändå vara värt, men känns inte som att det verkade aktuellt.

Sant, om det är nya komponenter som gäller så är modernare mer smart.

Skickades från m.sweclockers.com