Permalänk
Medlem

Digital Foundry har testat PC versionen också.

// Dying Light 2 PC Tech Review: Graphics Analysis, Optimised Settings, Performance Tests! //

Permalänk
Medlem

"Hann" testa lite nu på morgonen Jag gillat! Det var ett par timmar som flög förbi där. Sparar resten av maratonen till ikväll men nu är jag i Villadore och det känns som spelet börjar på riktigt nu.

Spelar i 1440P
DX3D12 Raytracing med allt maxat utom motion blur.
DLSS på quality.
runt 90fps
Ska leka mer med settings ikväll

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Testat i lite över 3 timmar. Riktigt bra än så länge.
Får en hel del stutter med DX12 men det brukar jag ha problem med i vissa titlar. DX11 fungerar klockrent dock.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Avstängd

Tror jag väntar en stund, Far Cry 6 var buggigt som 17 minst en månad..

"Bug Alert!

If your tolerance for bugs is low, I do not recommend jumping into Dying Light 2 on day one. Or day 10. Maybe day 30? I was able to play it to completion, but only barely: leading up to launch it is absolutely drowning in a sea of upsetting technical issues, whether it’s crashing (which happened to me dozens of times in my more than 80 hours with it on Xbox Series X and to others at IGN on PlayStation 5 and PC), all dialogue stopping during cutscenes, all audio being replaced with a loud screeching noise, getting locked out of quests because a character won’t let you talk to him or being unable to finish because the objective never spawned in, uneven framerates making me seasick, and too many more to list here. Most glitches are temporary annoyances or even amusing wonkiness, but some are more dire – one IGN editor playing on PS5 had his entire save file corrupted, leaving him with a never-ending loading screen and locking him out of his save pending an upcoming patch.

Normally I expect a certain lack of polish in ambitious, open-world games, but even with my expectation for jankiness set to maximum, Dying Light 2 has been really, really rough. The longer I played, the more frequent the issues seemed to become; by the end I was having to quit out and reboot multiple times per hour, and breathed a huge sigh of relief when credits rolled and something hadn’t catastrophically broken my save file. In terms of stability issues and the danger of losing progress, it’s been considerably more severe than our experience with the PC version of Cyberpunk 2077, where the bugs we hit were mostly visual in nature. Techland is aware of all of this and is reportedly hard at work on patches to address it, but if history is any indication it’s going to take more than a few real-world day-night cycles to sort out this many issues."
https://www.ign.com/articles/dying-light-2-stay-human-review

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tror jag väntar en stund, Far Cry 6 var buggigt som 17 minst en månad..

"Bug Alert!

If your tolerance for bugs is low, I do not recommend jumping into Dying Light 2 on day one. Or day 10. Maybe day 30? I was able to play it to completion, but only barely: leading up to launch it is absolutely drowning in a sea of upsetting technical issues, whether it’s crashing (which happened to me dozens of times in my more than 80 hours with it on Xbox Series X and to others at IGN on PlayStation 5 and PC), all dialogue stopping during cutscenes, all audio being replaced with a loud screeching noise, getting locked out of quests because a character won’t let you talk to him or being unable to finish because the objective never spawned in, uneven framerates making me seasick, and too many more to list here. Most glitches are temporary annoyances or even amusing wonkiness, but some are more dire – one IGN editor playing on PS5 had his entire save file corrupted, leaving him with a never-ending loading screen and locking him out of his save pending an upcoming patch.

Normally I expect a certain lack of polish in ambitious, open-world games, but even with my expectation for jankiness set to maximum, Dying Light 2 has been really, really rough. The longer I played, the more frequent the issues seemed to become; by the end I was having to quit out and reboot multiple times per hour, and breathed a huge sigh of relief when credits rolled and something hadn’t catastrophically broken my save file. In terms of stability issues and the danger of losing progress, it’s been considerably more severe than our experience with the PC version of Cyberpunk 2077, where the bugs we hit were mostly visual in nature. Techland is aware of all of this and is reportedly hard at work on patches to address it, but if history is any indication it’s going to take more than a few real-world day-night cycles to sort out this many issues."
https://www.ign.com/articles/dying-light-2-stay-human-review

Alla dessa buggar är lösta i en day one patch

Har inte stött på en enda en på 4 timmar iaf

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Alla dessa buggar är lösta i en day one patch

Har inte stött på en enda en på 4 timmar iaf

Fanns de som inte hade krascher i FC6 heller här på forumet. Jag väntar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Fanns de som inte hade krascher i FC6 heller här på forumet. Jag väntar.

Jag kör samma taktik. Minst ett par månader iaf tänkte jag vänta. Spelet ser bra ut, måste bara bestämma om jag ska spela PC, PS5 eller XSX ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det var ju en dryg 30gb fil som laddades ner innan med bland annat patch och som många sagt redan så har jag inte märkt av några buggar 🤓

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kul att många här verkar gilla det. Kollar man på t ex Reddit så är det många som klagar på t ex fysiken och att vapen knappt har någon feedback. Hur är det med striderna i spelet, känns det köttigt och tungt, eller är det likt skyrim där det känns som man svingar ett svärd av papper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Kul att många här verkar gilla det. Kollar man på t ex Reddit så är det många som klagar på t ex fysiken och att vapen knappt har någon feedback. Hur är det med striderna i spelet, känns det köttigt och tungt, eller är det likt skyrim där det känns som man svingar ett svärd av papper?

Striderna är definitivt köttiga och tunga

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på hur spelet flyter i DX12 @ 1440p med AMD-kort? Jag har ett 6800 XT, så något i närheten eller liknande är intressant att höra om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Någon som kan svara på hur spelet flyter i DX12 @ 1440p med AMD-kort? Jag har ett 6800 XT, så något i närheten eller liknande är intressant att höra om.

Prestanda dying light

Kolla här. 6800xt

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Det som jag tror har blivit galet och missvisande med all reviews är att dom verkar ha spelat utan Day 1 patch som vi alla andra direkt fick inatt när spelet faktiskt släpptes. Jag kan ha fel men läste nått Twitter från utgivarna. I vilket fall som helst så funkar det för mig. Nu ska jag bara sluta från jobbet så jag kan hem i gamea igen 🤓

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tool:

Det som jag tror har blivit galet och missvisande med all reviews är att dom verkar ha spelat utan Day 1 patch som vi alla andra direkt fick inatt när spelet faktiskt släpptes. Jag kan ha fel men läste nått Twitter från utgivarna. I vilket fall som helst så funkar det för mig. Nu ska jag bara sluta från jobbet så jag kan hem i gamea igen 🤓

Alla jag såg nämnde specifikt att det var utan Day 1 patch. Men generellt var spelet "relativt buggfritt, speciellt jämfört med andra stora spel senaste tiden". Så är man inte överkänslig verkade det rätt lugnt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Alla dessa buggar är lösta i en day one patch

Har inte stött på en enda en på 4 timmar iaf

Jag har kört ett antal timmar också och inte haft någon bugg. Kan dyka upp längre fram, får se när jag hunnit en bra bit.

Permalänk

Är tvåan bättre än ettan?

Permalänk
Medlem

Otroligt snygg ljussättning med Raytracing på. Ett spel där det gör stor effekt (se DF-videon för genomgång). Det är dock väldigt prestandakrävande om man ställer upp allt till max. Vilket man inte bör klaga på, då spelet har inställningar som går över gränsen för nuvarande generation grafikkort. Det gäller istället att ställa in det anpassat till ens grafikkort.

Tycker känslan i movement och strid är mycket bättre än föregångaren. Ett skönt flyt när man får upp fart på taken. Inte hunnit spela tillräckligt mycket för recension.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag spelar på min 4k tv med ett 1080ti, och jag undrar om jag ska använda FSR? (är dåligt insatt i tekniken)

Och ska man slå på "async compute"?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Hej

Jag spelar på min 4k tv med ett 1080ti, och jag undrar om jag ska använda FSR? (är dåligt insatt i tekniken)

Och ska man slå på "async compute"?

Async compute kan vara påslaget om du inte märker att prestanda är lite bättre med det av. Inget som påverkar själva grafiken.

FSR är en uppskalningsteknik. Spelet rendreras i lägre upplösning vilket ger högre prestanda. Bilden skalas sen upp till den upplösning du kör (4K) de försöker samtidigt skapa en så bra uppskalad bild som möjligt med tekniken. Om du kör 4K kanske du behöver använda den för att få god prestanda. Det är bara testa vad som är acceptabelt för dig. Det ska finnas ett antal olika lägen för FSR som balanserar bildkvalite/prestanda.

Permalänk
Medlem

Hej, Nu när jag väl kör spelet så blir jag begränsad till 60 fps även om jag har v sync off. Jag kör på high settings, sen så har dragit ner några settings men får ändå 60 fps. Jag kör på en 3070, 5600x, 16 gb ram. Jag undrar då om någon kanske har en aning om hur man fixar detta.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man kör co-op? måste man köra en tutorial innan eller? Får inte igång de med polarn

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moeali:

Hej, Nu när jag väl kör spelet så blir jag begränsad till 60 fps även om jag har v sync off. Jag kör på high settings, sen så har dragit ner några settings men får ändå 60 fps. Jag kör på en 3070, 5600x, 16 gb ram. Jag undrar då om någon kanske har en aning om hur man fixar detta.

Har du skärmen inställd på 60Hz i desktop? Du kör förmodligen windowed (borderless) och då styrs det i regel utav det.
Kolla i drivrutinerna/bildskärmsinställningarna att du verkligen kör högre än 60Hz

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Någon som vet hur man kör co-op? måste man köra en tutorial innan eller? Får inte igång de med polarn

Ja, du måste köra en hel del tills du kört klart "turtorial" vilket är typ 2h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har kört ett antal timmar också och inte haft någon bugg. Kan dyka upp längre fram, får se när jag hunnit en bra bit.

Samma här, noll buggar än så länge, och prickfritt 60 flöde i 4K med RTS och allt påslagit.

Ni kan se på mitt klipp ovan spelat med en 1950x threadripper + 3090 OC kort och 64 GB ram med alla effekter på. (Warning för spoilers dock).

Permalänk
Medlem

Jag har spelat några timmar och den enda och tyvärr en rätt störande bugg jag stött på är att menyn inte försvann när man återgår till spelet. Spelet pågår i bakgrunden då jag kunde höra mig gå och slå och så vidare men jag var tvungen att starta om spelet.

Annars presterar spelet bra. Men jag tycker det är lite "clunky" vad gäller movement när man smyger runt och menyn/UI och keybinds lider lite av consolitis, särskilt eftersom man inte kan binda om musknappar.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd

Jag försökte binda om Use och Kick till musknapp 4 och 5 men det funkade inte, någon annan som testat/lyckats?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag försökte binda om Use och Kick till musknapp 4 och 5 men det funkade inte, någon annan som testat/lyckats?

Går inte via spelet i alla fall. Möjligen kanske någon lyckas göra det via någon config-fil eller förhoppningsvis så patchar de det inom kort. Rätt skamligt att missa en sådan sak i mitt tycke.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Har du skärmen inställd på 60Hz i desktop? Du kör förmodligen windowed (borderless) och då styrs det i regel utav det.
Kolla i drivrutinerna/bildskärmsinställningarna att du verkligen kör högre än 60Hz

Själva skärmen körs på 175 hz samt i kontrolpanelen. Det konstiga är att när jag kör med windowed borderless så går det över 60 fps, runt 100 men jag vill ju köra i fullscreen och då funkar det inte att få högre än 60 fps. Kommer troligtvis att vänta ett par dagar då det kan vara en glitch som kommer att fixas med i nästa patch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moeali:

Själva skärmen körs på 175 hz samt i kontrolpanelen. Det konstiga är att när jag kör med windowed borderless så går det över 60 fps, runt 100 men jag vill ju köra i fullscreen och då funkar det inte att få högre än 60 fps. Kommer troligtvis att vänta ett par dagar då det kan vara en glitch som kommer att fixas med i nästa patch.

Mycket skumt, det brukar i 99% av fallen vara åt andra hållet. Men om du har bättre prestanda i windowed borderless, varför är det negativt för dig?

Tar det lång tid att tabba ut och in/blinkar skärmen till när du kör full-screen om du tabbar? I så fall så ändrar den Hz, om du nu kör samma upplösning.

Stötte för övrigt på min första T-pose nyligen, gick inte att skada. Tror det var en snubbe jag sparkade ner från taket nån minut tidigare.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Kört 12 timmar nu, varav 10 av dem i Co-op.
Dying Light var mitt favoritspel och har spenderat otaliga timmar i det.

Tvåan är riktigt trevlig, bra story och än så länge tycker jag inte att det är repetativt. I alla fall inte mer än ettan.
Dock så är jag lite små ledsen över att det är så fokuserat runt att man ska kunna köra kontrollers mer nu än ettan, känns lite som att det var huvudmålet än mus och tangentbord. (vilket det säkert var)
Sen så var ettan bra mycket läskigare, man vågade knappt vara ute på nätterna förrän man kört rätt mycket och volatiles var ju det värsta som fanns. Här är natten inte så farlig alls då det ändå är rätt ljus och färgglatt samt att även om volatiles är farliga så är det inte "PANIK, SPRING!" när man hör eller ser en. Det var även en väldigt vänlig introduktion till Volatiles jämfört med ettan.
Hela spelet känns lite mer färgglatt och inte lika dystert, som var något jag gillade mer hos ettan.

Men, jag kommer utan tvekan spendera några hundra timmar i detta spel ändå.
Det är en väldigt intressant efterföljare och det är en hel del som de lyckats bra med (förutom den där hemska kartan som är det värsta de gjort).

De buggar vi varit med om nu när vi spelat har främst varit att inte kunna koppla upp sig mot varandra då en av oss inte varit online, något har däremot lösts sig relativt snabbt med omstart av spelet från bådas sida, även om det står att ena personen är online, samt lite små grafikbuggar där ögonlock och läppar inte hängt med i animationerna, eller att zombies har dött men fortfarande stått upp.

And that's about it efter 12h spelande.
Så jag är väldigt imponerad ändå!