Permalänk

Ryzen 2200g - krashar

Tjena!

just köpt nytt,
detta har jag:

Ryzen 2200g STOCK
Asrock AB350 pro4
Ballistix crucial 2666 STOCK 8GB
Nvidia 960
500W Cooler master PSU
Cooler master hyper 212 evo

och datorn fungerar fint men så fort jag startar ett spel, tex overwatch som jag btw spelat på min tidigare maskin så startar datorn om. Ingen blåskärm eller nå den startar bara om.

Det jag tänkte först var PSU/Överhettnings problem men verkar inte vara något av de. och har testat att installerat om drivrutinerna flera gånger. HJÄLP SNÄLLA!

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

@erssn: Gjort de, har den nyaste versionen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lord_fahrim:

@erssn: Gjort de, har den nyaste versionen

Senaste windows + senaste drivrutiner till din CPU/GPU?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_fahrim:

Tjena!

just köpt nytt,
detta har jag:

Ryzen 2200g STOCK
Asrock AB350 pro4
Ballistix crucial 2666 STOCK 8GB
Nvidia 960
500W Cooler master PSU
Cooler master hyper 212 evo

och datorn fungerar fint men så fort jag startar ett spel, tex overwatch som jag btw spelat på min tidigare maskin så startar datorn om. Ingen blåskärm eller nå den startar bara om.

Det jag tänkte först var PSU/Överhettnings problem men verkar inte vara något av de. och har testat att installerat om drivrutinerna flera gånger. HJÄLP SNÄLLA!

Nätdelen skulle kunna vara orsaken.

Permalänk
Medlem

Hade problem med spontana omstarter på min burk fram till nyligen. Ingen blåskärm, den bara bootade om. Först någon gång då och då, sedan allt mer ofta, både i idle och under load. Till slut kunde den starta om flera ggr på raken även i BIOS. Efter byte av nätagg har den skött sig.

Edit: Du skriver att du uteslutit PSU, innebär det att du provat med ett annat eller mätt upp det under last?

Permalänk

@Jalle64: Laddade ner 1709 windows 10, hörde att folk hade lyckats bra med det och ja nya drivrutiner till båda cpu och gpu

Permalänk

@DerpMcDerp: Japp men det konstiga är att den endast re-bootar när du spelar. körde en stresstest via AIDA 64 i en timme och stressade då hela systemet och aldrig något fel. När jag skrev det ang nätagget så menar jag att jag har använt mig av en kalkylator online och att det är samma PSU som satt i förra systemet vilket de krävde betydligt mer kräm pga en högt klockat processor och aldrig något fel där

Permalänk
Medlem

När du skriver "samma PSU som satt i förra systemet" - menar du det bokstavligt eller är det en ny av samma modell?

Att agget, när det fungerar som det ska, klarar att leverera en viss effekt är en sak. Men det ska klara av att hålla spänningen stabil även under snabba svängningar i belastningen. Stresstest lägger en rätt konstant last på maskinen, det kanske hanteras bättre än spel där lasten går upp och ner?

Min gamla PSU var en 80+ Guld-klassad kloss på 1kW, det nya ligger på 750W, båda är overkill för min maskin i dagsläget. Har du möjlighet att testa med en annan PSU så kan du vara säker. En kalkylator på nätet ger ingen fingervisning om det är något fel på just ditt exemplar.

När mina problem började så var det som du beskriver under ganska lång tid, men när det väl började gå utför ordentligt, då gick det rätt fort.

Permalänk
Medlem

Har du kört memtest?

Stresstestet må stressa men fyller den minnet?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lord_fahrim:

@Jalle64: Laddade ner 1709 windows 10, hörde att folk hade lyckats bra med det och ja nya drivrutiner till båda cpu och gpu

Vad jag hört och själv upplevt är att denna CPU körs ännu bättre med det senaste 18/03 W10 och har själv ett sådant system igång här hemma. Lite nya optimeringar för Ryzen tydligen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt, bara att köra Memtest omedelbums, går snabbt att sätta igång och eliminera en (ganska vanlig felorsak i dylika fall) sak ur felsökningen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

@DerpMcDerp: Japp bokstavligen samma, hmm jag det låter som att det skulle kunna ha något med det att göra. Vi kan ha fått det att fungera nu, har fungerat en hel dag nu utan några som helst fel ifall det fortsätter som det gör nu tills imorgon postar jag då vad som vi gjorde

Permalänk

@Commander: Stresstesten fyllde minnen också och ja har kört memtest

Permalänk

@Jalle64: Okej, ja ifall inget annat fungerar blir det en sista utväg att uppdatera Windows igen

Permalänk
Medlem

Står det något i Event Viewer (vet inte vad den heter på svenska)?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_fahrim:

@Jalle64: Laddade ner 1709 windows 10, hörde att folk hade lyckats bra med det och ja nya drivrutiner till båda cpu och gpu

Hade liknande fel på en maskin med en AMD Phenom X4 2.5 GHz. Hittade efter ett tag att den dog på ett visst ställe i 3DMARK. En kompis som köpt samma CPU + MK hade samma problem.

Visade sig att VRM:en på moderkortet gav spänningsspikar när lasten försvann/minskade, så kunde avhjälpa problemet genom att skruva ned cpu-core spänningen några snäpp.

Efter uppgradering till en Phenom-II X6 1090T så kunde jag köra stock, men spikarna var kvar.

Skulle rekommendera du kör nåt program som kan logga spänningarna och sen köra cinebench mm och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_fahrim:

Gjort de, har den nyaste versionen

Är det senaste officiella v4.70 bioset du flashat med?, finns nyare beta bios också.

[Beta] 4.83 2018/5/11 7.26MB

1.Update AMD PinnaclePI-AM4_1.0.0.2a
2.Improve NVIDIA VGA card compatibility when CSM is disabled.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk

@Bebben: Japp har kollat på det och hade något med LAN att göra men osäker ifall felet ligger där då det även händer vid offline spel

Permalänk

@SAFA: Hmm ja det låter faktiskt som att det skulle kunna vara något att kicka på

Permalänk
Permalänk

a

Permalänk
Medlem

Hur varmt blir CPU under stress? Har du kollat att det inte är kylnings problem? Ladda ner HWinfo och för att ha koll på temp medan du stresstestar cpu med Cinebench.

HWinfo
https://www.hwinfo.com/download.php

Cinebench
http://www.guru3d.com/files-details/cinebench-15-download.htm...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hejsan alla, hittade problemet. Det var en av PCI-e portarna på moderkortet som var trasiga vilket fick datorn att krascha vid hög grafiklast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_fahrim:

Hejsan alla, hittade problemet. Det var en av PCI-e portarna på moderkortet som var trasiga vilket fick datorn att krascha vid hög grafiklast

Trasig på viket sätt, rent mekaniskt i kontakten eller något annat?

Permalänk

@aliassund: antagligen någonstans på någon av de högre bussarna att kontakten där mellan porten och cpun är trasig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_fahrim:

Hejsan alla, hittade problemet. Det var en av PCI-e portarna på moderkortet som var trasiga vilket fick datorn att krascha vid hög grafiklast

Skrivet av Lord_fahrim:

@aliassund: antagligen någonstans på någon av de högre bussarna att kontakten där mellan porten och cpun är trasig

Kan även vara problem med CPU'n då vissa PCI-e kopplas direkt.
Skräp i sockeln kanske ? CPU'n inte riktigt nertryckt ?

Permalänk

@Svensktiger: tyvärr, testat att göra rent i och hjälpte inte. Tror heller inte de är cpun för ”ifall” PCI-e 3 controllern skulle sitta i cpun och inte på moderkortet så förklarar inte de varför det fungerar att köra med grafikkortet i den andra PCI-e3 dock med 4 banor

Permalänk
Medlem

Tippar att det skulle funka om du lägger in beta bios 4.83, står specifikt att det är förbättrad kompatibilitet med nvidia grafikkort vilket du kör med.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

99% säker att det är ramet. Testa byta/låna med en kompis.

Behöver inte vara fel på ramet men just din CPU/moderkort/ram leker inte väl ihop.

Varit med om det själv och bytta i princip hela datorn under ett år utan fixa problemen. Bytte till en annan ram modell av samma märke och hade aldrig mera några problem.

Kan tillägga att mina minnen gick igenom memtest86 flera ggr och även var dom problemet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro