Permalänk
Avstängd

Nätverksproblem

Hej!
Jag har ett lite märkligt problem på jobbet som jag inte hittat någon lösning på.
Vi har HP Z420 datorer med en mjukvara, vars license baseras på MAC-adressen på ett nätverkskort.
Datorerna har flera nätverkskort, så vi brukar välja vilket vi vill ha överst i prioriteringslistan, precis som denna guide förklarar.

Nu till själva problemet. Av någon anledning "hinner" inte Windows sortera korten i rätt ordning innan mjukvaran med licensen startar, vilket självklart skapar problem. Mjukvaran försöker identiviera licensen på fel MAC-adress.
Detta löser vi genom att lägga en fördröjning på uppstarten av mjukvaran. Det är inget jätteproblem, men vi brukar få öka succesivt så nu är vi uppe i ca 120 sekunder. Det verkar bli värre med tiden, så vi får öka lite ibland.
Vad kan detta bero på??

Permalänk
Medlem

Hade inte en bättre idé varit att kontakta tillverkaren av denna mjukvara och förklara läget för att sedan fråga dom vad en lösning till detta problem bör vara?
Ni betalar ju ändå för mjukvaran, klart ni ska få support då också.

Angående varför ni måste öka fördröjningen är svårt att säga med så begränsad mängd information. Finns listor med hundratals saker som kan göra att något går segare.
Börja att kolla loggar i Loggboken och se om allt står rätt till kanske?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske; men det är inte så simpelt att ni kan spoofa Mac addressen på de olika nätverkskorten..?

Jag antar nej; men värt ett försök.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

använder ni alla nätverkskorten? om inte, inaktivera alla utom ett

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

@Elghinnarisa: Tillverkaren vet om problemet och gör själva på samma sätt, att dom fördröjer uppstarten.
Det finns i dagsläget ingen annan lösning från dom.
Loggbokarna är kollade, inga rapporter i dom som har med detta att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeedarn:

Dum fråga kanske; men det är inte så simpelt att ni kan spoofa Mac addressen på de olika nätverkskorten..?

Jag antar nej; men värt ett försök.

Nja, då är nog fördröjningen en bättre lösning i dagsläget.
Det nätverk datorerna är i är även styrda på MAC-adressen, så då skulle man behöva ändra på IT-avdelningen också.

Permalänk
Avstängd

@Mr_Lazy: Njae, det gör vi faktiskt inte. Det är 4 kort som används, finns 1-2 kort som inte används. Kan vara värt att testa avaktivera dom. Tack för input!