Asus outlet, nytt skumt bolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av btr:

När man har en produkt utanför ett datorchassi så stoppar man in kortet där i. Då försvann det. Men om Chassit inte finns och datorleverantören säger att dem sålt 6000 datorer till komponenttillverkaren så får dem dessa kort skickade till sig. Vips så såldes dem löst istället. Vilket dem då helst inte bör göras. Men då dem ej får tag på komponenter k form av m2 disk eller cpuer så istället för att tappa 70% av sin försäljning så gör dem en ”fuling”. (En fuling är en gråzon mellan vit och svart.)

Skickades från m.sweclockers.com

Så det är alltså någon form av "gråmarknadskort". Tidigare skrev du att garanti gällde och att ASUS skulle stå för det. Tror du verkligen på det? Som jag förstått det så måste man normalt visa kvitto om man vill gå direkt till tillverkaren med garantiärenden. Har mycket svårt att tro att de skulle acceptera kort som skulle suttit i en färdmonterad dator. Det är ju knappast så att säljaren (du) har köpt korten genom legitima kanaler.

Permalänk
Medlem

@btr
Du får gärna svara på Screaming-Daemons inlägg

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så det är alltså någon form av "gråmarknadskort". Tidigare skrev du att garanti gällde och att ASUS skulle stå för det. Tror du verkligen på det? Som jag förstått det så måste man normalt visa kvitto om man vill gå direkt till tillverkaren med garantiärenden. Har mycket svårt att tro att de skulle acceptera kort som skulle suttit i en färdmonterad dator. Det är ju knappast så att säljaren (du) har köpt korten genom legitima kanaler.

Min inköpskanal hänvisade mig till denna info att leverantören för varje komponent är ansvarig för att hantera reklamationer och garantier för varje produkt. Men att den normala datortillverkaren i EU har detta som en service då en ”vanlig” konsument bara säger att min dator är trasig. Och då måste datortillverkaren avhjälpa felet genom att ra i. Datorn ta ut trasig komponent och ersätta med ny och sen skicka den trasig till tillverkaren. Medan om du köper ett grafikkort löst så är det direkt till tillverkaren man vänder sig. Med ett serienummer som står på kortet och på fraktsedeln från oss.

Tror du en leverantör som säljer 1 miljon korr om året har koll på var korten finns. Vem dem sålde
Det till osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av btr:

Tror du en leverantör som säljer 1 miljon korr om året har koll på var korten finns. Vem dem sålde
Det till osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan nästan garantera att dem har koll på vilka serienummer som gått vart.

Så dem hade fått Serienumret, kollat upp det och ser att det ska ha suttit i en dator vid försäljning och inte säljas löst.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Hej. Bra att du fick med en bild.
Jag är ingen HTML Guru och gjorde denna sida på 1 timma. Då vi har 5% förtjänst så ville vi inte lägga ner massa tid osv i onödan om inte intresse fanns. Och tur att vi inte slängde in 10.000 för någon som skulle göra den snyggare och bättre. Stavfel och särskrivning är lätt att det händer.
Varumärket som produkterna vi sålde var ROG strix och det nämns inte någonstans mer än i produktexten. Sidans namn A Swish outlet (a sus outlet).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Kan nästan garantera att dem har koll på vilka serienummer som gått vart.

Så dem hade fått Serienumret, kollat upp det och ser att det ska ha suttit i en dator vid försäljning och inte säljas löst.

Så Kurt köper en färdig HP dator på Mediamarkt med 1080 grafikkort. Detta kort vill han sälja då han inte behöver det. Detta är efter 1 månad. Då har kortet 3 års garanti. Så Patrik som köper det på blocket har ingen garanti nu eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av btr:

Min inköpskanal hänvisade mig till denna info att leverantören för varje komponent är ansvarig för att hantera reklamationer och garantier för varje produkt. Men att den normala datortillverkaren i EU har detta som en service då en ”vanlig” konsument bara säger att min dator är trasig. Och då måste datortillverkaren avhjälpa felet genom att ra i. Datorn ta ut trasig komponent och ersätta med ny och sen skicka den trasig till tillverkaren. Medan om du köper ett grafikkort löst så är det direkt till tillverkaren man vänder sig. Med ett serienummer som står på kortet och på fraktsedeln från oss.

Tror du en leverantör som säljer 1 miljon korr om året har koll på var korten finns. Vem dem sålde
Det till osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att de kommer att fråga efter kvitto för köpet, dels för att bekräfta inköpsdatumet och dels för att bekräfta att det är köpt genom legitima kanaler. Jag är inte direkt övertygad om att ett kvitto från "asus outlet" skulle duga...

Permalänk
Skrivet av btr:

När man har en produkt utanför ett datorchassi så stoppar man in kortet där i. Då försvann det. Men om Chassit inte finns och datorleverantören säger att dem sålt 6000 datorer till komponenttillverkaren så får dem dessa kort skickade till sig. Vips så såldes dem löst istället. Vilket dem då helst inte bör göras. Men då dem ej får tag på komponenter k form av m2 disk eller cpuer så istället för att tappa 70% av sin försäljning så gör dem en ”fuling”. (En fuling är en gråzon mellan vit och svart.)

Skickades från m.sweclockers.com

Allt du skrivit i den här tråden osar skumt, it doesn´t add up man. Jag vet inte om det är så att du inte riktigt kan få fram det du vill ha sagt eller om det något annat men ta det från en som jobbat med försäljning och inköp hela sitt yrkesverksamma liv. Det är inte så det funkar i verkligheten speciellt inte när det handlar om dessa volymer. Vi pratar stora volymer här och då görs det nogranna forecast, beställningsordrar osv. Inget företag wingar sånt här, det är alldeles för mycket pengar det handlar om. För att inte tala om att företaget ni köper utav förmodligen riskerar dryga böter genom att sälja kort som inte är avsedda för den vanliga marknaden utan är oem-kort eller liknande endast gjorda för att sättas in i datorer som sedan säljs.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag tror att de kommer att fråga efter kvitto för köpet, dels för att bekräfta inköpsdatumet och dels för att bekräfta att det är köpt genom legitima kanaler. Jag är inte direkt övertygad om att ett kvitto från "asus outlet" skulle duga...

Om asus nu har så bra koll så vet dem ju att kortet såldes ihop med en dator för x år sedan och då behövs inte kvitto.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av btr:

Så Kurt köper en färdig HP dator på Mediamarkt med 1080 grafikkort. Detta kort vill han sälja då han inte behöver det. Detta är efter 1 månad. Då har kortet 3 års garanti. Så Patrik som köper det på blocket har ingen garanti nu eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer alldeles utmärkt eftersom han inte har något kvitto på grafikkortet så blir både garanti och reklamation jobbigt för Patrik

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av btr:

Så Kurt köper en färdig HP dator på Mediamarkt med 1080 grafikkort. Detta kort vill han sälja då han inte behöver det. Detta är efter 1 månad. Då har kortet 3 års garanti. Så Patrik som köper det på blocket har ingen garanti nu eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen inte, nej. Normalt sett så är garanti ett åtagande mellan säljaren och köparen som inte följer med när man säljer något begagnat. Vissa tillverkare hanterar garantiärenden ändå, men de kommer garanterat att kräva att ett originalkvitto visas.

Permalänk
Skrivet av btr:

Så Kurt köper en färdig HP dator på Mediamarkt med 1080 grafikkort. Detta kort vill han sälja då han inte behöver det. Detta är efter 1 månad. Då har kortet 3 års garanti. Så Patrik som köper det på blocket har ingen garanti nu eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte claima garanti på separata delar på en dator som du slaktat och sålt i delar. En dator från en tillverkar har garanti på hela datorn i ett stycke i orört skick. Om det inte är så att du får sätta in fler hårddiskar osv. Det står vad du får modifiera i manualen.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Sötast
Skrivet av btr:

Hej.

Asuslogga? Du får nog förklara mer vart denna info ska funnits. Eller visats.
Vi hittade bilden som användes bakom produkterna som var grafikkort som en wallpaper under https://rog.asus.com/wallpapers# vilket bör vara till för alla att använda som bakgrund? Dock så ville vi inte att asus som logotype skulle vara med så detta kapades bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av btr:

Hej. Bra att du fick med en bild.
Jag är ingen HTML Guru och gjorde denna sida på 1 timma. Då vi har 5% förtjänst så ville vi inte lägga ner massa tid osv i onödan om inte intresse fanns. Och tur att vi inte slängde in 10.000 för någon som skulle göra den snyggare och bättre. Stavfel och särskrivning är lätt att det händer.
Varumärket som produkterna vi sålde var ROG strix och det nämns inte någonstans mer än i produktexten. Sidans namn A Swish outlet (a sus outlet).

Skickades från m.sweclockers.com

Hahahah men vafan, tror du att vi kommer att ta dig på allvar eller?
Varför ens sitta å hitta på överkomplicerade lögner när det är så fantastiskt tydligt!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hahahah men vafan, tror du att vi kommer att ta dig på allvar eller?
Varför ens sitta å hitta på överkomplicerade lögner när det är så fantastiskt tydligt!?

Men det var ju bara stavfel och särskrivningar ju?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av btr:

Om asus nu har så bra koll så vet dem ju att kortet såldes ihop med en dator för x år sedan och då behövs inte kvitto.

Skickades från m.sweclockers.com

Öhm, du menar alltså att om ASUS har koll så går det ok ändå då de vet att det skulle suttit in en färdig dator och att den säljaren borde ha returnerat kortet och inte en privatperson? Hur får du det att gå ihop? Oavsett så vet troligen inte ASUS NÄR datorn såldes och garantin började gälla, även om man vet vilken återförsäljare som har köpt in kortet. Således så kommer det fortfarande att krävas ett kvitto som visar när köpet genomfördes och där tror jag återigen att de kommer att reagera på om köpet gjordes genom "asus outlet", ett företag som utnyttjar deras varumärke och som de inte själva ligger bakom.

Permalänk
Skrivet av btr:

Min inköpskanal hänvisade mig till denna info att leverantören för varje komponent är ansvarig för att hantera reklamationer och garantier för varje produkt. Men att den normala datortillverkaren i EU har detta som en service då en ”vanlig” konsument bara säger att min dator är trasig. Och då måste datortillverkaren avhjälpa felet genom att ra i. Datorn ta ut trasig komponent och ersätta med ny och sen skicka den trasig till tillverkaren. Medan om du köper ett grafikkort löst så är det direkt till tillverkaren man vänder sig. Med ett serienummer som står på kortet och på fraktsedeln från oss.

Tror du en leverantör som säljer 1 miljon korr om året har koll på var korten finns. Vem dem sålde
Det till osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom har stenhård koll på exakt vart deras produkter hamnar, vilka säljkanaler osv. Sen vet dom kanske inte exakt vem slutkunden är om det inte är så att man registrerat produkten hos tillverkaren. Men det spelar ingen större roll då du som åberopar garantin måste kunna visa upp ett kvitto eller köpbevis.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Perfekt. Då var det ju tur att jag inte sålde några kort.

Tack för all info och bra lärdom man fått idag.

Kom ihåg. Om något låter för bra. Så är det sjukt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för dagens skratt! Det har varit en tuff vecka, men sådant här gör den lättare att klara av!

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av btr:

Perfekt. Då var det ju tur att jag inte sålde några kort.

Tack för all info och bra lärdom man fått idag.

Kom ihåg. Om något låter för bra. Så är det sjukt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Om det inte var en tänkt blåsning från din sida så låter det för mig som att det är du som håll på att bli blåst. Pengar i förskott för att köpa kort med villkor som inte stämmer. "Låter det för bra så..." gäller även för dig. Som sagts tidigare så finns det ingen vettig anledning för företaget i Holland att sälja via dig om det är legit. Är det inte legit så är det en riskabel affär, speciellt för dig som ska betala in dina kunders pengar i förskott och sedan förhoppningsvis få korten levererade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av btr:

Så Kurt köper en färdig HP dator på Mediamarkt med 1080 grafikkort. Detta kort vill han sälja då han inte behöver det. Detta är efter 1 månad. Då har kortet 3 års garanti. Så Patrik som köper det på blocket har ingen garanti nu eller?

Nej, Patrik täcks inte av någon tillverkningsgaranti. Kurt har säkert tillverkningsgaranti från HP, men HPs leverantör eller HP själva kommer inte täcka Patrik i garantiärenden. OEM-kort har inte samma garantivillkor som retailkort. Garanti är något helt frivilligt, både vad det gäller från säljaren och tillverkaren. Patrik har såklart ingen reklamationsrätt då Kurt säljer privat, och skulle Patrik ha köpt av dig skulle du ju ha lagt ner firman och kan därför inte göra reklamation mot dig.

Permalänk
Medlem

Affärsplanen var alltså att riska kundernas pengar med nåt skumraskbolag i Holland som säljer "försvunna grafikkort", tjäna en och en halv mille lite snabbt sen försvinna med pengarna? Inte gå in med en krona själv utan låta kunderna ta all ekonomisk risk, i gengäld tar man bara 5% profit.

Sen ha mage att komma med så dumma förklaringar som "a sus outlet", tror du vi är idioter? Fyfan hoppas Asus går till attack och statuerar ett exempel.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Permalänk
Medlem

OJ!

sus
sʌs/
BRITISHinformal
noun
suspicion of having committed a crime.
"he was picked up on sus"
historical
relating to or denoting a law under which a person could be arrested on suspicion of having committed an offence.
modifier noun: sus
"the sus law"

Permalänk
Hedersmedlem

*Det känns som att det mesta redan sagts och att det nu är en urspårning på gång... Tråd låst.*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...