Gäller konsumentköplagen eller tillverkarens pixelgarantivillkor vid pixelfel? *Utbruten tråd*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

@Pixlchaser: Läs artikeln igen båda parterna fick rätt kunden fick en liten ersättning för att företaget inte informerat tillräckligt bra att en LCD kan ha döda pixlar men ingen ny TV.

Har för mig att jag skrev delvis rätt (?). Samt har jag inte hävdat att kunden kan få en ny vara utan skrivit att man kan få helt eller delvis rätt, precis som jag skrev dvs. Det finns inte så många prövningar för pixelfel så att man kan säga att det banar för ett prejudikat direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Har för mig att jag skrev delvis rätt (?). Samt har jag inte hävdat att kunden kan få en ny vara utan skrivit att man kan få helt eller delvis rätt, precis som jag skrev dvs. Det finns inte så många prövningar för pixelfel så att man kan säga att det banar för ett prejudikat direkt.

Utdrag från din text

Nej det finns redan ett utdömande om pixelfel där återförsäljaren förlorade.
Du skrev att återförsäljare förlorade men det är inte riktigt sant då båda parterna fick rätt kunden fick en lite kompensation men fick inte byta till en ny TV.

Men om du inte informerar kunden på förhand att "pixelfel kan förekomma och är tillåtna enligt ISO..." så får du som kund antingen helt rätt eller delvis rätt.

Det är problematisk att du antyder att man kan få helt rätt av ARN när detta fall bevisar även om man inte informants om pixelpolicy så är delvis rätt det bästa man kan hoppas på.

Visst ifall man sitter med en skärm med döda pixlar men inte når upp till pixelgarantin så kan dra det inför ARN men i bästa fall så får man delvis rätt men helt rätt till ny skärm eller pengarna tillbaka kan man glömma ifall ARN dömer som de gjorde 2009.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

Utdrag från din text

Nej det finns redan ett utdömande om pixelfel där återförsäljaren förlorade.
Du skrev att återförsäljare förlorade men det är inte riktigt sant då båda parterna fick rätt kunden fick en lite kompensation men fick inte byta till en ny TV.

Men om du inte informerar kunden på förhand att "pixelfel kan förekomma och är tillåtna enligt ISO..." så får du som kund antingen helt rätt eller delvis rätt.

Det är problematisk att du antyder att man kan få helt rätt av ARN när detta fall bevisar även om man inte informants om pixelpolicy så är delvis rätt det bästa man kan hoppas på.

Visst ifall man sitter med en skärm med döda pixlar men inte når upp till pixelgarantin så kan dra det inför ARN men i bästa fall så får man delvis rätt men helt rätt till ny skärm eller pengarna tillbaka kan man glömma ifall ARN dömer som de gjorde 2009.

Jag förstår att du märker ord. Nu vann ju inte återförsäljaren för den delen. Hoppas du inte kände dig allt för vilseledd.

Det fallet som det refereras till har jag inte sett i helhet, varför jag skrev som jag skrev ovan. Allt handlar om vilken argumentation du för gällande felet. Alla fall är mer eller mindre unika men det uppfattas som att det sluppit undan din uppfattning eftersom du bestrider vad jag skriver.

I fallet som refereras till så nämns lite kort att kunden skulle visa hur allvarligt felet var för honom. Om man lyckas argumentera för att felet är tillräckligt allvarligt för det du ska nyttja produkten för så ser jag inte alls hur man inte får sitt case igenom. Hur ett sådant argument skulle se ut kan jag inte svara på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

Utdrag från din text

Nej det finns redan ett utdömande om pixelfel där återförsäljaren förlorade.
Du skrev att återförsäljare förlorade men det är inte riktigt sant då båda parterna fick rätt kunden fick en lite kompensation men fick inte byta till en ny TV.

Men om du inte informerar kunden på förhand att "pixelfel kan förekomma och är tillåtna enligt ISO..." så får du som kund antingen helt rätt eller delvis rätt.

Det är problematisk att du antyder att man kan få helt rätt av ARN när detta fall bevisar även om man inte informants om pixelpolicy så är delvis rätt det bästa man kan hoppas på.

Visst ifall man sitter med en skärm med döda pixlar men inte når upp till pixelgarantin så kan dra det inför ARN men i bästa fall så får man delvis rätt men helt rätt till ny skärm eller pengarna tillbaka kan man glömma ifall ARN dömer som de gjorde 2009.

Vad säger du när tillverkaren skickar tillbaka en ersättningsskärm med pixelfel (två subpixels) som i mitt fall? Detta gäller Eizo.

Permalänk

@Anders9110: I artikeln står det att kunden i det ärendet kunde inte, eller sket i, att återge på vilket sätt han tyckte att det var besvärande med en död pixel. Grundtanken här verkar vara om det orsakar besvär vid användandet.
(Ska man vara lite rolig så kan man förstå att han inte fick en ny TV för att dataskärmen hade en död pixel.)
Det finns andra ärenden hos ARN där pixelfelet har suttit mitt i skärmen, där fick kunden helt rätt.
Finns även ärenden då butiken har fått rätt vid flera pixelfel.

Permalänk
Medlem

@anon114264: Du får fråga tillverkaren ifall skärmen ska bytas ut och de inte godkänner det p.g.a att skärmen hamnar under tröskelvärdet så kan du ta det till ARN men du vinner förmodligen inte fast ett försök skadar aldrig då ARN är gratis.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

@Anders9110: I artikeln står det att kunden i det ärendet kunde inte, eller sket i, att återge på vilket sätt han tyckte att det var besvärande med en död pixel. Grundtanken här verkar vara om det orsakar besvär vid användandet.
(Ska man vara lite rolig så kan man förstå att han inte fick en ny TV för att dataskärmen hade en död pixel.)
Det finns andra ärenden hos ARN där pixelfelet har suttit mitt i skärmen, där fick kunden helt rätt.
Finns även ärenden då butiken har fått rätt vid flera pixelfel.

Kan du länka till besluten hittar inte de på ARN hemsida?

Skulle gissa att mitt i skärmen ljusa pixlar ger kunden rätt men mörka subpixlar och vid sidan eller avgörs till återförsäljarnas fördel.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

@Anders9110: Jag hade det i huvudet för jag har diskuterat detta förut förmodligen i detta forum. Skulle gissa på att den gamla webbarkivet hos ARN tas bort allteftersom. Om du mailar dem och ber om ett specifikt ärende "pixelfel", "dataskärm" och "kunden fått rätt" så får du nog tre-fyra pDF:er med olika ärenden. Det bör gå att snoka fram vad det är de vill höra rent konkret, förmodligen är det exakt så som du säger.