Noclip går bakom kulisserna på utvecklingen av Fallout 76

Permalänk
Melding Plague

Noclip går bakom kulisserna på utvecklingen av Fallout 76

Dokumentären om Bethesdas historia följs upp av en ny del om Fallout 76, där det berättas mer om utvecklingen av spelet samt bekräftas att det får mikrotransaktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

att det får mikrotransaktioner.

Hepp det där kommer inte folk gilla...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Mikrotransaktioner gör mig inte så mycket om det bara är kosmetiska grejer. Men typen av spel tilltalar mig inte alls. Detta blir första Fallout (förutom Tactics) jag troligtvis står över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

"Mikrotransaktioner" och "Endgame"
*suck*
(förutom det tidigare kända "multiplayer")

Min subjektiva åsikt: Börjar luta åt att de kanske borde ta bort "Fallout" i titeln. :/

Permalänk
Avstängd

@anon257891 Fallin 76.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Enligt Bethesda är mikrotransaktioner något de behöver ha för att kunna erbjuda nedladdningsbart innehåll och uppdateringar, vilka ska vara helt gratis."

Om man behöver förlita sig på att folk ska betala för saker för att ens uppdatera spelet känns det som om man är väldigt fel ute. Först ska man ta fullpris och sen ska folk ändå pytsa in med mer deg. Om det hade varit förtydligat att det är för att finansiera ytterligare innehåll och uppdateringar efter den planerade tiden på säg, två år, där man har utlovat fyra stora uppdateringar eller dylikt - då låter det mer rimligt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det här låter mer och mer fel ju mer man får höra om det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

får hoppas mikrotransaktionerna inte är "in your face" och diskreta om dom måste ha sådant med.

får se hur det blir man kanske bara har ett enda standard skin och måste köpa något annat vilket skulle kännas som ett ofärdigt spel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket spoilervsrning på den trailern. Jag såg bara första hälften.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

De skriver ju specifikt att det man kan välja att betala för går även att få igenom spelet. Förstår inte varför folk blir så upprörda över valfria mikrotransaktioner som bara är kosmetika, hamnar det någon annanstans i förlängningen är det väl läge att beklaga sig då istället för att irritera sig i förväg, för säkerhets skull.

Heller inte varför det kräks över att det inte ser ut som NI tycker att Fallout ska vara, varken 3 eller 4 är speciellt likt Fallout heller.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

"Mikrotransaktioner" och "Endgame"
*suck*
(förutom det tidigare kända "multiplayer")

Min subjektiva åsikt: Börjar luta åt att de kanske borde ta bort "Fallout" i titeln. :/

Oroar mig också, låter lite mmo grindfest i vissa drag och mikrotransaktioner tilltalar ju aldrig direkt. Förhoppningsvis har de en fallout kvalitet på storyn dock så man kan uppskatta den i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Mer Failout 76

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Bra dokumentär dock inget spel jag är intresserad av tyvärr. Hoppas på Starfield samt Fallout 5 om det nu kommer någon gång och då med helt ny spelmotor annars köper jag det inte...Spelen ligger dock förmodligen flera år fram i tiden...så ser fram emot Doom Eternal, Metro Exodus samt Cyberpunk 2077 innan dess.

Permalänk
Medlem

Om spelet inte får en bra 1-player storyline köper jag först vid 200 kronors-nivån.

Lärde mig läxan med the Division.
Ibland svårt att särskilja dynga från riktiga spel nu för tiden.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

"Enligt Bethesda är mikrotransaktioner något de behöver ha för att kunna erbjuda nedladdningsbart innehåll och uppdateringar, vilka ska vara helt gratis."

Om man behöver förlita sig på att folk ska betala för saker för att ens uppdatera spelet känns det som om man är väldigt fel ute. Först ska man ta fullpris och sen ska folk ändå pytsa in med mer deg. Om det hade varit förtydligat att det är för att finansiera ytterligare innehåll och uppdateringar efter den planerade tiden på säg, två år, där man har utlovat fyra stora uppdateringar eller dylikt - då låter det mer rimligt.

Lite konstigt tänk kan jag tycka när det kommer till moderna AAA-spel.
Vi kan ta GTA 5 som exempel, det kostade 265 miljoner USD att skapa, det innebär att dom lär sälja 4,266,666~ kopior av spelet (60$) för att gå +/- 0 ens. Nu kostade GTA5 väldigt mycket pengar att skapa, men det är inte ovanligt att stora AAA-spel uppgår över 100 miljoner USD för utvecklingen. Att då som publicerare och investerare bara gå +/- 0, det är helt enkelt inte tänkbart eller acceptabelt.

Så inte nog med att spelet lär skeppa flera miljoner kopior på släppdatum, spelet skall även underhållas i form av patchning, servrar, support/annan personal, utveckling av nytt material o.s.v.
Det behövs helt enkelt pengar utöver själva spelets grundkostnad, inte bara för att fortsätta stödja spelet, men även för att studion/publiceraren ska gå med vinst.

Dessutom så pratar dom om att spelet kommer få flera små uppdateringar t.ex. i form av events, medan det kommer komma störra uppdateringar med större mellanrum - Allt detta gratis för samtliga spelare.
Så personligen har jag inga som helst problem med en kosmetisk shop om det innebär att man får saker som faktiskt berör spelet gratis

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Sötast

Jag var rätt negativt inställd till 76 med tanke på vad som hände med F4, men efter videon så är jag försiktigt hoppfull.

Lite besviken att höra att de behåller motorn och tar nätkod kod från Quake och injicerar den. Fan på tiden att de dumpar motorn på tippen där den hör hemma och börjar på ny kula.

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Snackar du om? Ca130m USD kosta det. Sen att de valde att marknadsföra för mer än utvecklingskostnaden kan ju bara ses som idioti (som spelarna får betala för och reklamfirmorna älskar).
Spelet har för övrigt genererat 6 miljarder sek i ren vinst sen släppet. Men visst, det måste vara jävligt tufft rent ekonomiskt för dem.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Yatagarasu:

Lite konstigt tänk kan jag tycka när det kommer till moderna AAA-spel.
Vi kan ta GTA 5 som exempel, det kostade 265 miljoner USD att skapa, det innebär att dom lär sälja 4,266,666~ kopior av spelet (60$) för att gå +/- 0 ens. Nu kostade GTA5 väldigt mycket pengar att skapa, men det är inte ovanligt att stora AAA-spel uppgår över 100 miljoner USD för utvecklingen. Att då som publicerare och investerare bara gå +/- 0, det är helt enkelt inte tänkbart eller acceptabelt.

Så inte nog med att spelet lär skeppa flera miljoner kopior på släppdatum, spelet skall även underhållas i form av patchning, servrar, support/annan personal, utveckling av nytt material o.s.v.
Det behövs helt enkelt pengar utöver själva spelets grundkostnad, inte bara för att fortsätta stödja spelet, men även för att studion/publiceraren ska gå med vinst.

Dessutom så pratar dom om att spelet kommer få flera små uppdateringar t.ex. i form av events, medan det kommer komma störra uppdateringar med större mellanrum - Allt detta gratis för samtliga spelare.
Så personligen har jag inga som helst problem med en kosmetisk shop om det innebär att man får saker som faktiskt berör spelet gratis

Det är ju faktiskt t.o.m. ännu värre än din kalkyl. Speltillverkaren och utgivaren får ju knappast de där $60 rätt ner i fickan Det är butiker, distributörer, logistik och en massa andra mellanhänder som ska ha sin del av kakan. Så du får nog räkna med kanske.. max $30 beroende på hur exemplaren blev sålda (fysiska kopior eller online)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Lite konstigt tänk kan jag tycka när det kommer till moderna AAA-spel.
Vi kan ta GTA 5 som exempel, det kostade 265 miljoner USD att skapa, det innebär att dom lär sälja 4,266,666~ kopior av spelet (60$) för att gå +/- 0 ens. Nu kostade GTA5 väldigt mycket pengar att skapa, men det är inte ovanligt att stora AAA-spel uppgår över 100 miljoner USD för utvecklingen. Att då som publicerare och investerare bara gå +/- 0, det är helt enkelt inte tänkbart eller acceptabelt.

Så inte nog med att spelet lär skeppa flera miljoner kopior på släppdatum, spelet skall även underhållas i form av patchning, servrar, support/annan personal, utveckling av nytt material o.s.v.
Det behövs helt enkelt pengar utöver själva spelets grundkostnad, inte bara för att fortsätta stödja spelet, men även för att studion/publiceraren ska gå med vinst.

Dessutom så pratar dom om att spelet kommer få flera små uppdateringar t.ex. i form av events, medan det kommer komma störra uppdateringar med större mellanrum - Allt detta gratis för samtliga spelare.
Så personligen har jag inga som helst problem med en kosmetisk shop om det innebär att man får saker som faktiskt berör spelet gratis

Fallout 4 hade sålt över 14 miljoner exemplar redan vid launch så det lär knappast vara några problem
för Bethesda att göra en bra vinst på Fallout 4 utan mikrotransaktioner.
https://www.gamespot.com/articles/fallout-4-surpasses-skyrim-...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Blir nog ett Fallout jag står över. Inget av de 3D Fallout som släppts (eller tes spel för den delen) är särskilt roliga utan moddar i min mening. Always online, kosmetiska köp och sådant - näe - inget för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

Om spelet inte får en bra 1-player storyline köper jag först vid 200 kronors-nivån.

Det kommer inte få någon 1-player story line. Det kommer vara som alla andra MMO'n. Du kan göra quests, i grupp, eller ensam. Det är exakt samma "story" oavsett. Och eftersom det kommer vara tvingad PvP, så ska du göra dina låglevel äventyr medan folk springer runt och dödar dig bara för att det är "kul" att trolla noobsen.

Nä, jag kommer garanterat skippa det här. På samma sätt som jag skippat alla andra stora MMO'n. Det verkar dock som om Bethesda insett att MMO inte är en lösning de någ alla kunder med, och man fortsätter släppa spel i huvudserien trots MMO't. Jag tänker på Elderscrolls, men man kan ju hoppas att de gör motsvarande för Fallout.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fissure:

@Yatagarasu: Snackar du om? Ca130m USD kosta det. Sen att de valde att marknadsföra för mer än utvecklingskostnaden kan ju bara ses som idioti (som spelarna får betala för och reklamfirmorna älskar).
Spelet har för övrigt genererat 6 miljarder sek i ren vinst sen släppet. Men visst, det måste vara jävligt tufft rent ekonomiskt för dem.

Det är ju inga konstigheter att man väljer att marknadsföra sina produkter? Marknadsföring tillhör ett spels budget, helt enkelt så det funkar när man räknar vad en produkt har kostat oavsett bransch egentligen.
Ta Beats som exempel, vill minnas att jag läste att 70%+ av deras budget går till marknadsföring (ska leta reda på källan, återkommer).

Sedan att spelet gått otroligt bra är en helt annan femma, det kunde lika gärna ha gått som det gjorde för StarWars Battlefront II. Målet är ju att lyckas med just det GTA5 har gjort, ur en publicerares och investerares perspektiv.

Skrivet av Xyborg:

Det är ju faktiskt t.o.m. ännu värre än din kalkyl. Speltillverkaren och utgivaren får ju knappast de där $60 rätt ner i fickan Det är butiker, distributörer, logistik och en massa andra mellanhänder som ska ha sin del av kakan. Så du får nog räkna med kanske.. max $30 beroende på hur exemplaren blev sålda (fysiska kopior eller online)

Mjo, mitt räkneexempel var väldigt hårddraget mest för att framföra en poäng.
Utöver den ovanstående kostnaden jag skrev så lär man som du säger även räkna med att portaler så som Playstation Store, Steam o.s.v. tar 30% av försäljningen, sedan fysiska butiker så som GameStop/Webhallen ska även gå med vinst, så där säljs spelen (från studion/publ) med ännu mindre marginaler.

Sedan har vi reor (på PC) redan 6-8 månader efter ett släpp, så igen ryker marginaler.
Så du är helt klart inne på rätt spår!

Skrivet av ThunderboltDrgn:

Fallout 4 hade sålt över 14 miljoner exemplar redan vid launch så det lär knappast vara några problem
för Bethesda att göra en bra vinst på Fallout 4 utan mikrotransaktioner.
https://www.gamespot.com/articles/fallout-4-surpasses-skyrim-...

Vi kan räkna på 20 miljoner exemplar sålda (siffra som dök upp på GameSpot) med en baslinje på 60$.
60$ x 0.7 = 42$ (digitala portaler)
Nu har jag inte logistik, exakt kostnad för inköp för butiker o.s.v. men vi kan säga att GameStop köper in spelen för runt 20-25$.

Vi tar sedan ett medelvärde på det, så i runda slängor så tjänar utvecklaren/publiceraren 32.5$ per kopia som sålts för fullpris. Då med ovanstående exempel om att Fallout 4 skulle kostat minst 100M$ att utveckla & marknadsföra(som referens kostade Skyrim ungefär 90M$), man har skeppat 20M kopior, då har man gjort en knapp vinst om 550M$ (brutto). Nu har jag inte ens räknat med reor och kostnader som kommer efter spelet har släppts, så som personal, servrar, lokaler o.s.v.

Igen, jag drar bara estimerade siffror här men tycker ändå det målar upp en rätt bra bild. All 'vinst' (netto) som görs går inte direkt tillbaka till spelet, utan aktiägare ska ha utdelning, investerare vill ha tillbaka pengar med ränta. Utöver alla pengar som ska täcka upp kostnaden för utveckling/marknadsföring, aktieägare/investerare etc. så ska pengarna räcka för att finansiera nästkommande titel.

Säger inte att dom inte tjänar en massa pengar, men det är betydligt mindre än vad folk verkar vilja tro att det är.

Edit: Ändrade upplägg och fixade struktur.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

Om spelet inte får en bra 1-player storyline köper jag först vid 200 kronors-nivån.

Om det inte får bra "solo" storyline och PVE så köper jag först vid... ingen nivå. Inte ens om jag skulle få betalt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Neeeej de fortsätter med effing GameBryo!