Soffgaming – Jonas och Emils jakt på en vettig vardagsrumsupplevelse för PC-spel

Permalänk
Melding Plague

Soffgaming – Jonas och Emils jakt på en vettig vardagsrumsupplevelse för PC-spel

PC-spelande i vardagsrummet utan kompromisser är många nördars våta dröm. Jonas och Emil har båda försökt nå soffnirvana med hjälp av hemmabyggen och noga utvalda komponenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på diskussionen kring tangentbord. Det påpekades att borden va lite breda men att Corsair har släppt en modell med egen kommunikationslösning. Jag gjorde en koll på prisjakt. Vad är det för fel på "Corsair Gaming K63 Wireless Cherry MX Red"? Den är blåtand. Har inga extra knappar på sidan. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4644134

Sedan tänker jag på val av mus. Trodde faktiskt någon skulle kommentera MX Master av Logitech. Sjukt skön mus. Har en sån på kontoret hemma. Skulle inte en sån kunna vara ett alternativ också? Priset där lite mer humant än vad G900 kostar. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4354038

I övrigt så ska jag nog fixa något liknande till mitt hemmabiorum.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av radx:

Jag tänkte på diskussionen kring tangentbord. Det påpekades att borden va lite breda men att Corsair har släppt en modell med egen kommunikationslösning. Jag gjorde en koll på prisjakt. Vad är det för fel på "Corsair Gaming K63 Wireless Cherry MX Red"? Den är blåtand. Har inga extra knappar på sidan. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4644134

Corsair K63 släpptes senare vid det tillfället var egentligen enda kommersiella alternativen Corsair Lapdog, Roccat Sova (båda trådade) och Razer Turret (trådlös och smidig, men mer lik ett mediatangentbord än för gaming, samt att den inte släpptes i Sverige tror jag)

Skickades från m.sweclockers.com

La till lite mer info om Razer Turret
Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

Kul tema! Jag kör RF-tangentbord och har inga påtagliga latenser. Så för alla som inte har problem med störningar så kan jag inget annat än att rekommendera RF över blåtand.

Gillar för övrigt att jonas är öppen med att han skitit i kopphållarna på sin soffa! Trodde hans primära perversion var gamla chassin. Typ antec p182 m.fl.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield + en PC med Geforce 1080ti på samma nätverk löser soffspelandet på ett bra sätt. Jag kan streama mina PCspel genom GameStream-funktionen. Funkar riktigt bra till vår 4K-tv.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av radx:

Jag tänkte på diskussionen kring tangentbord. Det påpekades att borden va lite breda men att Corsair har släppt en modell med egen kommunikationslösning. Jag gjorde en koll på prisjakt. Vad är det för fel på "Corsair Gaming K63 Wireless Cherry MX Red"? Den är blåtand. Har inga extra knappar på sidan. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4644134

Sedan tänker jag på val av mus. Trodde faktiskt någon skulle kommentera MX Master av Logitech. Sjukt skön mus. Har en sån på kontoret hemma. Skulle inte en sån kunna vara ett alternativ också? Priset där lite mer humant än vad G900 kostar. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4354038

I övrigt så ska jag nog fixa något liknande till mitt hemmabiorum.

Corsair K63 tas upp i segmentet där vi diskuterar vilka uppgraderingar/ändringar vi hade velat göra med respektive lapboard-bygge. Tror att jag kommer att göra en byte till K63 på sikt faktiskt för att slippa blåtandslatenserna.

MX Master använder jag dagligen på kontoret som bruksmus. Tycker dock personligen att den är något tung för spelande samtidigt som det inte är särskilt hög prioritet när det kommer till låga latenser vid den trådlösa överföringen. Extremt subjektivt dock, då jag känner folk som använder den för soffgaming.

Permalänk
Master of Overkill

Logitech G613 Wireless Mechanical Gaming Keyboard

Allll the way!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

För mig fungerar Steam Controller helt utmärkt för detta syftet, kombinerat med ett litet tangentbord i handkontroll storlek (från Kjell Co tror jag) så har jag täckt upp allting.

Lite strul att få igång SCn i spel som Sea of Thieves (kan vi ju tacka Microsoft för, dumma UWP...), men det går med lite jobb och tredjeparts mjukvara. Förutom det fungerar det helt perfekt dock.

Efter lite övning har skulle jag säga att jag lyckats få ca 80% av den träffsäkerhet jag har med mus i FPS. Gäller bara att tänka om lite med SC, använda inbyggda gyrot för finliret med siktet och inte greppa kontrollen så hårt som man hade gjort med en Xbox/PS kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag tänkte på diskussionen kring tangentbord. Det påpekades att borden va lite breda men att Corsair har släppt en modell med egen kommunikationslösning. Jag gjorde en koll på prisjakt. Vad är det för fel på "Corsair Gaming K63 Wireless Cherry MX Red"? Den är blåtand. Har inga extra knappar på sidan. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4644134

Sedan tänker jag på val av mus. Trodde faktiskt någon skulle kommentera MX Master av Logitech. Sjukt skön mus. Har en sån på kontoret hemma. Skulle inte en sån kunna vara ett alternativ också? Priset där lite mer humant än vad G900 kostar. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4354038

I övrigt så ska jag nog fixa något liknande till mitt hemmabiorum.

Jag har Corsair Gaming K63 Wireless Cherry MX med medföljande lapdog men sitter tyvärr i en fåtölj och där är den för bred så sitter med tangentbordet direkt i knät och just MX Master av Logitech på ett litet bord. Problemet med Corsair Gaming K63 Wireless och om man kör deras wifi-dongle så är räckvidden usel. 1 meter med usb-förlägnare går bra men 2 meter är ostadigt.

Sedan har vi Corsair Utility Engine som jag ser som ett sorgebarn. Får ibland stänga ner programmet för att tangentbordet ska få kontakt. Sedan kan man starta programmet igen och hoppas på det bästa. Kollat i Corsair forum och Corsair Utility Engine har haft lite problem sedan 2014: Corsair Utility Engine, no device detected

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Riktigt kul video!
Jag insåg precis som ni att jag var tvungen att göra något åt samma problem. Under åren som jag bott hemma har jag alltid haft min TV som arbetsplats, främst eftersom rummet och dess möblering inte tillåter ett skrivbord med datorskärm. De första åren satt jag hör och häpna med IKEAs laptopbord där mus och tangentbord fick samsas om det minst sagt begränsade utrymmet.

Efter ett tag kände jag att det var nog och började leta efter en mer ergonomisk lösning. Det var även tvunget att vara något helt trådlöst, då jag inte vill snubbla över kablar som hänger över halva rummet. Resultatet ser ni nedan.

En täckskiva för kök och fyra ben från IKEA tillsammans med en hörlurshållare blev alldeles perfekt, sett till den yta jag behövde för kringutrustningen. Musmattan är ett Corsair MM200 som jag skar till på bredden efter täckskivan. Bordet står riktigt stabilt och är bra i höjd sett till den schäslong jag sitter i, givetvis även den från IKEA

OfT, ledsen för kassa bilder, finns utrymme för förbättring!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Laptop på atlasbok och musmattan direkt på soffan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om nu musen gärna stucker iväg utanför med en hård matta skulle det inte då bara lätt att ta en hård som är lite mindre an vad som behövs och skära ut från en mjuk i samma tjocklek som då sitter runt kanterna de sista 5mm som en broms. kan tänka mig att man kanske bara har den ramen utanför och till höger så att musen inte kan gå vänster pga tangentbordet, åka av upp eller höger om man bara ska flytta sig lätt i soffan och ner får den hamna i knät bara för att slippa ha två kanter mot armen/handleden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Spelar aldrig i soffan då Frugan alltid stjäl den apparaten så får hålla mig till datorn vid skärmen.
Skulle jag börja spela med datorn som används vid tv'n då får jag nog stoppa i ett grafikkort med då den kör på den inbyggda Intelgrafiken.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Använder själv en roccat sova ihop med en trådad g403. funkar super men det vore såklart enklare med trådlöst. när jag inte spelar på datorn använder jag en logitech k400r. byggde min en ganska kraftfull htpc se sign.
Då jag inte har plats med en datorhörna så fungerar min htpc som min enda stationära dator. Min tv används till 95% av tiden som pc monitor.

Edit: kan även inflika att jag vid spelande använder trådlöst headset. razer manowar.
Är rätt så nöjd med min setup men en förbättring hade som sagt varit trådlös lapboard där man kan ansluta en trådad mus till tangenbordet via usb sen skicka allt trådlöst (tgb + mus) som en trådlös anslutning. Fördelen hade varit att du då bara har en enhet att ladda och så slipper man tappa musen i backen då den glider av och blir istället räddad av kabeln.
Tv-aparater med högre uppdaterings frekvens hade också trevligt.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Inofficiell ambassadör

En skärm enligt Nvidias BFG-display koncept, och sen bygga in "kontorsdatorn" i signaturen i TV-bänken. Det hade varit drömmen. Men nu har frugan första, andra och tredje tjing på TV-soffan så att jag skulle domdera in och sitta och spela där också är nog inte det bästa för husefriden Jag får fortsätta lira på "kontoret".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Logitech G613 Wireless Mechanical Gaming Keyboard samt en G603 mus.

Funkar väldigt bra att sitta i soffan med skrivbordet tangentbordet i knäet (väldigt långt, tungt tangentbord). Sen kör jag musen på min gamla Surface Pro som jag inte vetat vad jag skall göra med. Lägger en musmatta på tangentbords sidan (type cover) så musmattan ligger still.

Blir en väldigt skön position när soffan är i "recliner mode."

Skrivbord i knäet är tungt...
Permalänk
Medlem

jag kör en intel NUC och kör inhouse streaming med steam fungerar skitbra med en XBOX kontroll till det nackdelen jag har hittat här är att det inte går att streama Windows Store spel vilket suger...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Någon som testat en trådlös USB hub för mus och tangentbord? Har en couchmaster och mus/tangentbord jag är nöjd med bara att de är trådade som är problemet.

@Oneone De flesta windows store spelen kan du ju lösa genom att köpa en Xbox one och antingen spela direkt på eller strömma från till din nuc

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jag kör en intel NUC och kör inhouse streaming med steam fungerar skitbra med en XBOX kontroll till det nackdelen jag har hittat här är att det inte går att streama Windows Store spel vilket suger...

Kör samma lösning.
Lägg till exe filen för windows store spelet som non-steam game i Steam så kan du spela på fint sen, så gör jag med t ex spel från GOG eller Origin.

EDIT: var inte så enkelt tydligen med UWP, men det var ganska straight forward ändå, se denna tråd:
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/4n2ypm/add_windows...

Permalänk
Medlem

Steam controller till spelandet och mobil/unified remote för att styra/surfa/skriva på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaakz:

Kör samma lösning.
Lägg till exe filen för windows store spelet som non-steam game i Steam så kan du spela på fint sen, så gör jag med t ex spel från GOG eller Origin.

EDIT: var inte så enkelt tydligen med UWP, men det var ganska straight forward ändå, se denna tråd:
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/4n2ypm/add_windows...

testat alla möjliga lösningar för UWP pluss den där, försökte få igång Gears 4 i typ en hel dag, kom så långt att jag får ljud men ingen bild... hehe får testa igen kanske fungerar med 1803

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag kör också med K63 wireless och G900 på ett hyllplan i knät, funkar kanon (spelar bara i soffan med htpc i tv-bänken).
Bytte från lång kabel över vardagsrumsgolvet till trådlös frihet, no regrets!

Väntar bara på att 1080Ti ska återgå till vettiga priser eller att nya generationen släpps för att kunna spela i 4K.

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem

Kul grej med bra tillhörande video! Från att ha varit mer soff/konsolspelare i många år känner jag numera att det det blir mer premium med en rejälare burk+bildskärm med allt trådat i eget rum.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Här är den berömda kabeln som alla behöver. Sen är det bara att koppla in ett Logitech K400 och 360-dongeln och köra

Visa signatur

AMD 5800X Asus TUF B550-PLUS Asus GeForce GTX 1070 Strix AOC Agon AG271QG 16GB Corsair Vengeance 3600MHz Fractal Design Newton R3 600W Fractal Design Define R4 Asus Xonar Essence STX Philips Fidelio X1 Ducky Shine MX Blue Razer Naga

Permalänk
Medlem

Haha! Skrattade högt när Emil började ranta om långa HDMI-kablar i ens lilla etta. Igenkänningsfaktorn var hög

Permalänk

Kul video, men inget tal om hur TV:n påverkar latenser (input lag)? Det borde också spela roll, liksom det gör på en bildskärm till datorn. En TV med seg ”input lag” plus kommunikation över Bluetooth blir kanske inte så bra. ”Game Mode” på TV:n brukar hjälpa, men det skiljer ju ändå en hel del mellan olika TV-modeller.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Dom nämner det väl i all hast. Jonas pioneer har en inputlag på ca 56ms om jag inte missminner mig. Det är rätt påtagligt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jag kör en intel NUC och kör inhouse streaming med steam fungerar skitbra med en XBOX kontroll till det nackdelen jag har hittat här är att det inte går att streama Windows Store spel vilket suger...

Samma här. Alla spel är kanske inte perfekt för det med latency och allt. Överraskande nog så funkar det bra över trådlöst också så länge man klarar sig undan störningar vilket inte alla ens kan. Självklart bara alternativ om man har en gamingrig någonstans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ett allt i allo rum med dator, tv, stereo samt soffa och soffbord. Spelar gör jag vid och på datorn. Ofta tittar jag på tv samtidigt som jag sitter vid datorn (typ 45 graders vinkel mellan tv-skärm och datorskärm).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag har ett allt i allo rum med dator, skrivbord, tv, stereo samt soffa och soffbord. Spelar gör jag vid och på datorn. Ofta tittar jag på tv samtidigt som jag sitter vid datorn (typ 45 graders vinkel mellan tv-skärm och datorskärm). Skulle inte kunna tänka mig att ha dator och tv i skilda rum.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p