Permalänk
Medlem

NZXT Kraken X62 felmonterad?!

Tjena!

Jag gjorde en liten miss när denna skulle monteras och satte den upp och ner så att texten är upp och ner helt enkelt så jag har 3 frågor...

Jag antar att det inte spelar någon roll att den sitter upp och ner?

Om jag vrider den, kan jag använda samma kylpasta utan att göra något? Spelar det någon roll om datorn har vart startad eller ej isåfall? (Inte startat ännu)

/M

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

ahhh den klassiska.. Minns när jag skulle montera min. Då hade jag tittar på reviews på youtube så mycket innan att jag hade blivit varnad flera gånger om. Montera inte upp o ner!

Jag tror du kan bara lyfta av vrida och sätta tillbaka. Spelar ingen roll att du startat datorn och du behöver troligen inte byta kylpasta eller nåt.

Men invänta några fler svar innan du kör. Jag kanske har fel om kylpastan men tror inte de

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Mystah: Bara vänd på den snabbt.
Vill du vara mer säker utan att behöva byta pastan så blås rent runt om först.

Die hard coolermasterextravaganzadeluxefolk kommer säga byt pasta. Vilket inte är fel. Men lär inte behövas.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Mystah: Bara vänd på den snabbt.
Vill du vara mer säker utan att behöva byta pastan så blås rent runt om först.

Die hard coolermasterextravaganzadeluxefolk kommer säga byt pasta. Vilket inte är fel. Men lär inte behövas.

Well det handlar ju tyvärr om att det kan förekomma luft och därför bli luftfickor i pastan vilket resulterar i sämre kontakt och sämre temps. Jag hade bytt utan att blinka, men det är jag de.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Gyhlen: Visste att minst en skulle dyka upp i tråden ^^

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Well det handlar ju tyvärr om att det kan förekomma luft och därför bli luftfickor i pastan vilket resulterar i sämre kontakt och sämre temps. Jag hade bytt utan att blinka, men det är jag de.

Mvh
Marcus

Fast om han aldrig lyfter pumpen/blocket från cpu'n utan enbart vrider den efter att ha lättat på skruvarna då?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag vände den nu så får jag se vad tempsen blir sedan...

MEN en fråga till, jag har ett MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC moderkort och där finns ett CPU_FAN1 fläktuttag och PUMP_FAN1, gissar att kylarn ska kopplas till sistnämnda eller spelar det mindre roll?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Pumpen brukar man köra på en konstant hastighet så du kan i teorin koppla den till vilket uttag du vill så länge du kan ställa strömmen så den snurrar över tiden.

Är du osäker så kolla manualen till ditt mobo.

Permalänk
Medlem

Oftast ingen fara att återanvända Kylpasta så länge den är färsk. Får du dåliga temperaturer är det bara att skaffa ny pasta.

Skrivet av Mystah:

Jag vände den nu så får jag se vad tempsen blir sedan...

MEN en fråga till, jag har ett MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC moderkort och där finns ett CPU_FAN1 fläktuttag och PUMP_FAN1, gissar att kylarn ska kopplas till sistnämnda eller spelar det mindre roll?

Uttag märkta "aio" "pump" och liknande brukar spänningen vara fast på 12v och klara av högre strömstyrka.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Fast om han aldrig lyfter pumpen/blocket från cpu'n utan enbart vrider den efter att ha lättat på skruvarna då?

Hur tänkte du nu?

Mvh

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

En annan fråga på ämnet, får också min Kraken X62 snart. Ingår kylpasta och är den vettig, eller borde jag köpa egen? Glömde beställa kylpasta separat nämligen.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Hur tänkte du nu?

Mvh

Bracketen som man sätter på pumpen/blocket för att kunna skruva fast den går ju att lossa och vrida på utan att lossa pumpen/blocket från CPU'n. Du behöver ju bara skruva ut skruvarna medans du håller tryck på pump/blocket och sen lirka upp bracketen ur spåren på pumpen/blocket och sen rotera pumpen/blocket innan du trycker tillbaka bracketen ner i spåren på pumpen/blocket igen och slutligen drar åt skruvarna igen.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Kylpastan sitter självklart på.

Visa signatur

/M