Permalänk
Medlem

Placering av fläktar!

Hej, Jag behöver hjälp med placering av mina fläktar! jag har i nuläget ändast 3st. Ska jag ha två som blåser in där fram och en som blåser ut där bak? Måste jag ha en fläkt på min cpu-kylare?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle kört på att ha fler in än ut så att det blir någorlunda övertryck i chassit, framför allt om det dessutom sitter dammfilter vid inblåsen.

Huruvida din CPU-kylare ska ha fläkt beror på kylaren; vissa är passivt kylda, vissa har inbyggd/förmonterad fläkt, vissa måste man sätta dit fläkt på.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

@Phukkitt: Ok, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag brukar ge det generella tipset att alltid fylla upp fronten med så många och så stora fältet som möjligt, då maximerar man luftflödet samtidigt som man minimerar ljudnivån.

Fläkt på cpu-kylaren ska du ha om du kan ha en fläkt där, kan du sedan rikta hur den blåser så gör du det så den blåser värmen bakåt mot ut-fläkten där.