SKärm lyser ljust och flimrar, går ej att göra något

Permalänk
Medlem

SKärm lyser ljust och flimrar, går ej att göra något

Hej, jag har nu under en lite längre period have problem med min skärm när jag startar datorn. Den lyser ljust blått hela tiden när den är i login screen, och det pågår i ca 15minuter samtidigt som den flimrar och sen går den att anävnda, det har varit jobbigt men överkomligt. När jag bor själv kör jag bara på 1 skärm. Är just nu hos mina päron och kopplade in datorn och skärmen(Skärm1) som vanligt, samt en extra skärm som jag har ståendes där. Allting funkade, startade och vänta de 10-15minuter det kan ta för den att "vakna". Den andra skärmen jag kopplade in(Skärm2) har inte det problemet utan hoppar glatt igång.

När jag startar datorn, så fungerar skärmen felfritt genom "Windows loadup screen" och bios, och börjar inte flimra förräns den når login screen. PGA trodde jag att det kanske var GPU som spökade, men då den andra skärmen funkar så blev jag osäker. Testade att byta sladdar mellan dem, och skärm2 fortsatte funka bra och skärm1 hade samma problem som innan, flimmer vilket leder mig att det ej är fel på kabel(båda är DVI).

När jag spelade igår började skärmen flimra medan jag spelade(inte hänt förr) så jag startade om datorn/skärmen då det inte går att något.(Flimra är kanske helt fel ord, men den flimrar så mycket att inget går att se). När den startade såg skärm1 fortsatt bra ut under bios/windows load screen, men nu när jag väl kommer till login screen lyser den bara väldigt ljust blått/vitt och flimrar ibland. Väntade i en timme och ingenting hände, så lät datorn och skärmen stå på under natten i förhoppning att förr eller senare hoppar den igång. Det gjorde den inte, så testade att bara koppla in skärm2 vilket funkade perfekt. Tidigare idag när jag skulle starta datorn fick jag förfrågan om jag ville reperera windows(troligtvis då jag stängt av datorn många gånger genom power knappen, och denna text gick förövrigt att se tydligt då det fortfarande var innan windows 7 laddat). Gjorde det och den klassiska blå windows bakgrunden laddade(UTAN flicker/ väldigt ljus bakgrund och allt synder väldigt tydligt) och den reparerade.

Så här ser skärmen ut mer eller mindre när jag kommit till login screen, samt en hel del flimmer som ej går att få med på bild.

Hur den såg ut under "System repair". Vad kan felet vare, är skärmen död? Isåfall varför funkar den exmeplvis när den gör system repair och/eller bios. GPU? Varför funkar då andra skärmen?

MVH

Permalänk
Bildexpert 📺

@T0MT0M: Vet inte om jag tolkar förloppet rätt nu, men det är ena skärmen som får tydliga fel. Men inte när Bios eller system repair körs?

Det skulle kunna tyda på att kabeln är dålig/glapp. Att det blir mindre fel/fungerar när du kör en mindre krävande signal, likt i Bios och systemreparationer där det ofta faller tillbaka på 800x600 och liknande lättdrivna upplösningar.

För att svar behöver man använda uteslutningsmetoden. Byta kabel, flytta på skärmen till annan dator och liknande. Någon quick-fix-gör-så-här finns inte. Men det skadar inte att börja med att kolla att kablarna sitter i ordentligt.