Wi-fi förlängare/förstärkare. Vilken?

Permalänk

Wi-fi förlängare/förstärkare. Vilken?

Routern står på översta planet längst bort. Vill både förlänga och plocka ner signalen lite. Har läst och letat.

Hittade en som heter TP-Link TL-WA850RE och den var bra om man var på samma nivå och inte var placerad mellan punkterna.

Sen hittade jag även Netgear WN3000RP v2. Alla verkar nöjda med vet inte hur det blir när man ska flytta ner signalen.

Sen hittade jag även Ubiquiti Unifi AP AC LR. Den verkar ju vara bra men krångligt gränssnitt.

Syftet är som sagt, förlänga, byta nivå sen kommer jag till 99% befinna mig mellan router och förlängare.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Ingen med erfarenhet av detta? Den sista faller bort då den kräver kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

wifi förlängare/repeater är bara ett sätt att bli frustrerad på. Du kommer behöva starta om grejer, konfa om och ha sambos/fruar/barn som skriker åt dig stup i sekunden "internet funkar inte", när repeatern av nån anledning för 20 gången den veckan kopplat ned sig.

Så nej, utan kabel kommer du inte få ett tillfredställande resultat. Ev kan du kolla på nått som google wifi, men räkna inte med några bra hastigheter - en netflixström på HD kan göra tex spel oanvändbart.

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående, som hemma klabbare kan man ju hålla på med förlängare repaters osv men det är ju aldrig någon optimal lösningen och fungerar sisådär om överhuvudtaget.

Jag brukar gå efter grund mottot att man kan aldrig förstärka någonting trådlöst utan det måste va kablat i änden för att kunna skicka ut/förstärka något.

SÅ skaffa dig en bättre placerad Ubiquiti Ap så ska du nog se att det fyller dina behov annars går det ju alltid skaffa fler AP och positionera dom bättre för att få bra täckning, dock ska det ju dras kabel till dom eftersom dom matas med nätverk och el över nätverkskabeln såkallad poe matning.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|