WD Red eller Seagate Ironwolf till backup-server?

Permalänk
Medlem

WD Red eller Seagate Ironwolf till backup-server?

Jag skall skaffa nya diskar till en av mina backup-servrar och väljer då på antingen köra på WD som jag har använt sista 10 åren eller om jag skall välja Seagate denna gången.

Bägge varianterna finns även i Pro-versioner har jag sett men prestandamässigt tror jag att de vanliga räcker.

Servern är inte superkritisk då jag har en primär backupserver samt även tar backup på externa USB-diskar som jag förvarar utanför hemmet.

Jag kommer nog att köpa 6 eller 8 TB-versionerna.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av joakim99:

Jag skall skaffa nya diskar till en av mina backup-servrar och väljer då på antingen köra på WD som jag har använt sista 10 åren eller om jag skall välja Seagate denna gången.

Bägge varianterna finns även i Pro-versioner har jag sett men prestandamässigt tror jag att de vanliga räcker.

Servern är inte superkritisk då jag har en primär backupserver samt även tar backup på externa USB-diskar som jag förvarar utanför hemmet.

Jag kommer nog att köpa 6 eller 8 TB-versionerna.

Om du inte har något superbehov av prestanda så spelar det nog ingen större roll vilken modell du köper.
Ironwolf-serien kliver ju upp på 7200 RPM från 5400 RPM när man tittar på 6 TB eller större.

Detta kan innebära något högre ljudnivåer än WDs Intellidrive (eller vad det heter) med variabel rotationshastighet mellan 5900–7200 RPM.

Jag hade köpt det som var billigast per lagringsstorlek!
Ska du köpa 8 TB modeller är Ironwolf billigare per lagringsenhet.
Ska du köpa 6 TB modeller så är WD Red något billigare än motsvarande Seagate.
(Enligt prisjakt och från återförsäljare jag själv köper från).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Seagate Ironwolf.

Permalänk
Medlem

om det är RAID1 och diskarna samma varvtal - en av varje kanske, mindre risk att båda felar samtidigt vilket annars är risken med enhetliga disksatser och alla dem är av samma ålder och modell när de startas.

Permalänk
Medlem

Eller så köper du HGST 6TB diskar... Betydligt lägre failure rate

Permalänk
Medlem

Tack för inputen!

Permalänk
Medlem

Det blev WD Red 8 TB till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det blev WD Red 8 TB till slut.

Hoppas du inte har servern precis där du ska sova för WD Red 8TB har jättehög ljudnivå när de söker. Det är väldigt markant skillnad mot de mindre storlekarna. 8TB är tystare när de är idle dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Hoppas du inte har servern precis där du ska sova för WD Red 8TB har jättehög ljudnivå när de söker. Det är väldigt markant skillnad mot de mindre storlekarna. 8TB är tystare när de är idle dock.

Det står i andra änden av huset så ingen fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Eller så köper du HGST 6TB diskar... Betydligt lägre failure rate

Problemet är att HGST håller på att försvinna som varumärke... det som finns ute under varumärket HGST är lagervaror som inte tagit slut ännu.

Frågan är vilken nivå av disk-modell på WD man skall sikta på för att garanterat få 'HGST-kvalitet', och om det är värt priset...

Permalänk
Medlem

Ja det är sjukt surt, köp och och lägg ner bättre prylar än sina egna... :/