Nvidia Geforce GTX 280 fyller tio år

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jag sa inte att det vsr det sämsta jag sa "bland dem smästa" korten efter 8000 serien kan lätt platsa på en top 10 lista. Det var först med maxwell som nvidia kom tillbaka även om dem inte behövde den då konsumenterna ger dem pengar oavsett.

En kompis är helt i nvidia/intel träsket även om 3 stycken nvidia kort har brunnit upp någon månad efter garantin har gått ut fortsätter människan envist att köpa det som går sönder om o om igen. Ett citat ifrån honom "Jag köper kvalitet" man kan ju fråga sig om han enns besitter logiskt tänkande. Men det är många som har samma tanke sätt oavsett om det har något att stödja sig på eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

När garantin är slut är det ju dax för nytt kort jue nä men undrar lite vad han gör med sina kort egentligen, oddsen att 3 ska gå sönder för samma person låter rätt otroligt
Känns som att det finns en bakomliggande förklaring, men visst du är bra på att kasta skit på intel/nvidia. ..

"mina 3 senaste amd kort brann upp de suger" glömde jag säga att det var huset som brann ner när kortet var där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Frun har fortfarande en core 2 duo 9550 quad med 8gb ram och 4850 så jag körde amd vägen på 280 tiden och hon fick ärva

Den heter väl inte duo iom den är en quad? Trevlig prolle dock!

Permalänk
Medlem

"Riva TNT och Firepro"

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Den heter väl inte duo iom den är en quad? Trevlig prolle dock!

De heter Core 2 quad för de med fyra kärnor och Core 2 duo för de med två. "Core 2" Kan man nog säga är arkitekturen eller så.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Sitter fortfarande ett sånt i min dator. Sedan har jag ju en i7 920 också så det kanske inte är så konstigt. Att fixa ny dator är ett ständigt projekt som skjuts på framtiden p.g.a. barn e.t.c.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag minns den tiden med ATi som fylld med drivrutinsproblem. Känslan man hade när man blev av med sina ATi kort och bytte till Nvidia var som före och efter 2:an på toan.

Permalänk

Här puttras det fortfarande på med GTX 280...inte helt oväntat så spelas det väldigt sällan på datorn nu för tiden. Men jäklar när det var nyinköpt, då blev det åka av!

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Den heter väl inte duo iom den är en quad? Trevlig prolle dock!

Du har helt rätt dom heter core 2 Qaud men duo sitter i benmärgen att skriva

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bara så du vet har ditt ZOTAC 1080 Ti AMP EXTREME Core högre tdp än ett 4870x2 så det bör förbruka mer energi och på så vis värma upp rummet ännu mer.

Lite kul att de "extrema" korten med två gpuer från den tiden förbrukar ungefär lika mycket som toppkorten med en kärna gör idag.

Well oh fuck.. Vi får se hur varmt de håller sig, mitt 4870X2 låg ju en bra bit över 100C på något vänster. Dröjde ju inte länge innan de gick sönder heller å ersattes.

Har inte fått mitt ZOTAC än utan grejerna kommer på Tisdag förhoppningsvis, men kunde inte låta bli att uppdatera signaturen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Well oh fuck.. Vi får se hur varmt de håller sig, mitt 4870X2 låg ju en bra bit över 100C på något vänster. Dröjde ju inte länge innan de gick sönder heller å ersattes.

Har inte fått mitt ZOTAC än utan grejerna kommer på Tisdag förhoppningsvis, men kunde inte låta bli att uppdatera signaturen

Skickades från m.sweclockers.com

Temperaturen kortet kommer upp i spelar inte så stor roll på rumstemp utan det är förbrukningen som spelar roll.
Ditt zotac lär hålla sig på lägre temp och mycket tystare. De gamla korten med två kärnor hade egentligen kylare som var på gränsen till underdimensionerade. Du lär bli nöjd men förvänta dig att det blir varmt i rummer du inte har datorn i ett större rum nu för tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bhaa alla skriver om sina första GPUer, på min tid hade vi inte sån lyx. Två färger per "cell" och 16 färger över skärmen, det var grejer det...

Och kottar hade vi också, kottar och pinnar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag minns den tiden med ATi som fylld med drivrutinsproblem. Känslan man hade när man blev av med sina ATi kort och bytte till Nvidia var som före och efter 2:an på toan.

Exakt detta.

Skaffade själv Nvidia efter 3Dfx undergång, och har bara haft Nvidia-kort sedan dess, men av de man ständigt hjälpte på den tiden p.g.a. grafikstrul så hade minst 9/10 ett ATi-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De heter Core 2 quad för de med fyra kärnor och Core 2 duo för de med två. "Core 2" Kan man nog säga är arkitekturen eller så.

Ja, det var lite det som var min poäng.

Permalänk
Avstängd

@waverider: Efter allt som Intel och Nvidia har gjort för att sabotera spelprestanda eller innovation så är jag lite bitter. En sak som jag blev rejält förbannad på var när Warthunder blev en nvidia sponsrad title och efter det så dödade dem prestandan för AMD kort jag gick ifrån 120 stabila FPS ner till 80. Det blev tvärtom i prestandan i spelet då Nvidia korten presterade som en säck skit fram tills Nvidia hostade upp pengar till Ryssarna. Det är en sak att Öka prestandan för sin egen produkt men att samtidigt döda den för din konkurrent är bara vad giriga företag gör.

Nvidia och Intel, Anti konsument, Anti konkurrans och Anti utveckling.

Intel fick oss att ligga kvar på Quad cores i 10 år för mainstream CPUer.

Nvidia började med rebrands och modern av rebrands är G92 aka 8800GT. varför Tror ni Även AMD började med rebrands på kort och det vart en Standard för OEMs att göra rebrands av befintliga kort/kretsar? Med Nvidia vart det Legit för dem var marknadsledare.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Temperaturen kortet kommer upp i spelar inte så stor roll på rumstemp utan det är förbrukningen som spelar roll.
Ditt zotac lär hålla sig på lägre temp och mycket tystare. De gamla korten med två kärnor hade egentligen kylare som var på gränsen till underdimensionerade. Du lär bli nöjd men förvänta dig att det blir varmt i rummer du inte har datorn i ett större rum nu för tiden.

Rummet är klart större nu för tiden när man bor själv och inte hemma Men det var bokstavligt som en bastu med 4870 X2. Stängde av elementen på vintern och hade datorn på istället, haha..

Gamla goda tider!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Hade ett 4870 X2 som typ låg 85 i idle.. värmde upp mitt svettiga pojkrum rätt rejält, haha..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kortet var varm. Lät som en jetplan också.
Kunde idla på 100 grader med 30+ grader i friggeboden. Det slutade med att jag köpte Arctic Coolings kylare. Sänkte vilotempen med 30 grader och man behövde inte ha hörlurar för att spela.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, tog bort ett sidospår som inte tillförde något till diskussionen kring Nvidias 280*

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!