Intel Core i7-8086K – jubileumsutgåva som kostar mer än den smakar

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-8086K – jubileumsutgåva som kostar mer än den smakar

Intels 8086-processor fyller 40 år och företaget firar detta med jubileumsprocessorn Core i7-8086K med en turbofrekvens på 5 GHz. SweClockers undersöker om modellen är värd pengarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha, vilket skämt att det var 300Mhz extra på EN av sex kärnor.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Haha så värdelöst på alla plan.

Det är så tråkigt och dåligt att det känns som en skam att kalla det en jubileumsutgåva.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Inte konstigt att ni ej ser så stor skillnad när ni kör i en megahög upplösning, sänk till Microvisions 16*16 pixlar (monochrome/svartvit), där mer last läggs på cpun och ni troligen ser 1fps högre i vissa spel.

Nå jag tycker det är ett litet hån att lansera en jubileumsutgåva som ej var mer än detta. Men nu var det enbart 40år och vad lanserade de för 10år sedan? Om 10år när de firar 50år så får vi nog se andra grejer.

*edit*
Man kanske får en snygg i7-8086K sticker/klistermärke och den är värd en hel del, speciellt om den hade suttit på en laptop. -Lite som när man på busen/tåget sätter sig bredvid någon och man hör den svära, men när den får se klistermärket Xeon inside/40th anniversary på laptopen så..

Permalänk
Medlem

Frågan är om man är näst intill garanterad att får den att gå stabilt på alla kärnor i 5ghz?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför man gör jubileumsutgåva på denna processor. Deras mer ikoniska processor måste ha varit dess föregångare 8088, den lär ha tillverkats i betydligt fler exemplar utan att jag för den sakens skull undersökt detta. Det ska påpekas att båda processorerna vad jag kommer ihåg var väldigt lika, fast 8086 var av 16-bitarstyp med 8-bitarsbuss istället för en ren 8-bitarsprocessor.

Som sagt i min "bok" har iallafall 8088 en betydligt starkare ställning i historieboken.

Ytterligare en sak att inflika som jag hade tyckt vore en bra idé att göra för att få lite drag kring denna produkt vore att förse den med en lödd värmespridare. Det hade givit mycket större incitament till köp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bosteed:

Frågan är om man är näst intill garanterad att får den att gå stabilt på alla kärnor i 5ghz?

Nästintill, verkar det som. Som jag uppfattade det så lyckades bara en kärna komma upp i 5Ghz och dom andra låg på 4.x spannet vilket är lite väl nära oärlighet av Intel. 1000 spänn för 300mhz? Pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Inte konstigt att ni ej ser så stor skillnad när ni kör i en megahög upplösning, sänk till Microvisions 16*16 pixlar (monochrome/svartvit), där mer last läggs på cpun och ni troligen ser 1fps högre i vissa spel.

Nå jag tycker det är ett litet hån att lansera en jubileumsutgåva som ej var mer än detta. Men nu var det enbart 40år och vad lanserade de för 10år sedan? Om 10år när de firar 50år så får vi nog se andra grejer.

*edit*
Man kanske får en snygg i7-8086K sticker/klistermärke och den är värd en hel del, speciellt om den hade suttit på en laptop. -Lite som när man på busen/tåget sätter sig bredvid någon och man hör den svära, men när den får se klistermärket Xeon inside/40th anniversary på laptopen så..

Såg just en unboxing video för att se om man faktiskt fick de. Svaret vart rätt så tråkigt, alltså nej. Man får samma lilla blädderbok som i alla andra lådor med samma klisterlapp som följer med i7-8700 modellerna

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt... Intels bästa handplockade, och de är endast marknadsföringsgimmick.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag är rätt nöjd med min iaf

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv

En cpu som är precis lika snabb som 8700K. Absolut ingen skillnad alls!

Skrivet av dannesthlm:

Ytterligare en sak att inflika som jag hade tyckt vore en bra idé att göra för att få lite drag kring denna produkt vore att förse den med en lödd värmespridare. Det hade givit mycket större incitament till köp...

Det skulle kosta alldeles för mycket pengar och det vet du. Skulle ställa om sina produktion för att löda värmespridare för en cpu som bara kommer komma i ett begränsat antal?

Permalänk
Avstängd

Väldigt tråkig jubileumsutgåva. Mer PR än någonting annat.
Hade dom velat ge oss något på riktigt, så hade jag gärna sett att dom släppt källkoden, VHDL/Verilog filer till 8086 eller 80386, eller något.

Hoppas att Intel lägger ner mer resurser på TianoCore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Skulle ställa om sina produktion för att löda värmespridare för en cpu som bara kommer komma i ett begränsat antal?

När det är 40-årsjubileum och de ändå gör en grej av det, så varför inte? Intel har råd.

Faaaaast... å andra sidan, om de skulle göra det så skulle folk bli galna om de inte började göra samma sak med alla andra processorer förstås. Så det är kanske taktiskt sett smartast att låta bli.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Intel cementerar beteendet med att mjölka sina kunder på ett orimligt vis.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Äh, inte för att jag gillar intel på något vis men nu är väl detta lite av en samlarutgåva? Folk kan spendera tusentals kronor på diverse collectors edition statyer så varför inte på en CPU som dessutom är användbar?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera till denna, alternativt 8700K?

Sitter för nuvarande på 4790k @ 4.6 ghz, GTX 1080ti.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnarok:

Inte fel och 1000kr i ett helt bygge kan vara försumbart för att få cherry picked cpu. Jag hade gjort likadant om det hade gällt en av intel cpuer som riktar sig emot en målgrupp som mig.

Men för den stora skaran där 1krona mer på cpu resulterar i 1krona mindre på gpun, så är den vanliga 8700k bättre.

Permalänk
Avstängd

Brukar vara så med intel att det kostar mer än det smakar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

En cpu som är precis lika snabb som 8700K. Absolut ingen skillnad alls!

Det skulle kosta alldeles för mycket pengar och det vet du. Skulle ställa om sina produktion för att löda värmespridare för en cpu som bara kommer komma i ett begränsat antal?

Ja, självklart kräver det en större "omställning" än att enbart sätta ny etikett på den tillsammans med att justera frekvenserna lite. Sedan arbetar jag självklart inte med detta och kan därför bara spekulera om de praktiska och affärsmässiga möjligheterna precis som de flesta andra på detta forum.

Nu hade jag inte läst/noterat att antalet var begränsat, det är klart att vid begränsat antal är det ju lite för mycket att hoppas på. Rent generellt tycker jag ändå att dom borde kunna ha en sådan top-of-the line CPU i varje generation för en högre prislapp naturligtvis. Då pratar jag inte om deras premiumplattform som redan har detta. Detta då denna plattform innehåller funktioner som är dyra och rent onödiga för de flesta privatanvändare.

Permalänk
Inaktiv

Mycket gnäll här tycker jag, det är en special utgåva och det betyder inte att den ska ha 6GHz på alla kärnor osv.

Det räcker men ett visst namn på produkten och att de släpper ett begränsat antal bara.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mer intressant att båda processorerna har samma TDP-värde, 95W.
I vilket läge har denna processor ett kylningskrav på 95W och gäller det även då man använder ett Z370 moderkort? Vad jag sett då i5-8400 testats så går processorn över sin TDP då man använder ett Z370 moderkort. Gäller det även denna processor?

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

@UnkeN:
TDP är inte hur mycket watt en cpu drar. Det är hur mycket kylaren ska designas för. Så kylaren ska klara av att minst skicka iväg värmen mätt i watt. Sen får cpun dra mer om den vill och tycker att tempen är ok.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Varför inte ha sett mer ut i guld för en sådan här mycket speciell CPU?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Oj det var fint ex det!
Har delidat min så väntar på vattenblock nu. Hoppas på bra ex med

Permalänk
Avstängd

@anon200632:
Just för att det är 1 specialutgåva,
Med det prispåslaget.
Skulle det varit löddad ihs.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange43:

@Decimal:
Just för att det är 1 specialutgåva,
Med det prispåslaget.
Skulle det varit löddad ihs.

De är ju på tal om att de inte kan löda då det blir micro sprickor i kislet när cpun gör många temp cycler.

Amd kan löda då kislet är större.
https://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/

Jag hade velat ha utan ihs.

Permalänk
Medlem

Jag kör inte lika hårt som @Ragnarok men tycker det funkar rätt bra ändå

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Bara den järnvägsvagn av butthurt som denna tråd levererade gjorde att den var värd 4499:- på releasedagn när jag köpte min.

I övrigt kan man ju tycka att det borde vara helt självklart att den prestandamässigt inte var värd pengarna, förutom möjligtvis för de grönaste nybörjarna.

Permalänk
Medlem

För inte så länge sen så var det en tråd om att folk var villiga att betala extra för binnade cpuer. Nu kan man det
Och de som inte är intresserade kan köpa det vanliga. Win win?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Funderar på att köpa en, kanske kommer öka i pris när de är slutsålda.