Intel Core i7-8086K – jubileumsutgåva som kostar mer än den smakar

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Antar att du menar att Intel inte behöver rea ut sina server-cpu'er / konkurrera mot detta. Angående TR2 så är det i stort sett bara turbofrekvenserna som är nya, det mesta andra var redan känt och rapporterat, här på swec om jag minns rätt. Många "först med" just nu för AMD imo. (Denna åsikt är från någon som har Intel i alla mina tre burkar atm. så ingen fanboy inte, men tycker att AMD visar vägen framåt just nu medans Intel bara pressar ur de sista dropparna ur gammal utgående tech.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Antar att du menar att Intel inte behöver rea ut sina server-cpu'er / konkurrera mot detta.

Intel kommer säkert reagera på något sätt, men antagligen inte genom att börja rea ut Xeon. Sen kan man nog anta att deras kommande 28-kärniga entusiastmodell kommer att ha minimal betydelse för deras intäkter eftersom extremt få kommer köpa dem. De kunderna kommer säkert AMD ha en chans att snappa upp med TR2, förutsatt att den motsvarar förväntningarna, eftersom den gissningvis kan komma att bli billigare även om den visar sig vara snabbare - åtminstone initialt.

Skrivet av ”dpom86”:

Angående TR2 så är det i stort sett bara turbofrekvenserna som är nya, det mesta andra var redan känt och rapporterat, här på swec om jag minns rätt.

Det ska bli väldigt intressant att följa när de verkligen släpps till allmänheten.

Tyvärr är det, som jag skrev i en annan tråd, ofta AMD-entusiaster som hypar sönder nya AMD-produkter innan release och sen när den nya produkten inte motsvarar hypen så surar dessa ett tag men köper sen någon Intel-modell som är 5% snabbare (och 10% dyrare). Jag känner personligen flera såna. Att snacka om AMD fyller inte på deras kassa.

Vad spelar det för roll om man får 108 eller 112 FPS i något speltest som körs i orealistiskt låg upplösning eller att den ena kanske är aningen långsammare när man jämför klocka-för-klocka, egentligen? Ibland kan det vara idé att stödja ”sitt” märke även om det inte är ”bäst” för tillfället.

Skrivet av “dpom86”:

men tycker att AMD visar vägen framåt just nu medans Intel bara pressar ur de sista dropparna ur gammal utgående tech.)

AMD är onekligen i en fas där de verkar ha fått igång förmågan att få ut nya modeller med bättre prestanda i allt högre takt, vilket känns hoppfullt. Nu hoppas jag dock att de tar sig samman och gör det på GPU-sidan.

Jag tror att Intel kör ganska många parallella teknikspår, där ett är de senaste förbättringarna och utvecklingen (högre klockfrekvens, lägre strömförbrukning) som pumpas ut som mainstream-grejer med ett fåtal kärnor. När det kommer till deras designer med stora monolitiska kärnor så är det nog inte osannolikt att de helt enkelt får bättre yields genom att tillverka dessa på en teknik som redan körts i mainstream-produktion så länge att de hunnit tweaka tillverkningsprocessen.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Halo-produkter har inte så mycket att göra med hur många ex du säljer av just den produkten. Det handlar mer om PR som leder till att Svenssons som inte är insatta väljer att köpa från det företaget som de hört "har det häftigaste" just nu. Även folk som är lite mer insatta har det en positiv psykologisk effekt på.

Företagen väljer inte att trycka på sina dyraste produkter i media för att de tror det kommer få just de produkterna att sälja som smör. Halo-produkter ger positiv försäljningseffekter på alla prestandasegment. Marknadsföring för mid-range får oftast ett mer sömnigt mottagande där enbart de insatta bryr sig.

Angående yields så är Intels 10nm teknik en total flopp - försenad om och om igen och fortfarande usel yield. Det är inte enbart AMD's egen förtjänst att de kommit ikapp, Intels misslyckande på 10nm är en jättestor faktor. (Den 7nm som AMD snart lanserar på är storleksmässigt ganska likvärdig med Intels 10nm, skillnaden är att den baserat på allt vi vet är on-track och att det inte kommit ut några indikationer om yield problem.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Angående yields så är Intels 10nm teknik en total flopp - försenad om och om igen och fortfarande usel yield. Det är inte enbart AMD's egen förtjänst att de kommit ikapp, Intels misslyckande på 10nm är en jättestor faktor.

Intel har helt klart allvarliga problem med meningsfull massproduktion på 10 nm.

Det som gjort mig aningen bekymrad för AMDs del är att de tycks ha försökt få GF att producera 7 nm, för att abrupt avbryta det och istället skicka jobbet till TSMC. Nu säger jag inte att TSMC är några klåpare, men det känns som AMD har mycket mindre inflytande hos TSMC än hos GF samt att TSMC (i vanlig oordning?) kan innebära förseningar.

Jag känner att vägen till 7 nm fortfarande inte är spikrak för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intel har helt klart allvarliga problem med meningsfull massproduktion på 10 nm.

Det som gjort mig aningen bekymrad för AMDs del är att de tycks ha försökt få GF att producera 7 nm, för att abrupt avbryta det och istället skicka jobbet till TSMC. Nu säger jag inte att TSMC är några klåpare, men det känns som AMD har mycket mindre inflytande hos TSMC än hos GF samt att TSMC (i vanlig oordning?) kan innebära förseningar.

Jag känner att vägen till 7 nm fortfarande inte är spikrak för AMD.

Är ganska sen till diskussionen men med lite info (som mest troligt kom efter @Sveclockarns inlägg):

GF ligger efter TSMC pga. de astronomiska kostnaderna för att ligga först ut med en ny nod, sedan tror många att GF kretsarna faktiskt kommer prestera bättre än TSMC för att IBM har hjälpt till ganska mycket med utvecklingen. Saker som att använda kobolt som "isolering" istället för andra metaller samt att använda laserpulser för att förstora storleken på kopparkorn för att minska resistansen är vad tekninken kommer att ge.

Skälet att AMD börjar med TSMC är baserat på mest troligt två saker, GF och TSMC har riktigt snarlika processer på 7nm (så nära kompatibla som man kan komma med olika tekniker), sedan kan GF inte producera nog många kretsar med sin mer begränsade produktion, vilket i AMDs avtal med GF gör att de får använda andra tillverkare. Jag skulle tro att detta redan var avklarat minst ett år sedan med tanke på hur säkra de är på släpp sent 2018/tidigt 2019 med stora kretsar.

Skulle gärna gå in på all potentiell info om varför intel's 10nm inte funkar men det kan få en egen tråd

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Hur limiterad är den egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Hur limiterad är den egentligen?

50 000 exemplar.