Vilket os passar bäst för mig?

Permalänk
Medlem

Vilket os passar bäst för mig?

Goddag!

Har under dem senaste månaderna testa flertalet os till servern, men inget jag är 100% nöjd med.

Så jag önskar lite förslag.

Det som jag vill kunna använda servern till är NAS (skall kunna ladda upp/ner filer vart jag än i världen är), plex, samt hosta någon spelserver/ts server.

Det os jag var mest nöjd med var win server, men hittade ingen lösning att kunna dela filer så som jag vill, men det kanske finns någon lösning?

Ha en fortsatt fin helg!

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

Hur vill du dela filer då?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Beror på hur du vill dela filer

Permalänk
Medlem

Räcker inte FTP för att dela filer?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hur vill du dela filer då?

Skrivet av sau_ahh:

Beror på hur du vill dela filer

Skrivet av elklazor:

Räcker inte FTP för att dela filer?

Vill kunna sitta borta i Thailand tex o gå igenom foton, excel&word dokument.
Men som elklazor säger så kanske det räcker med FTP?

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

Ingen 'plain' FTP, är för osäkert utan då möjligen FTP via SSH (sftp).

Vanlig FTP skickar inloggningsnamn och passord i klartext och kan snappas upp på vägen, även all filtransport är i klartext och ej krypterat. Det är också en av de vanligaste vektorerna i att försöka ta sig in i servrar då passors-skyddet mm. är väldigt vekt.

I linux finns det virtuell filsystem via ssh (sshfs) så att filerna under ssh-kontot kan placeras under en lämplig direktory i klientdatorn och se ut som om det är lokalt i filsystemet och hantera som det (dock lite långsammare förstås iom. att det går över Internet)

För att spegla directorys så kan man använda rsync - som också kan köras via ssh till serverdatorn. 'borg-backup' kan köras i server-mode på serven och du kan göra backup direkt på borg-backup repositoriet från klientdatorn (även detta går via ssh). backup-programmet duplicati kan också köra mot ssh-konto och finns numera i de flesta OS-smaker

Både rsync och borgbackup minimerar trafikmängden genom Internet genom att bara utbyta minsta möjliga diffar mellan sig och inte skicka hela filer om och igen för minsta lilla ändring. Man använder där flertal olika tekniker med rullande checksummor mm. och skickar bara exakt dom byten som skiljer sig mellan och i önskad riktning och uppdaterar filerna på plats och sedan verifieras med ytterligare checksummor.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Teamviewer för fjärrskrivbord om möjligt?
Lite mer data går åt men du har en direkt skrivbordsmiljö

Permalänk
Medlem

Nextcloud på FreeNAS, då kan du backa upp konfigurationen av operativsystemet å slipper bygga allt från skratch ifall systemet rasar

Skickades från m.sweclockers.com